Eksportprisen: – En fantastisk reise

Kygo har seilt opp til å bli en av de største norske eksportsuksessene noensinne.

Skrevet av Rebeca, 

Kygox Stubberud 600 600x400

Historien om megasuksessen til bergenseren Kyrre Gørvell-Dahll, bedre kjent som Kygo, starter på pianokrakken. Fra han var 6 til 16 år gammel utviklet han seg til å bli en meget habil pianist, før interessen for digital musikkproduksjon tok over som hovedinteresse.

– Vi visste at han var flink til å spille piano. Det var mer overraskende at han hadde så god teft til å arrangere musikk. Han bobler regelrett over av musikk, det har han alltid gjort.

Det forteller Kygos stefar og assisterende manager Jan Magnus Bjordal. Bjordal har for tiden deltidspermisjon fra stillingen som professor i fysioterapi ved Universitetet i Bergen. Sammen med Kyrres mor Kjersti Gjerde styres driften og oppbyggingen av Kygo som merkevare. Bjordal ser visse likhetstrekk mellom forskning og strategien bak Kygo-satsningen.

– Det er noen av de samme mekanismene i spill. Innen forskning er det viktig å levere kvalitet, få resultatene ut internasjonalt og analysere hva som virker, forklarer Bjordal.

– Det andre forskningen har lært meg, er viktigheten av å sette sammen en gruppe mennesker med komplementære ferdigheter. Vi har fått bygget et bra team rundt Kygo, og kanskje tenkt litt annerledes enn andre. Vi har fra starten av tenkt at dette kan nå veldig langt, og rigget apparatet deretter.

Her er de nominerte til Eksportprisen 2015

Unik teftKygo ble først og fremst oppdaget gjennom strømmetjenesten SoundCloud, hvor han la ut egne remixer av kjente låter som Marvin Gayes Sexual Healing og Dolly Partons Jolene. Men det var med remixen av Ed Sheeran-låten I See Fire at det virkelig tok av. Låten nådde fort flere titalls millioner avspillinger på SoundCloud og YouTube.

https://soundcloud.com/kygo/ed...

Det var åpenbart at Kygo hadde en teft utenom det vanlige.

– Han har en helt spesiell musikalitet og evne til å lage lydbilder som er både unike og appellerer til en stor gruppe lyttere. Han er 100 prosent selvlært, og det unike lydbildet hans er nok et resultat av langvarig eksperimentering og lek med lyder i stedet for å gjøre lekser, ler Bjordal.

I forbindelse med den voldsomme interessen på SoundCloud dukket det plutselig opp en forespørsel fra sidelinjen. En ung amerikaner ved navn Myles Shear ønsket å bli Kygos manager. Ifølge Bjordal kom kontakten helt ut av det blå via kontanter i SoundCloud-systemet.

– Etter en kort diskusjon ville vi prøve hvor godt han kunne promotere Kyrres musikk. Vi så at antall SoundCloud-lyttere fra USA økte kraftig med én gang han kom inn i bildet. Han produserte resultater umiddelbart og dermed valgte vi etterhvert å hyre ham som manager.

Fantastisk reiseMyles Shear, som er ett år yngre enn Kygo, har bakgrunn fra studier innen musikkproduksjon. Som 19-åring var han blant stifterne av den populære bloggen EDM Sauce, som gjorde at han hadde god oversikt over hva som beveget seg innen den elektroniske dansemusikken. Han fikk nyss om Kygo gjennom en av de andre artistene han jobbet med, australske Thomas Jack.

– Reisen vi har vært på har vært intet mindre enn fantastisk. Jeg er så utrolig stolt over alt vi har fått til så langt, og jeg er spent på hva fremtiden vil bringe, sier en engasjert Shear i forbindelse med nominasjonen til Music Norway og Spellemanns eksportpris.

Også låtskriver og produsent William Wiik Larsen, for mange kjent som Nasty Kutt, gleder seg over Kygos nominasjon. Larsen var både produsent og låtskriver på en annen norsk eksportsuksess, Nico & Vinz-hiten Am I Wrong, og er en av hjernene bak Kygo-singelen Stay.

– Å jobbe med Kyrre har vært veldig fett, og jeg er stolt av hva vi har fått til med Stay! Det er kult at nyere generasjonen av produsenter og låtskrivere i Norge ser at det er mulig å få til store ting internasjonalt, kommenterer han.

MilliardrekordDet er ikke bare på SoundCloud Kygo har tatt av. I 2015 satte han også en meget imponerende rekord ved å bli den raskeste artisten til å nå en milliard streams på Spotify på verdensbasis. Spesielt de to singlene Stole the Show og Firestone ledet an med nesten 400 millioner avspillinger hver. Ifølge nordisk direktør for label relations hos Spotify, Eva Kirstine Lægdsgaard, har Kygo for tiden 19 millioner lidenskapelige fans som hører på musikken hans hver måned.

– Kygo er et globalt fenomen, og han har forlokket millioner av musikkelskere verden rundt med noen av de mest dansbare låtene de siste årene. Spotify er ekstremt stolt av å ha vært en del av denne reisen helt siden før den første singelen Firestone ble sluppet, sier hun.

Som om ikke det var nok, har Kygos låter blitt spilt mer enn en million ganger på radio internasjonalt, og han har opptrådd på noen av verdens største tv-show.

https://www.youtube.com/watch?...

Kygo spiller Stole the Show på The Ellen Show

Assisterende manager Jan Magnus Bjordal mener at vi er i en helt spesiell situasjon her til lands med tanke på den digitale utviklingen.

– Vi lever i et stort musikklaboratorium i Norge og Skandinavia som gir oss helt nye muligheter til å bruke ny kunnskap i markedsføringen av musikk. Vi har samarbeidet godt hele veien med Sony og samtidig ført egne analyser over Kygo på ulike musikkplattformer og i sosiale media.

Kygo LifeMed en såpass fersk karriere, er det umulig å spå hvor langt Kygo kan nå. Hvor mye mer kan man egentlig ønske?

– Det var ikke mulig å forutse hvor stort dette kunne bli. Vi har hatt en bratt læringskurve og selv om vi er veldig fornøyd med situasjonen nå, så har vi lagt planer for veien videre, sier Bjordal.

En av planene innebærer det nye konseptet «Kygo Life». Det ble nylig kjent at Kygo har inngått en lisensavtale med gründer Jon Inge Gullikstad for et konsept, som blant annet skal drive med klesdesign.

– Kyrre hoppet jo av studiene for å konsentrere seg om artistkarrieren, og vi vet at de fleste artister har et kort popularitetsvindu. Tanken med Kygo Life er å se på noe som kan vare i lang tid. Hvis du skal gjøre musikken kjent, er det viktig å appellere på flere kontaktflater fordi de forsterker hverandre. Med et eget klesprodukt får vi et større fotavtrykk ut mot publikum, avslutter Bjordal.

Kygo selv er i kjent stil ydmyk med tanke på nominasjonen:

– Det er en stor ære å bli nominert til denne eksportprisen. Det er helt spesielt å være i selskap med så mange fantastiske nominerte, sier han.

De øvrige nominerte til Music Norway og Spellemanns eksportpris er Vilde Frang, Einar Selvik,, Madcon og Ina Wroldsen. Vinneren av Eksportprisen 2015 blir offentliggjort i slutten av mai. Prisen deles ut i juni og består av en Spellemann-statuett og et stipend på 100.000 kroner fra Kulturdepartementet. Prisvinneren skal gi stipendet, kalt «Det var her det begynte», videre til den eller de som la forutsetningene, bidro til å skape muligheter, og motiverte prisvinneren til sin musikalske utvikling.

Kygogiske 600x400