Trender i norsk og internasjonal musikkbransje
Music Norway lanserer en ny analyse av musikkbransjen og funnene blir kommentert av forskere og bransjen selv.
Rapporten «Trender i norsk og internasjonal musikkbransje» beskriver utviklingen de siste 20 årene og viser hvordan musikkbransjen har utviklet seg i takt med digitaliseringen av distribusjonen og konsum, og hvordan den pågående pandemien, som har rammet bransjen hardt, har spilt en rolle i snart to år. Pandemien representerer en krise for musikkbransjen, men denne rapporten viser også at det er en viss grad av stabilitet og optimisme i bransjen, som har vilje til å se fremover.
Rapporten inneholder to kapitler som tar for seg utviklingen i hjemmemarkedet og internasjonalt, en ny Vekst-undersøkelse om fremtidsutsiktene til eksportrettet bransje i Norge, og en egen seksjon med intervjuer av norske bransjefolk med eksporterfaring som fargelegger rapporten.
Du får både rapporten oppsummert og kommentert live på zoom her hos oss.
Åpent Hus onsdag 26. januar
kl. 11:00 – 12:00
Rapporten blir publisert før eventet.
Program:
Kathrine Synnes Finnskog, direktør Music Norway:
Hei og velkommen til 2022
Jostein Ryssevik, ideas2evidence:
Presenterer rapporten
Anja Nylund Hagen, musiskkforsker Kulturrådet:
Kommenterer rapporten
Aslak Klever, Popular Demand:
Veien opp og videre som norsk musikkselskap i dag. Hva bidrar til og hva hindrer vekst?
Kristine Bjørnstad, 777:
Det er mange uavhengige musikkselskaper med store artister i Norge. Hvordan sikrer vi ambisjonen om norske rettigheter på norske hender?
Joël Schwalenstöcker, Nordic Live:
Verdiskaping er at vi klarer å bygge kompetanse og erfaring i en hel bransje – at når vi oppdager et talent som verden virkelig fortjener å høre om, så har vi de apparatene og de kanalene vi trenger. Så hvorfor trenger vi flere store musikkselskaper i Norge?
Takk for nå og veien videre ved Kathrine Synnes Finnskog