Endring i lyttervanene på radio og streaming

Undersøkelser internasjonalt viser en nedgang streaming den uken pandemi-tiltakene trådte i kraft, selv om bildet blir beskrevet som sammensatt.

Skrevet av Carl Kristian Johansen, 

Leif Ribe600x400 600x400
Leif O. Ribe, General Manager, Warner Music Norway.

En kartlegging gjennomført av Music Business Worldwide med utgangspunkt i globale strømmetall og Spotifys Top 200 Chart-liste (fra 13.-19. mars) viser til en nedgang på 11% fra uke til uke. Dette tilsvarer totalt 1.822 milliarder – en nedgang på 226 millioner strømminger. I USA i samme periode melder BuzzAngle om en nedgang i strømming på 8.8% sammenlignet med uken før.

Samtidig falt det digitale salget av låter på 10.7%, digitalt salg av album gikk ned 12.4%, og det fysiske albumsalget falt 27.6%.

Det er flere grunner til at strømmetjenestene opplever en nedgang. I lys av de nye karantenereglene har flere kafeer, treningssentre og kjøpesenter vært nødt til å stenge dørene, noe som betyr at de heller ikke strømmer musikk slik de vanligvis pleier, skriver Rolling Stone.

Hverdagen ble snudd på hodet, og lyttemønsteret lignet mer på det man vanligvis ser i helgene.

— Leif O. Ribe

Endring i lyttervaner
Leif O. Ribe, General Manager i Warner Music Norway, mener alle major-selskapene har sett at folk streamet mindre musikk rett etter lock down.

– Ingen streaming på vei til jobb og skole om morgenen og ettermiddag eller fest i helgene, for eksempel. Hverdagen ble snudd på hodet, og lyttemønsteret lignet mer på det man vanligvis ser i helgene. Nå derimot, etter at folk har vendt seg mer til en hverdag hjemme, ser man at streamingtallene er tilbake der de var, men at tiden folk streamer har endret seg og har blitt skjøvet senere utover dagen.

Når det kommer til radio har man sett mye av de samme tendensen.

– Man mister lytterne i bilen om morgenen og ettermiddagen, noe som fører til et naturlig fall fra isolasjonsstart, men som endrer seg til andre vaner hjemme med radiolytting. Lyttertiden går for eksempel opp, ettersom folk kan ha på radioen hjemme lengre, sier Ribe.

Måten Warner og andre major-selskapene jobber opp mot Spotify og radio har ikke endret seg så mye, i følge Ribe, bortsett fra at man ikke kan gjennomføre normale møter.

-Som for alle andre, foregår det via telefon og andre digitale løsninger, sier Ribe.

-Hvilke nye tiltak ser Warner etter i denne situasjonen?

-Vi som selskap holder oss travle imens våre artister fortsetter å jobbe, og vi fortsetter å gi ut låter og album. Det er kun det fysiske arbeidsstedet som har endret seg, men vi sørger for at kommunikasjonen flyter som vanlig gjennom telefon og møter online.

– Artistene våre kommuniserer med fans gjennom livestreams i ulike kanaler og sosiale medier der de samarbeider med bloggere. Vi ser også noen utrolig bra initiativ, som for eksempel Songkick Live der artister og DJs opptredener livestreams.

Livebransjen lider i UK
En fersk undersøkelse viser at karantebestemmelsen i UK så langt har resultert i et tap i inntekter på over 50 millioner britiske pund for artister og managere, i følge MusicBusinessWorldwide.

Undersøkelsen har spurt 150 managere og artister som involverer mer enn 2100 shows og forsinkede kampanjer.

Det er UK’s Music Managers Forum (MMF) og Featured Artists Coalition (FAC) som har bestilt undersøkelsen. De sier også at karantene-effekten på innspilt musikk og merch-salg også er substansiell, men at estimatet er relatert til tapet for managere og artister i undersøkelsen.