DRIVE er et kompetansehevende og nettverksbyggende program rettet mot norskregistrerte managementselskap med internasjonale vekstambisjoner.
Andre samling i DRIVE ble gjennomført 28. – 29. august i Oslo.
Tema for samlingen dag 1 var krisehåndtering, mens på dag 2 utfordret vi deltakerne i en workshop med næringsutvikling.
Onsdag 28. august
09:30: Velkommen tilbake.
10:00: Touring, The Music Industry & Mental Health med Anne Löhr fra Music Industry Therapists
Anne er klinisk og organisasjonspsykolog, systemisk terapeut, veileder og foreleser med tilleggsutdanning i klinisk hypnoterapi, psykodrama, familieterapi og grupperådgivning.
Etter år med arbeid i ulike terapeutiske og psykiatriske omgivelser, samt ledelse av systemisk terapiopplæring, begynte hun praksis for musikkindustri, psykologi og psykisk helsevern i Berlin i 2016. Arbeidet hennes dreier seg om å støtte artister og andre i musikkbransjen i å balansere mellom personlige, kunstneriske og jobbrelaterte krav samt stress og press. Fra å takle prestasjonsangst til å megle i konflikter, håndtere medieoppmerksomhet og tilby strategier for å forebygge utbrenthet, tilbyr hun skreddersydd støtte til enkeltpersoner og team.
Utover individuell terapi samarbeider Anne med byråer, universiteter og festivaler, og gjennomfører workshops og forelesninger for å utdanne om mental helse. Hun var med på å grunnlegge MiM-Verband (GER) i 2020, og er aktiv i nettverket MITC (Music Industry Therapist Collective)
12:00: Lunsj
13:00: Krisehåndtering i Media med Vibeke Johannesen, Partner og Daglig Leder i Apriil PR
Det skal godt gjøres å ikke havne i en eller annen vanskelig situasjon i dagens mediebilde. Noen håndterer dette fint, men de fleste av oss trenger å trene, og ha en verktøykasse å bruke i slike saker.
Vibeke Johannesen har jobbet i Sportsklubben Brann i 16 år, syv av disse som øverste leder. Hun har håndtert flere krevende mediesaker, og i løpet av tre uker august 2021 var det 652 mediesaker i forbindelse med den såkalte nachspielsaken. Hun hadde selv god erfaring med kommunikasjon, og var vant til å møte mediene daglig. Å snakke om krevende saker, dårlige resultater og uforståelige valg var langt fra ukjent. Men når en krise slår ned forandrer rammebetingelsene og spillereglene seg.
Hun vil dele sine erfaringer og hva som kan hjelpe for å jobbe seg gjennom potensielt krevende saker.
16:00 – Pause / egentid
17:00 – Felles middag
Torsdag 29. august
08:30: Velkommen og recap fra gårsdagen.
09:00: Workshop med Hallgeir Knutsen fra Reodor Studios
Analysere konkurransen. Vi skal gå igjennom et verktøy, som heter Blue Ocean Strategy, for å se på konkurranse situasjonen fra deres kunders perspektiv, på den måten lærer vi hva som driver kunder til oss og andre, og i neste steg kan vi da komme på metoder å klare å skille oss ut på.
Lage strategi: "Play to win" - et verktøy som dekker kompleksiteten i å lage en strategi, men bryter det ned til essensen. Vi skal jobbe litt med å ordlegge deres eksisterende strategi, og se på måter dere kan bruke dette verktøyet fremover til å vurdere nye strategiske valg.
12:00: Lunsj
13:00: Workshop
Vi diskuterer i plenum utfordringene rundt flere ansvarsområder som legges til managementet og ser om vi sammen kan finne måter å navigere i dette i hverdagen.
14:30: Veien videre i DRIVE
15:00 Slutt