Daniel Herskedal: - En bekreftelse på at jeg er inne på noe
Bli kjent med den Spellemann-nominerte jazzmusikeren, for «Årets Internasjonale Suksess 2024», i podkasten vår Musikkpasset.
Skrevet av Anna Kristine Lund,
I 2024 har Daniel Herskedals musikk nådd nye høyder – og nye ører - med sine toner laget av tuba og basstrompet. Med filmmusikk for en Oscar-vinnende regissør, samarbeid med Netflix og en omfattende Europaturné, har han befestet sin posisjon som en internasjonal suksess.
Nå er han nominert til Spellemannprisen for Årets Internasjonale Suksess – en pris presentert av Music Norway.
Lydlegger internasjonal storfilm
Blant mange høydepunkter fra det siste året, peker Herskedal på én opplevelse som spesielt stor:
– Den italienske regissøren Paolo Sorrentino, som kan velge akkurat den musikken han vil fra hele verden, fant frem til mine utgivelser og tok med to låter i sin nye film «Parthenope», med premiere i Cannes.
Filmen av den Oscar-vinnende regissøren, som nå vises på kinoer verden over, viser frem vakre Napoli og er lydlagt av to tidligere utgivelser fra Herskedal: «The Mistral Noir» fra albumet «Slow Eastbound Train» (2015) og «The Lighthouse» fra «Voyage» (2018).
– At min musikk, som er laget kun for musikkens skyld, plutselig blir tilgjengelig for millioner av lyttere og seere, var en bekreftelse på at jeg er inne på noe, sier han.
Et produktivt 2024
I tillegg til å plassere musikken sin på kinolerretet, har Herskedal også jobbet med en komponist fra Los Angeles, Logan Nelson, for å lage musikk til «Chef’s Table» på Netflix, samt skrevet musikk til en danseforestilling. Han beskriver 2024 som et ekstremt aktivt år.
– Jeg startet året med å komponere og spille inn «Call for Winter II; Resonance», og albumet kom ut i september. I tillegg har jeg gjort over 25 konserter med dette soloprosjektet, hvor vi har brukt spesialtilpasset lydutstyr for å skape en tredimensjonal lytteopplevelse for publikum, forteller han.
Turnéen tok Herskedal til noen av Europas viktigste konsertscener, og prosjektet ble presentert med et unikt lyddesign i Dolby Atmos. Albumet, som ble spilt inn i total isolasjon i en fjellhytte, utforsker dype, atmosfæriske lydlandskap kun ved hjelp av tuba og basstrompet.
Til tross for suksessen, holder Herskedal beina godt plantet på jorda.
– Jeg er dårlig på å klappe meg selv på skulderen. Jeg sier et forsiktig juhu, tar inspirasjonen og motivasjonen med meg, og fortsetter med det jeg elsker å gjøre: lage musikk!
Vil du høre mer om Daniel Herskedals internasjonale suksess og hvordan han har skapt sin unike karriere? Sjekk ut siste episode av Musikkpasset!
Musikkpasset | Fra Music Norway
Programleder: Anna Kristine Lund. Du finner podkasten på Spotify, Apple Podcasts eller der du lytter til podkaster.
🎧 Har du innspill eller spørsmål? Kontakt oss på musikkpasset@musicnorway.no