Bygger videre på suksess i Kina
Maria Arredondo og manager Bjørn Terje Bråthen har vært i Kina for å bygge videre på den store interessen for Arredondos sang Burning.
Maria Arredondo slo gjennom som artist i Norge på 2000-tallet og opplever nå stor interesse i det kinesiske markedet. Det gjelder spesielt for sangen Burning fra 2004 som nærmer seg en milliard streams. Mye av årsaken til dette er at BurNing, en av de mest kjente gamerne i Kina, bruker låttittelen som varemerke, i følge manager Bjørn Terje Bråthen. Etter dette har bruken av sangen ekspandert via flere artister og influencere i Kina, og blant annet covret av den populære sangeren Feng Timo.
Les VGs sak om interessen for Arredondo i Kina HER
I mai reiste manager Bjørn Terje Bråthen i Artistguiden og Arredondo til Kina som en del av en offisiell delegasjon for å knytte Arredondo til sangen og etablere nettverk i det kinesiske markedet.
Bråthen forteller at de fikk mange kontakter i Kina blant produsenter og plateselskap, og de forsøker å skaffe sponsorer som kan være med å finansiere det fremtidige arbeidet i markedet. Arredondo og Bråthen samarbeider allerede om PR med Miro China.
- Planen er å fortsette samarbeidet med Miro China og å bygge de sosiale mediene videre opp og forhåpentligvis øke antall følgere til et høyt nivå. Vi lager to filmer i uka som vi sender til Kina og som Miro China bearbeider og legger ut. De har gjort en fantastisk jobb. Maria har nå 100 000 følgere på Doujin og den videoen vi la ut samme dag som vi reiste over oppnådde 40 millioner views mens vi var der. De fungerte også som guider og tolker for oss.
Arredondo ble invitert av det norske konsulatet i Beijing og spilte konsert for inviterte i forbindelse med Norway Now, som var en markering av 70 års handelssamarbeid mellom Norge og Kina.
- Til stede var folk fra det offentlige som Utenriksdepartementet og statssekretær, samt norsk næringsliv som er representert i Kina. Før konserten gjorde The Paper, et kinesisk mediafirma, livestreaming av et intervju med Maria og Peder Elias, som også var der. Dette ble sett av 3,5 millioner mennesker, sier Bråten.
I regi av konsulatet spilte Arredondo også konsert for næringslivsfolk og invitert publikum.
- Det ble fløyet inn fans fra Hong Kong, New Zealand og flere steder i Kina. De overrasket oss med allsang fra første sang og kunne altså tekstene. De hadde med gaver til Maria og masse ting som måtte signeres. Hun sto i 90 minutter med autografer og selfies, forteller Bråthen.
Bråthen sier de ønsker å ha en konsertturne i mars/april, og må få navnet og ansiktet til Arredondo mer kjent. De ønsker også å utforske markeder som Malaysia, Taiwan, Hong Kong, Sør-Korea.
- Planen er også å gi ut minst én ny låt med tanke på det kinesiske markedet. Det kan også godt hende at Maria reiser over en tur til i høst for å promotere ytterligere.
- Hva er de viktigste lærdommene etter oppholdet i Kina?
- Jeg tror det viktigste er forståelsen av hvordan folk hører på musikk der. Med andre ord hvor viktig de sosiale mediene er med videosnutter og lansering av musikk. Det er jo sånn her i vesten også, men kanskje enda viktigere der.
- Vi skjønte også fort at vi ville vært sjanseløse uten et nasjonalt team der borte.
- Ellers så lærte vi at vi kanskje ikke er så forskjellige fra hverandre som vi skulle tro. De byene vi var i er veldig moderne, og ikke ulike andre store byer i vesten. Og så lærte vi at kontakten med ambassaden og konsulat er veldig viktig. De kan være behjelpelige på mange måter, sier Bråthen.
Maria Arredondo og Bjørn Terje Bråthen mottok tilskudd fra ordningen for møtevirksomhet til reisen til Kina. Neste frist for å søke i denne ordningen er 15. juni.