Musikk ut i verden-konferanse

Velkommen til en dag for hele bransjen 10. juni.

Skrevet av Tina Brodal, 

Pakkhuset Oslo
Foto: Facebook/PakkhusetOslo

NB: Konferansen er nå fulltegnet.

Innovasjon Norge og Music Norway har gleden av å invitere til avslutningskonferanse for Musikk ut i verden, et skreddersydd eksportprogram for norsk musikkbransje. Dette blir en dag for hele bransjen, med faglig påfyll og diskusjoner til ettertanke og inspirasjon.

Avslutningskonferansen vil presentere erfaringer fra eksportprogrammet og inkludere både internasjonale og nasjonale foredragsholdere og paneldeltakere. Vi er glade for å ha fått med oss kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen til å åpne konferansen.

Konferansen vil sette søkelys på opphavsrettsinntekter fra låtskrivere og produsenter og hvordan dette kan bidra til å bygge norsk bransje og utvikle nye talenter. Vi vil følge låtens reise ut i verden, se på hva som gjør norske studioer attraktive, bidra inn i aktuelle paneldebatter og lytte til faglige innlegg. Direktør i Music Norway, Kathrine Synnes Finnskog, vil være konferansier for oss gjennom dagen.

Og sist, men ikke minst; etter konferansen er dere hjertelig velkomne til Music Norways sommerfest!

Programmet vil legges ut fortløpende.

Velkommen!

Dato: Fredag 10. juni

Tidspunkt: kl. 12.00-15.00

Sted: Pakkhuset, Nedre Slottsgate 2C

Mat og drikke er inkludert.

Påmelding

Konferansen er nå fulltegnet.

PROGRAMSLIPP:

Låtens reise ut i verden

Latskriver panel MUV konferanse
Mike Herbrik, Holly Astera, Eric Elvenes og Jamila Scott deltar i panel om blant annet opphavsrettsinntekter fra låtskrivere og produsenter.

Norge har låtskrivere, produsenter og komponister i verdensklasse, og underskogen av talenter er i god vekst. Vi har også utviklet et bransjeledd som sørger for at musikken disse talentene lager, finner frem til utøvere og artister også utenfor Norges landegrenser. Hva skal til for å få eksportert en låt eller en beat? Hva er veien, og hvem kan hjelpe deg? Har noe forandret seg etter to år med reiserestriksjoner? Hvordan ser fremtiden ut for denne delen av musikknæringen? Vi har samlet et fint knippe feltarbeidere som er hands on, og som vil dele sine erfaringer og fremtidsvyer.

Eric Elvenes jobber som A&R med låtskrivere og produsenter i Arctic Rights. Arctic Rights Management (ARM) er Norges største indie publisher hvor Elvenes er A&R med fokus på Hip Hop og RnB-rosteren, med klienter som Makethenoises, Synne Vo, Dio Mudara og Kristin Marie. Han er også co-founder av musikkselskapet JB Music Group som representerer artister, låtskrivere og produsenter med nasjonale og internasjonale ambisjoner.

Holly Astera, manager i The Very Good for klienter som har låter spilt inn av blant annet Camila Cabello, David Guetta, Sam Smith og BTS.

Jamila Scott, A&R-konsulent, Tileyard Music. Har over tretten års erfaring fra musikkbransjen, etter å ha jobbet i Polydor, Warner Records og managementselskaper som Method Records. Hun har signert og gjort A&R for en rekke artister, inkludert Lion Babe og Years & Years. Jamila driver nå sitt eget management, Into The Blue, hvor hun er manager for Melle Brown, Jack Kane, Halfrhymes og Hannah Yadi. Jamila er også en A&R-konsulent for Tileyard Music som jobber på tvers av forskjellige acts som Ella Eyre. Ved siden av sine A&R-oppgaver har Jamila drevet tastemakerbloggen Cruel Rhythm siden 2011 og har jobbet med partnere som Sonos og Hype Machine på arrangementer med artister som SZA, Kelis, Dua Lipa og Stormzy på SXSW, Great Escape med mer.

Panelet blir moderert av Mike Herbrik fra Selective. Management/publishing for låtskrivere og produsenter som Alexander Pavelich, Carl-Viktor Guttormsen, JOKI, og Skinny Days.

Fra nasjonal til internasjonal – en samtale om det moderne studioet

Panel studio
Rob Burn fra Ten87 Studios, Geir Luedy fra Made Management og Terje Erstad fra Ocean Sound Recordings møtes i panelsamtale om det moderne studioet.

Den teknologiske og digitale utviklingen har åpnet opp for nye muligheter for å skape, produsere, spille inn og formidle musikk. Norske aktører har kunnskap og kompetanse som etterspørres internasjonalt. Vi har flere solide produksjonsmiljøer og studioer med gode fasiliteter, som tilbyr internasjonale artister og låtskrivere gode rammer for kreative samarbeid og produksjoner.

Musikkstudioene fungerer ofte som et nav for musikkmiljøene rundt om i landet. Her møtes artister, låtskrivere, musikere, produsenter, studioteknikere og bransjeaktører. De blir dermed en viktig arena for å bygge nettverk profesjonelt og kunstnerisk, og ikke minst tilegne seg kompetanse og internasjonalt nettverk for videre vekst. Studioer som Ocean Sound Recordings på Giske utenfor Ålesund har 50/50 internasjonale og norske klienter. Hva må til for å tiltrekke seg internasjonale artister og produsenter til norske studioer? Hvordan kan bransjen samarbeide på tvers av fagområder for å styrke internasjonaliseringen?

Teknologiutviklingen går raskt, og dette påvirker også musikkbransjen. Lydformatet Dolby Atmos er et godt eksempel på dette. Hvilken betydning kan denne utviklingen få for norske studioer?

I denne bolken møtes Geir Luedy, CEO hos Made Management, Terje Erstad, Studio Manager på Ocean Sound Recordings og Rob Burn, grunnlegger av Ten87 Studios.

Geir Luedy, CEO, Made Management, manager for blant annet artistene Aurora og Sigrid.

Terje Erstad, Studio Manager, Ocean Sound Recordings, destinasjonsstudio med klienter fra inn og utland.

Rob Burn, Grunnlegger av Ten87 Studios, en serie fellesskapsrom for bransjeaktører i London som huser over 150 lydprofesjonelle. Sosial entreprenør, med over 15 års erfaring fra musikkbransjen som lydtekniker og elektronisk produsent.

Moderator Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway

Musikk i spill

Panel spill
Arild Iversen og Theo Nogueira deltar i panelet "Musikk i spill" som blir moderert av Stine Osmo Lieng.

Gaming og musikk flyter naturlig inn i hverandre for de som spiller og de som ser på de som spiller. Ofte er spill en veldig god promoteringsarena for musikk og mange oppdager her sine nye favorittlåter. Hvordan kan musikkbransjen og opphavere jobbe målrettet for å få plassert musikk, få komponistoppdrag og bruke kanalen som en vei ut til et internasjonalt marked? Hvordan fungerer samarbeidet mellom bransjene i dag og hvordan kan det bli bedre? Mulighetene er mange. Vi tar en prat med Funcom og Game Audio in Norway (GAiN) som vil dele av sine erfaringer.

Funcom er et norsk utviklerstudio og publisher innen spill, og har operert på det internasjonale markedet i mange år. Funcom jobber idag med den storsatsingen Dune, og skal lansere en rekke spill gjennom IP fra Legendary Studios. Organisasjonen Game Audio in Norway (GAiN) er en interesse-organisasjon for bruk av musikk i spill og i interaktive medier.

I denne bolken møtes Arild Iversen, Audio Director i Funcom og Theo Nogueira, Chair of the Board Game Audio in Norway (GAiN) og Audio Lead & Composer Snowcastle Games.

Theo Nogueira, komponist og lyddesigner for Snowcastle Games og Dagligleder for Game Audio in Norway, forening for lyd og musikk i spill og interaktiv media. Han har en Bachelor i Music Production & Sound Design fra Academy of Art University i San Francisco, California, og har jobbet med både film og spill i de siste sju årene.

Arild Iversen, Audio Director i Funcom og jobber med spillproduksjon, musikk og lyddesign. Han har bakgrunn som ingeniør og har en Master i Audio fra University of Westminster i London, hvor han også jobbet som komponist og lyddesigner for film og tv i flere år.

Panelet blir moderert av Stine Osmo Lieng, daglig leder i Musikkforleggerne, som jobber for å gi norske musikkforlag de beste forutsetningene for å skape en bærekraftig musikkbransje. De siste 13 årene har hun jobbet som Creative Manager i Warner Chappell og drevet eget management.

Teknologiens innflytelse på fremtidens låter og låtskrivers muligheter

Panel AI MUV konferanse
Ankit Desai og Ben Blackburn i samtale om artifisiell intelligens i musikk.

I mylderet av låter og artister er det ikke lett å nå igjennom selv med enklere tilgang til distribusjon og publikum. Hvordan kan teknologi med analyserende algoritmer hjelpe låtskrivere og artister? Er artifisiell intelligens i musikk en trussel eller en potensiell hjelper. Hvordan vil det påvirke og forme hvordan musikkbransjen jobber i fremtiden? SNAFU er et spennende selskap som er en hybrid mellom et teknologi- og musikkselskap. De representerer låtskrivere og artister i verdenstoppen ut fra Stockholm. Snafus grunnlegger og Forbes 30 Under 30 Europe, Ankit Desai, deler sine erfaringer og fremtidsvyer i samtale med Ben Blackburn fra Twenty Ten Management. Ben er manager for blant annet Girl In Red og har tidligere vært A&R i major labels i UK og jobbet globalt i en årrekke.

Ankit Desai, grunnlegger og administrerende direktør for Snafu Records. Snafu er verdens første AI-drevne plateselskap med base i Stockholm og Los Angeles. Snafus artister kan står bak hundrevis av millioner streams og 18 Grammy-nominasjoner. Før han startet Snafu, jobbet Ankit med digital strategi hos Universal Music i Sverige og Capitol Records i USA. Han er blitt tildelt Nomex 20 under 30 og Forbes 30 under 30 for sitt arbeid de siste årene.

Ben Blackburn, grunnlegger Twentyten Management og manager for girl in red. Etter å ha startet sin reise i musikkbransjen med A&R, brukte Ben Blackburn flere år på å jobbe på tvers av alle de tre store plateselskapene i Storbritannia. Da han oppdaget girl in red, flyttet han inn i management-verdenen og grunnla Twenty Ten Management. Girl in red har de siste årene oppnådd global kommersiell suksess, og Blackburn har nå utviklet sitt forretningsforetak ved å etablere sin kreative inkubatorbedrift, Common Knowledge.

Om Musikk ut i verden

Musikk ut i verden er et samarbeid mellom Innovasjon Norge og Music Norway og gjennomføres på oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet. Programmet er ment som en drahjelp for bedrifter med internasjonale ambisjoner og vekstpotensial, og skal bidra med kapital og kompetanse til forlag og management for skapende produsenter og låtskrivere, samt kommersielle studioer med internasjonale vekstambisjoner. Målet er å styrke de deltakende bedriftenes internasjonale konkurransekraft, bidra til økt tilfang av oppdrag og talenter og til at flere utenlandske aktører bruker Norge som utgangspunkt for sine musikkproduksjoner.

Musikk ut i verden bygger videre på erfaringene fra de tidligere Ut i verden-programmene for dataspill, arkitektur og litteratur.