2 norske selskap i den nordiske delegasjonen når NOMEX arrangerer Trade Mission Tokyo, Japan. Det japanske musikkmarkedet er en betydelig økonomisk metropol, og er det nest største i verden, etter USA. De nordiske musikkeksportkontorene går sammen for å tilrettelegge for internasjonalisering i et potensielt stort vekstmarked.
Japan som er verdens nest største musikkmarked for innspilt musikk har stor relevans for nordiske musikkselskap. I samarbeid med de nordiske eksportkontorene har Music Norway siden 2013 arrangert handelsreiser til Tokyo for å få markedsinnsikt og knytte nettverk og samarbeid med japansk musikkbransje. Grunnet pandemien og at Japan ble et lukket land for tilreisende, ble programmet avviklet digitalt i både 2020 og 2021.
Nå som den japanske musikkbransjen er i full gang igjen, så er tiden inne for reorientering og å gjenoppta samarbeidet mellom den nordiske og japanske bransjen.
De norske selskapene som deltar er:
- Helga Steen-Olsen , CEO, manager Left Management
- Cecilie Priscilla, senior prosjekt manager Sony Music Norge
Programmet til Trade Mission Japan vil gå fra 4. desember til og med 7. desember. Her vil den nordiske delegasjonen delta på rundebordsamtaler, selskapsbesøk, presentasjoner, nettverksmuligheter og en mottakelse hos den svenske ambassaden.
I tillegg arrangeres det en låtskrivercamp organisert av Sony Music Publishing Japan. Her vil låtskrivere fra Norge, Danmark, Sverige og Finland jobbe over 4 dager sammen med japanske låtskrivere for å skrive j-pop. Sebastian Teigen aka Coucheron deltar som den norske representanten.