Eksportprisen: – Utrolige musikalske instinkter

Sopran Lise Davidsens enorme talent har erobret både publikums og bransjens hjerter.

Skrevet av Rebeca 23.05.2017

Eksportprisen 2016 Lise Davidsen
Lise Davidsen er nominert til Eksportprisen 2016

Lise Davidsen (29) fra Stokke i Vestfold har tiltrukket seg mye oppmerksomhet helt siden hun begynte sin musikalske utdannelse. Etter en bachelorgrad fra Griegakademiet i Bergen, ble hun tatt opp ved Det Kongelige Operaaktademiet i København. Deretter fikk hun sin debut ved Den kongelige danske opera i sesongen 2012/13 som hunden og uglen i Den listige lille reven. Siden sang hun Emilia i Otello og Rosalinde i Flaggermusen, og ble raskt omtalt som Norges største operatalent.

Davidsens manager ved artistmanagementet Intermusica, Maria Mot, er full av lovord om det unge talentet.

– Sjelden har en ung sanger hatt en så stor innvirkning på den klassiske musikkbransjen som Lise Davidsen. Med sitt ypperlige talent er hun ikke bare på vei til å bli en av de viktigste norske eksportene, men også å skrive seg inn i musikkhistorien.

Maria Mot mener at Davidsens talent strekker seg lenger enn til det rent vokale.

– Hun har også utrolige musikalske instinkter, er en fantastisk kollega og en av de mest inspirerende og jordnære kunstnere jeg noensinne har hatt æren av å jobbe med, fortsetter hun.

Vunnet store konkurranserLise Davidsen har vunnet flere av verdens mest prestisjefylte operakonkurranser, deriblant verdens største sangerkonkurranse, Placido Domingos Operalia i London. Hun vant også publikumsprisen, medieprisen og 2. pris i Belvedere-konkurransen i Amsterdam, samt gikk til topps i Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse. I tillegg vant hun Statoils talentstipend på én million kroner, hvor pianist Leif Ove Andsnes var juryleder.

– Sjelden har noen gjort en større entré i det norske og internasjonale musikklivet, og erobret publikums hjerter. Jeg blir slått av kraften og kjernen i Lise Davidsens stemme, av den følsomme musikaliteten og det sterke nærværet, kommenterte Andsnes i forbindelse med prisutdelingen.

Også Financial Times merket seg Davidsens store stemme. Vi siterer:

«Every competition hopes to discover a major new talent. Operalia, Plácido Domingo’s international singing competition, did just that at the weekend. Norwegian soprano Lise Davidsen, aged 28, is the real deal… she sealed her win with singing that was strong and technically flawless, and put her name at the top of the list of young singers of her generation.»

Store rollerNå har hun lagt fra seg konkurransene, og fokuserer heller på roller i store produksjoner. I 2016 debuterte Davidsen ved Opernhaus Zürich, som Agathe i en ny produksjon av Jegerbruden, hadde tittelrollen i Ariadne auf Naxos ved festivalen i Glyndebourne og med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester i Tromsø, og Isabella i Das Liebesverbot ved Teatro Colon i Buenos Aires.

Hun har sunget i Verdis Requiem med Edward Gardner og Philharmonia Orchestra ved Royal Festival Hall i London, Vier letzte Lieder med Nederland Radio Philharmonic Orchestra og Edo de Waart ved Concertgebouw, Amsterdam, samt gjort en recital-debut i London ved prestisjetunge Rosenblatt Recital Series i Wigmore Hall. Davidsen har med andre ord utmerket seg særlig internasjonalt innenfor sin sjanger i 2016.

https://www.youtube.com/watch?...

Lise Davidsen synger Dich, teure Halle (Richard Wagner – Tannhäuser)

Lise Davidsen sier selv følgende om nominasjonen til eksportprisen:

– Dette kom som en stor overraskelse, og jeg føler meg beæret over nominasjonen. Jeg har allerede jobbet mye utenfor Norges grenser, og jeg vet at jeg kommer til å fortsette med det i fremtiden. Så jeg vil fortsette arbeidet med å sette Norge og min hjemby på verdenskartet.

De øvrige nominerte til Music Norway og Spellemanns eksportpris er Alan Walker, William Wiik Larsen, Cashmere Cat, Mette Henriette og Seeb. Prisen deles ut i på Music Norways sommerfest 9. juni og består av en Spellemann-statuett og et stipend på 100.000 kroner fra Kulturdepartementet. Prisvinneren skal gi stipendet, kalt «Det var her det begynte», videre til den eller de som la forutsetningene, bidro til å skape muligheter, og motiverte prisvinneren til sin musikalske utvikling.