Få en introduksjon til det brasilianske markedet
Bli med på Discovery Session 25. mai på Zoom
Onsdag 25. mai er det igjen duket for en ny runde av Discovery Sessions arrangert av NOMEX, og denne gangen presenterer vi i Music Norway Brasil.
Latin-Amerika er den delen av verden der inntektene av innspilt musikk øker mest, og Brasil er det landet i regionen som er mest vellykket. De digitale tjenestene har fått et skikkelig løft de siste årene, hovedsakelig på grunn av bedre internettforbindelse i landet.
Music Norways markedsrådgiver Luciana Pegorer har satt sammen et to-timers program som gir deg en rask innføring i hvor du skal begynne og hvordan du kan gå videre hvis du vil jobbe mer mot Brasil, eller når du begynner å merke en viss etterspørsel derfra.
Link til zoom-møte finner du her: https://us06web.zoom.us/u/kbt6Juz5N4
Program:
1 pm CET
General market overview (an update on numbers, platforms, trends etc.)
Speaker: Luciana Pegorer
1:30 pm CET
Establishment (fan engagement, how to build fans from home as a foundation)
Speaker:
David McLoughlin, Head of Horus Music Brazil / Founder of Brasil Calling
2:15 pm CET
Local activity and building a team.
Moderator: Luciana Pegorer
Speakers:
Alexandre Wesley, Director of Shows, Festivals and Brand Relations at Som Livre
Thiago Endrigo (Elemess), Founder and partner of TEJA
Renata Gomes (Ingrooves BR) MKT and Comm Strategy Director
Discovery Sessions er et nytt konsept laget av NOMEX
- where you can discover new and growing markets with important industry figures from around the world. The Nordic export offices will take turns presenting new markets for the Nordic music industry.
Les mer om deltakerne her:
-
Luciana Pegore er en erfaren bransjeaktør i den brasilianske musikkindustrien og er ofte ettertraktet globalt som rådgiver, konsulent og foredragsholder. Hun har sittet i åtte år i styret for Merlin, det globale digitale rettighetsbyrået som representerer over 20 000 indie-plateselskaper i 62 land på alle kontinenter. Nylig var hun med på å grunnlegge NFT-selskapet KickOff Music, bygget for å hjelpe indieartister med å bli med i NFT-økosystemet. Pegore er også aksjonær og Chief Partnerships Officer i oppstartsselskapet YFM, en månedlig abonnementstjeneste laget for å hjelpe indieartisters utvikling og promotering med et toppteam av A&R-spesialister. Hun representerer også det kanadiske selskapet LyricFind og ser etter Warner Classics digital markedsføring i Brasil. Veldig stolt organiserer og kuraterer hun den innflytelsesrike internasjonale kongressen for profesjonelle musikkbransjen, "Trends Brasil Conference" som holdes årlig i Rio. Pegore startet som produsent i et produksjonsselskap for livekonserter, etterfulgt av syv år hos Warner Music Brazil, og 15 år hos sitt eget plateselskap/forlag Delira Musica. I 6 år ledet hun Brazilian Independent Music Association og fungerte som Advisory Board-medlem for WIN (Worldwide Independent Network) i samme periode. I tillegg er hun medlem av Women in Music (USA/Brasil).
-
McLoughlin har over tjue års erfaring med å jobbe i den brasilianske musikkindustrien, hovedsakelig fokusert på å promotere landets musikk til et bredere internasjonalt publikum. Han har jobbet for forskjellige lokale plateselskap og utgivere (Atração, Eldorado, MCD, Sum, Trama), i tillegg til å drive sitt eget plateselskap (ga ut band som Public Enemy og The Prodigy). McLoughlin har også jobbet med verdensmusikkspesialister som Rough Guide, og kompilerte en serie Brasil-samlinger.
I 2010 fikk han kontrakt som internasjonal leder for Brasil Music Exchange-prosjektet, en plattform for brasilianske uavhengige artister og managere for å knytte verdensomspennende forbindelser og som en inngangsport for internasjonale musikkfagfolk til å jobbe med Brasil (sponset av APEX).
Han har reist over hele verden, holdt workshops og seminarer, møtt opp med hovedaktørene i bransjen, samt organisert brasiliansk deltagelse på internasjonale messer. Han har også organisert et årlig handelsoppdrag til landet med tittelen Encounters (som bringer internasjonale musikkfagfolk til Brasil).
I 2017 lanserte han Brasil Calling, en tjeneste for å distribuere månedlige nye brasilianske innspillinger til radio, presse, musikkveiledere, festivaler, etc over hele verden.
Spesialiteter: markedstroverdighet med bredt nasjonalt og internasjonalt kontaktnett; praktisk kunnskap om nøkkelområdene i virksomheten: lisensiering, publisering, salg, markedsføring, distribusjon, sponsing.
-
Wesley, har i sin tid i innspillingsindustrien har håndtert forskjellige stillinger innen diverse områder som markedsføring (internasjonalt og nasjonalt), kunstnerisk (A&R) og New Business. Før det, i Globo TV Network, TV Show (Globosat) og Globo Radio Network, jobbet han innen områder som produksjon, salg og kampanjer. Disse erfaringene på forskjellige felt har hjulpet han med å utvikle en sterk følelse av strategisk tenkning.
Etter at Wesley sluttet i Warner Music fungerte han som uavhengig konsulent på områdene han en gang jobbet på - fra markedsføring til New Business - for selskaper som Taco (Street Wear-kjeden), Gibson Guitars, Grupo Adma (konserter) og selve Warner Music .
Tidlig i 2012 begynte han i Time For Fun Entretenimento (T4F), Latin-Amerikas største live-underholdningsselskap og det tredje største i verden, hvor han inntok stillingen som underholdningsdirektør med base i Argentina og administrerte ulike turneer og arrangement i Sør-Amerika, i tillegg til festivaler, inkludert Lollapalooza Brasil frem til slutten av 2018.
Siden den gang har Wesley vært i Som Livre (Globo Group) hvor han jobber som direktør for show, festivaler og merkevarerelasjoner.
Spesialiteter: Artistrelasjon, Booking, Management, Show business, Markedsstrategi, teamledelse og motivasjon, forhandlinger, internasjonale partnerskap, forretningsplaner, ny forretningsutvikling, kulturprosjekter.
-
TESA et advokatfirma med base i São Paulo, Brasil, spesialisert på underholdningsrett. Siden 2008 har de representert mange store musikkartister, plateprodusenter, labels, managementselskaper, fotografer, filmskapere, forfattere og skapere generelt. Partner (Head of A&R and Business Affairs) hos Elemess Music n’ Services, et "full services"-selskap som tilbyr tjenester for musikkartister og for merkevarer i Brasil. For artister er Elemess et one-stop shop-selskap og opererer som et management-, label-, publiserings- og bookingbyrå. De tilbyr også plateselskap-tjenester og lager skreddersydde prosjekter for selskaper som er interessert i å jobbe med musikkartister. Et av Elemess hovedmål er å etablere internasjonale forbindelser for å hjelpe brasilianske artister med utviklingen av deres karriere internasjonalt og også hjelpe internasjonale aktører og selskaper med å oppdage og utforske det brasilianske markedet.
-
Cris Garcia Falcão driver Ingrooves Music Group som administrerende direktør i Brasil og leder og utvikler Ingrooves-aktiviteter i det brasilianske markedet. Hun er utdannet siviløkonom med en MBA i markedsføring, hun har lang erfaring innen økonomi og rådgivning. Hun regnes for tiden som en av de ledende spesialistene innen opphavsrettshåndtering i Brasil. Falcão startet i musikkbransjen i 2004 og ledet en av de største uavhengige utgiverne i Brasil og grunnla senere Cada Instante i 2018 for å styrke den uavhengige musikkscenen. Cada Instante er et uavhengig plateselskap og utgiver som har som mål å fremme en demokratisk og mangfoldig uavhengig musikkscene med fortreffelighet, åpenhet, kvalitet og personalisering.