EMMA-programmet gav manager Myrna Braza en skikkelig boost
Nå er det ny runde av mentorship-programmet European Music Managers Mentorship Activation, og du kan søke på programmet som rekrutterer managere fra hele Europa.
Skrevet av Tina Brodal 22.02.2021
Denne uken annonserte EMMA en ny runde med mentorship programmet EMMMA 2.0 i samarbeid med Youtube. EMMMA 2.0 er deres flaggskip mentorprogram hvor de rekrutterer managere fra hele Europa som kan ha nytte av flere måneders veiledning.
-> Søknadsfrist 1. mars 2021, søk her. <-
Eneste norske på fjorårets utgave
Manager og grunlegger av Löft management, Myrna Braza, var den eneste søkeren fra Norge som fikk mulighet til å delta i programmet i fjorårets utgave.
– Som relativt ny i rollen som manager var mentorprogrammet akkurat det jeg trengte. Jeg var så sulten på å nettverke og lære mer om denne siden av bransjen. Jeg hadde store planer om å bruke 2020 på å reise masse, bl.a på bransjefestivaler, og heldigvis fikk jeg startet året med by:Larm like før Covid kom. Der hadde mentorprogrammet tilpassede paneler for oss, i regi av Nemaa, Youtube music og Music Norway. Det ga meg en skikkelig boost! sier Myrna Braza.
– I utgangspunktet skulle mentorprogrammet også inneholde lignende paneler og face to face-events i bl.a Polen, Sverige; Finland og England som jeg hadde planer om å delta på, og virkelig gledet meg til å oppleve, men grunnet Covid ble dessverre alt satt til å være online. Men det fungerte etter forholdene kjempefint!
– Som relativt ny i rollen som manager var mentorprogrammet akkurat det jeg trengte. Jeg var så sulten på å nettverke og lære mer om denne siden av bransjen.
Variert program og mentorsessions
I følge Braza var innholdet i programmet svært variert og besto blant annet av; webinar og workshops om hvordan man bygger opp et management, kontrakter, nettverking sessions med de andre deltakerne og mentorer, hvordan bygge artisten din sitt brand, én-til-én samtaler med spennende aktører, mulighet til å møte styremedlemmene i Emma og lære mer om de ulike markedene i Europa. Mot slutten av året fikk de i oppgave å levere inn en businessmodell.
– Jeg hadde også min egen mentor (Ania) som fulgte meg opp igjennom året, med månedlige samtaler om progresjonen min og utviklingen til artistene mine. Her fikk jeg delt både frustrasjoner og wins, og hun hjalp med å forklare ting jeg lurte på, som f.eks klausuler i kontrakter, og ga meg råd på ulike områder. Høydepunktene i programmet var definitivt nettverkingsmøtene og én-til-én samtalene med selveste Pat Carr og Cecilie Holte. For noen forbilder! sier Braza.
Tryggere i manager-rollen
Takket være mentorprogrammet har Braza blant annet fornyet kontraktene med artistene sine, blitt mer bevisst på businessmodellen sin, fått nye kontakter og bekjentskaper, og blitt tryggere i rollen som manager. Hverdagen som manager er veldig variert og for Braza innebærer det blant annet låtskriving, innspillinger, sangcoaching, rådgivning, utgivelser, promoarbeid, møtevirksomhet og tilrettelegging for og med artistene hennes.
– Både artistene mine og jeg har vokst mye på et år, samtidig som jeg ser hvilke områder vi må jobbe enda bedre på. Jeg skulle ønske det fantes et videre opplegg i mentorprogrammet, og enda flere slike tilbud for managere som meg, og jeg må innrømme at jeg nå faktisk savner et ordentlig læringsmiljø som er tilpasset norske managere/managere i Norge, på ulike stadier i karrierene sine og vil gjerne være med å bidra til dette i fremtiden dersom muligheten byr seg, slik at managere som alltid er sulten på ny lærdom, uavhengig av alder, kan utvikle seg sammen med en bransje som alltid er i utvikling, avslutter Braza.