Første komponistsamling i KUPP-regi

Alle seks orkestrene har valgt en komponist.

Skrevet av Carl Kristian Johansen 20.02.2018

Kuppgjengen 400 600x400
Bak: Kristiane Norvoll (SSO), Marius Neset, Rolf Lennart Stensø (KORK), Øyvind Mæland, Tyler Futrell. Foran: Alex Taylor (OFO), Catharina Roos Bilsbak (NOSO), Kristine Tjøgersen, Therese Birkelund Ulvo og Mette Henriette Martedatter Rølvåg. (Foto: Lars Igesund/NKF)

KUPP er et utviklings- og nettverksprogram for unge, lovende komponister under 35 år. Seks orkestre fra hele Norge er med på programmet. Orkestrene velger én komponist hver som de forplikter seg til å bestille et helt nytt verk av. Ambisjonen er at verkene skal nå et stort publikum, og bringe nye norske komponisttalenter ut til et internasjonalt marked.

Alle orkestrene har nå valgt komponist:

  • Mette Henriette Martedatter Rølvåg – Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO)
  • Marius Neset – Bergen Filharmoniske Orkester (BFO)
  • Tyler Futrell – Trondheimsolistene
  • Therese B. Ulvo – Oslo-Filharmonien (OFO)
  • Kristine Tjøgersen – Kringkastingsorkestret (KORK)
  • Øyvind Mæland – Stavanger Symfoniorkester (SSO)

Norge har en lang og sterk tradisjon for komposisjon, og norske komponister blir spilt av orkestre og ensembler over hele verden. For å videreføre denne musikkarven trenger dagens unge komponister et internasjonalt nettverk for å få ut musikken sin. Dette er et krevende og vanskelig marked å navigere i, og bransjeutvikling er derfor en stor del av KUPP. I løpet av 2018 blir KUPP-komponistene tatt med til noen av de aller viktigste arenaene for klassisk- og samtidsmusikk i inn- og utland.

Gjennom seks samlinger i 2018 vil programmet legge til rette for en faglig utvikling, der prosjektdeltakerne kan yte av de erfaringene som blir gjort underveis i programmet, og ta kunnskap og nye kontakter med videre i prosessen. Første nettverkssamling foregår nå på Lysebu, der blant annet workshoper i regi av Jantje Röller (Amphitroy Media) og Tom Karp (Høyskolen i Kristiania) er på agendaen.

Internasjonale ambisjoner

Therese B. Ulvo var den første komponisten som ble valgt ut som deltager i programmet.

– Jeg håper KUPP kan bidra til å få noe av musikken fremført utenfor Norge og/eller skaffe meg flere oppdrag utenlands. Jeg leverte nylig et bestillingsverk til et kor i USA, men det hadde vært flott å klare å etablere et større geografisk nedslagsfelt generelt, sier Ulvo om sine forventninger til KUPP.

Ulvo har jobbet med flere store orkestre og ensembler. Hun har blant annet skrevet en klarinettkonsert til BFO som ble gitt ut på plate og et verk til KORK som snart skal fremføres for tredje gang.

– For meg er orkestermediet et supert sted å jobbe, og jeg er nå dypt inne i skrivingen til Oslo Filharmoniske Orkester og trives godt der, sier Ulvo.

Øyvind Mæland har skrevet to verker til sinfonietta-besetninger, strykeorkester, stort korps (Sjøforsvaret), og to verk for symfoniorkester tidligere. Det var et kortere verk, og en to timers opera med seks solister og kor som het «Ad undas – Solaris Korrigert» i 2013.

– Jeg har gått og ruget på ideer til orkesterverker en god stund, men har aldri fått en bestilling fra et symfoniorkester tidligere. Nå kan jeg endelig sette dette ut i livet, og det ser jeg selvfølgelig fram til. Jeg ser på det som veldig positivt at orkestrene vil samarbeide på denne måten. Alle er interessert i et best mulig resultat og «miljø» rundt dette. Poenget er at de høye kunstneriske ambisjonene fra min, og jeg antar også de andre komponistenes side, faktisk skal kunne fungere, og det skikkelig bra, for orkesterformatet, noe jeg mener ofte ikke er tilfelle med nyskreven orkestermusikk.

Tyler Futrell ser frem til å samarbeide med Trondheimsolistene og deres nye leder Geir Inge Lotsberg. Futrell skrev tre verk for orkester som student og fikk høre de spilt. Han har også skrevet et stykke for Telemark Kammerorkstester, «Brittle Fluid», noe som inspirerte til å skrive mer for orkester.

– Min primære ambisjon er å gi et publikum en unik og kraftig opplevelse. I en tid med ubegrenset streaming, har dette for meg ofte betydd bruk av elementer som ikke er helt reproduserbare hjemme, som den fysiske tilstedeværelsen til utøverne: deres plassering i rommet som et integrert element i betydningen av verket, eller bruk av bevegelse. Jeg er også veldig interessert i idealet «fullstendighet» – denne kanskje uoppnåelige og eldgamle ideen om at alt som er nødvendig er tilstede, og at ingenting kan legges til eller tas bort uten å ødelegge noe, sier Futrell.

Vil bidra til å ta musikken ut

Kristine Tjøgersens forventninger til KUPP er å få mer erfaring som orkesterkomponist, få være med i et stimulerende miljø med de andre komponistene der de kan utveksle erfaring og diskutere musikk og estetikk, få mulighet til å ha workshops med orkester og enkeltmusikere underveis i prosessen, og få stimulerende input fra sin mentor, Carola Bauckholt.

– Et av mine kunstneriske mål er å lage musikk som gir lytteren en opplevelse. Jeg ønsker å gi noe til publikum, og søker etter viktigheten av å fremføre og komponere ny kunstmusikk i vår tid.

– Jeg ønsker å nå ut til nytt musikkinteressert publikum, være aktiv i det europeiske musikkmiljøet og knytte kontakter. Jeg vil også bringe norsk musikk ut, både min egen og andres, og bidra aktivt til utvikling og synliggjøring av kunstmusikk i Norge og i utlandet som utøver og komponist, sier Tjøgersen om sine ambisjoner.

Hun skrev sitt første orkesterverk, «Bioluminescence», i fjor, som ble fremført på Leicht uber Linz-festivalen i Østerrike i desember.

– Etter premieren ble det valgt ut til å representere Bruckner-universitetet, hvor jeg studerer, og skal være med i en konkurranse blant musikkutdanningsinstitusjonene i Østerrike. Bruckner Orchester Linz skal fremføre verket i april 2018. Jeg ser veldig frem til at det skal bli spilt av et profesjonelt orkester, sier Tjøgersen

I 2015 debuterte Mette Henriette Martedatter Rølvåg med dobbeltalbumet «Mette Henriette» på plateselskapet ECM, med komposisjoner for trio og ensembler, spilt inn i Rainbow Studios i Oslo.

Hun har arrangert og fremført musikk med Trondheim Symfoniorkester under nyttårskonserten i Olavshallen for ett års tid sien.

– Jeg ser fram til å arbeide tett med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester. Vi deler en del verdier og jeg har hatt lyst til å samarbeide en stund nå så dette blir en prosess hvor jeg håper å tøye strikken og se hva som kan oppstå i den spenningen.

Marius Neset har komponert lengre verker for kammerorkester som London Sinfonietta, Oslo Sinfonietta, samt for orkester innenfor rytmisk musikk som Trondheim Jazzorkester, Danmarks Radio Big Band, Sjøforsvarets Musikkorps, pluss mindre strykeensembler og egne ensembler som stort sett består av fire til åtte musikere.

– Jeg ser veldig frem til å samarbeide med Bergen Filharmoniske Orkester, og skrive et verk samtidig som jeg får tid til å prøve ting ut med et orkester. Utover det håper jeg å få så mye som mulig ut av samlingene, forhåpentligvis blir det lærerikt samtidig som jeg knytter nye kontakter. Det er også veldig inspirerende å møte andre både komponister og orkestre, sier Neset.

– Mine ambisjoner er å fortsette å utvikle meg som komponist, lære mer om musikk, jobbe med nye både små og store ensembler, og samtidig tørre å gjøre nye ting og gå mine egne veier. Jeg har lært meg å komponere av å drive med jazz og improvisasjonsmusikk, og det er først de senere årene at jeg har gått dypere ned i klassisk komposisjon. Dette tror jeg musikken min bærer preg av, og jeg prøver alltid å ha et eller flere elementer i musikken som er nye og spennende for meg, og som er med på å utvikle meg, sier Neset.

KUPP har et budsjett på 1.65 millioner kroner og programmet består av kursing, mentorsessions, nettverkssamlinger og komponering av nye verk. Partnere i KUPP er Norsk Komponistforening, Talent Norge, NB Noter ved Nasjonalbiblioteket og Music Norway.