Dette er de norske vinnerne av Nordic Music Biz' Top 20 Under 30
Fire norske bransjeaktører har blitt kåret til fremtidens bransjeledere. Bli kjent med vinnerne her!
Skrevet av Anna Kristine Lund 22.08.2024
De norske vinnerne er:
- Emilie Dyrøy (26) - Kommunikasjonsspesialist, AXS
- Erik Egenes (29) - Daglig leder, by:Larm
- Oda Tilset (28) - Grunnlegger og lyddesigner, Noknok Audio
- Stephanie Owusu (30) - Sosiale medier og digital markedsføring, Sony Music Norway + grunnlegger, AFRONORDIC
Den nordiske musikkindustrien hedrer igjen de unge talentene som driver bransjen fremover. For syvende år på rad har Nordic Music Biz kåret de 20 mest lovende stjerneskuddene i bransjen under 30 år gjennom det prestisjefylte initiativet Nordic Music Biz Top 20 Under 30, etablert av NOMEX (Nordic Music Export).
Denne listen, som har blitt en viktig tradisjon i musikkbransjen, setter fokus på det brede spekteret av talenter som finnes i Norden. Vinnerne kommer fra ulike sektorer og sjangre, alle med sitt pågangsmot og sine innovative ideer som former fremtiden for musikkindustrien.
Vinnerne har blitt plukket ut av en jury satt av NOMEX og vil bli hedret på en prisutdeling torsdag 12. september under festivalen by:Larm i Oslo.
Les mer om de norske vinnerne:
Emilie Dyrøy (26) jobber som kommunikasjonsansvarlig hos AXS (AEG), på deres hovedkontor i Los Angeles. Emilie flyttet fra Norge til LA i 2022 for å ta en mastergrad i ledelse og ble værende for å jobbe i musikkindustrien. Hennes evne til å kombinere kreativitet med grundighet har resultert i suksessfulle prosjekter som Rolling Stones' USA-turné i 2024, Coachella og Grammy-utdelingen. I tillegg har hun ledet store markedsføringskampanjer i USA, inkludert den vellykkede «Love, AXS»-kampanjen på Valentinsdagen tidligere i år.
I august 2023 grunnla Emilie selskapet Milly Markets, et musikkmarkedsføringsfirma som fremmer artister hun tror på. Gjennom Milly Markets driver hun artistmarkedsføring for kunder, administrerer selskapets sosiale medier og arrangerer bransjetreff. Hun har som mål å bringe innovative ideer til liv gjennom kreativitet og styrke merkevarebevisstheten, med et mål om å bringe forbrukere nærmere artistene og musikkindustrien.
Emilie begynte i musikkbransjen i 2018 i Bergen, hvor hun jobbet med markedsføring og produksjon hos Bergen Live, som ble oppkjøpt av Live Nation. I over fem år jobbet hun på konserter og festivaler, inkludert kjente festivaler som Bergenfest og Feelings Festival. Hun spilte også en rolle i teamet som delte ut Bergenfest-stipendet til lovende lokale artister, inkludert talentfulle individer som boy pablo, Ka2 og SKAAR. Under pandemien organiserte hun Bergen Live-podcasten «Bli med backstage», som nådde #37 på Spotify, en markedsføringsinnsats for å knytte bånd til forbrukere i en periode hvor konserter var begrenset.
Siden hun kom inn i musikkindustrien for mer enn seks år siden, har Emilie fokusert på å bygge bro mellom de nordiske og amerikanske markedene, med mål om skape forbindelser og fremme nordisk talent globalt. Emilies arbeidskraft drives av hennes kjærlighet til musikk og forpliktelse til å vise frem nordisk talent internasjonalt. I 2024 flytter hun tilbake til Oslo, Norge, for å utnytte sin erfaring og sitt nettverk fra USA, styrke forbindelser og gagne det nordiske markedet i årene som kommer.
Erik Egenes (29) jobber som daglig leder for by:Larm, Nordens største showcase-festival. Erik startet sin musikkarriere som tidlig tenåring, da han begynte å jobbe frivillig for Fjellparkfestivalen, Norges eldste kontinuerlig arrangerte rockefestival, i hjembyen Flekkefjord. Som 17-åring ble han PR-sjef for festivalen, en rolle han beholdt til han var 24 år.
Som 19-åring flyttet Erik til Oslo og ble raskt aktiv i byens undergrunnsmiljø. Han begynte å jobbe for platebutikken Tiger og butikkens eget plateselskap Fysisk Format (Nils Bech, Årabrot, Hilma Nikolaisen), hvor han hadde ansvar for presse og prosjektledelse på tvers av butikken og plateselskapet. Erik jobbet også med Tigers merch-avdeling, og håndterte merch for artister som Mayhem, Enslaved og Aurora, samt festivaler som Øya.
Som 25-åring begynte Erik å jobbe for by:larm, showcasefestival lokalisert i Oslo, først som pressesjef og prosjektleder for festivalens omfattende internasjonale delegatprogram. Han hadde denne rollen i tre år før han ble festivalens fungerende daglige leder. Parallelt med arbeidet i by:larm har han jobbet som frilanser innen prosjektledelse og promotering, med anerkjente plateselskaper som Smalltown Supersound og Warp, samt for artister som Viagra Boys, Amason og Jenny Hval.
Oda Tilset (28) er lyd- og musikkdesigner og jobber med indie-spill hos lydselskapet Noknok Audio, som hun grunnla sammen med lydkollegaene Martin Kvale og Ali Cedroni i 2019. Hun var med å stifte interesseorganisasjonen Game Audio i Norge i 2021, og satt i styret frem til 2023, og bidro til organiseringen av de to første utgavene av GACO (Game Audio Conference Oslo).
Oda har vært involvert i utgivelsen av mer enn 10 spill siden hun begynte å jobbe med spill for omtrent fem år siden. Det første spillet hun jobbet med, «Helheim Hassle» fra det norske studioet Perfectly Paranormal, vant prisen for beste lyd under Amandaprisen i 2020.
Hun jobbet som lydansvarlig og lyddesigner hos det britiske studioet Sad Owl Studio for deres spill «Viewfinder», som ble utgitt i 2023. Spillet har vunnet mange priser, blant annet to under BAFTA Games Awards 2024, og det ble nominert i fire kategorier under den årlige Game Audio Network Guild Awards 2024 i San Francisco, sammen med store titler som «Star Wars Jedi: Survivor» og «Mortal Combat 1».
Oda har også gjort lyd- og musikkdesign for «Snufkin: Melody of Moominvalley» fra det Oslo-baserte studioet Hyper Games, og musikken hun laget ble nylig nominert til Beste Soundtrack under AMD Pixel Awards Europe 2024, som vil bli holdt senere i år. Hun ble også valgt ut som en av åtte deltakere i UP3, et talentutviklingsprogram for kvinner i den norske spillindustrien, organisert av Norsk filminstitutt.
For tiden lager Oda musikk til spillet «Tiny Glade» av den Stockholm-baserte spillutviklingsduoen Pounce Light, som er et av de mest ønskede spillene på den internasjonale nykommer-listen på Steam.
Stephanie Owusu (30) jobber i Sony Music Norway, og er nå på vei inn i en ny, spennende rolle som leder for en ny avdeling, med fokus på PR, sosiale medier og merkevaresamarbeid. Hun er opprinngelig fra Stavanger, med ghanesiske røtter, og bringer et friskt og unikt perspektiv til den norske musikkscenen, beriket av hennes globale utsyn.
Hos Sony Music har Stephanie utmerket seg i ulike roller. Hennes første ansvarsområde var sosiale medier og digital markedsføring, der hun utviklet og iverksatt strategier, innholdsproduksjon og digitale kampanjer. Hun jobber nå innen PR og markedsføring, med fokus på strategiarbeid, arrangementer og digitale kampanjer, hvor hun representerer noen av Norges største artister som girl in red, Peder Elias, Kamelen, Tyr, samt globalt anerkjente artister som Beyoncé, Harry Styles, Tyla, Davido, Tems og mange flere.
Hun fortsetter å gjøre inntrykk på den norske musikkscenen, og har skapt seg en nisje i bransjen med sin dype lidenskap og forståelse for afrikansk musikk og kultur. Hun har som mål å diversifisere den norske musikkscenen ved å styrke tilstedeværelsen av afrikansk musikk og oppmuntre til lokale og internasjonale samarbeid som setter Norge på kartet. Hennes karriere tok en avgjørende vending i november 2023 med lanseringen av AFRONORDIC, et byrå som har som mål å bygge bro mellom Norge og Afrika gjennom musikk og kulturelle opplevelser, nettverksbygging, aktiviteter og arrangementer på tvers av grenser.
Samtidig som hun fullførte sin grad i markedsføringsledelse, hadde Stephanie praksisplass hos Warner Music Norway, hvor hun finpusset sine ferdigheter innen ulike aspekter av musikkbransjen. I 2023 ble hun valgt ut til å være en del av Music Norways Masterclass, et program for unge talenter i musikkindustrien. Stephanies lidenskap for musikk, kombinert med hennes evne til å jobbe på tvers av ulike sjangre, samt hennes markedsførings- og PR-kunnskap, posisjonerer henne som en nøkkelspiller i den stadig utviklende norske musikkscenen. Hun jobber hele tiden for å introdusere nye perspektiver, innovative ideer og forretningsmodeller til bransjen, med et sterkt fokus på mangfold og inkludering.
NOMEX, som står bak initiativet, er et strategisk nettverk grunnlagt i 2022, bestående av de nordiske eksportkontorene for musikk: Music Norway, Export Music Sweden, Music Export Denmark, Music Finland og Iceland Music. Målet for nettverket er å styrke nordisk musikk internasjonalt, og det er nettopp unge talenter som disse som sikrer at regionens musikk fortsetter å blomstre på den globale scenen.
Alle vinnerne fra de andre nordiske landene finner du under collagen.
Danmark:
- Arense Elvira Riis Warny (26) - CEO, founder and artist manager, Carrie Management
- Mathias Madsen (26) - Senior A&R Manager, Warner Music Denmark
- Ceyda Yasar (28) Manager, Takin’ Space / Makin’ Space Agency
- Philip Thornhill (29) - Partner and Head of Agency, Kin
- Benjamin Graham (28) - CEO and co-founder, 100blaa
Island:
- Klaudia Gawryluk (29) - Club Co-founder, Promoter and DJ, Radar
- Gabríel Ólafsson (25) - Co-Founder and lead producer, Reykjavik Orkestra
Sverige:
- Simon Bálogh (23) - Founder, Butterfly Effect
- Jonathan Fröberg (30) - Creative Manager, Universal Music Publishing
- Khadra Abdirashid (30) - A&R Manager, Sony Music Publishing Scandinavia
- Isabella Sedman (30) - International A&R Coordinator, Warner Recorded Music
- Naomi Amorti Jensen (30) - Founder, Naomi Communications
Finland:
- Leevi Mäkinen (25) - Artist Manager, PME Management
- Stella Kylä-Liuhala (28) - Marketing Manager & Head of Radio, Warner Music Finland
- Miika Blomqvist (29) - Pianist and composer at Sony Classical / Founder of Nordic Euphony Records, Nordic Instrumental Records & Nordic Distro
Færøyene:
- Fríði Djurhuus (30)