Her er de norske vinnerne av Nordic Music Biz' Top 20 Under 30

Fire norske bransjeaktører under 30 år er blitt kåret til fremtidens bransjeledere.

Skrevet av Tina Brodal 14.08.2023

De norske vinnerne av Top 20 under 30 fra Norge, Fra venstre: Aldin Duratovic, Dennis Kiil, Mina Ingebretsen og Peder Benjamin Hagen. (Collage: NOMEX)
De norske vinnerne av Top 20 under 30 fra Norge, Fra venstre: Aldin Duratovic, Dennis Kiil, Mina Ingebretsen og Peder Benjamin Hagen. (Collage: NOMEX)

Hvert år velger en jury nedsatt av NOMEX 20 personer under 30 år som blir ansett som potensielle bransjeledere i fremtiden. Vinnerne blir hedret på en prisutdeling torsdag 14. september under by:Larm i Oslo.

I sitt sjette år fokuserer Nordic Music Biz' Top 20 Under 30 på mangfold innen bransjesektorer og sjangre, og gjenspeiler den varierte musikkscenen i Norden. I år fremhever listen også et bransjetalent fra Færøyene. De 20 utvalgte for Nordic Music Biz Top 20 Under 30 for 2023 ble valgt ut basert på en rekke kriterier, inkludert selskapsvekst, karrierevei, anerkjennelse i bransjen, nylig bransjeinnvirkning, kunstnerisk vekst, innovasjon, konsertinntekter, salg, strømmedata, kampanjer og eksponering gjennom radio- og TV-plattformer.

Bak scenen bringer unge bransjefolk innvovative ideer og nye perspektiver inn i bransjen og spiller en viktig rolle i å gi musikk fra Norden global gjennomslagskraft.

De norske vinnerne er:

Aldin Duratovic (28) - Founder & Manager at Get FAT. Music Group

Mina Ingebretsen (29) - International Export Manager, Universal Music Norway

Peder Benjamin Hagen (26) - Founder Major Mgmt & Booking agent, United Stage

Dennis Kiil (25) - Founder, Kiil Management

Aldin Duratovic, grunnlegger & Manager for Get FAT. Music Group:

Aldin Duratovics karriere startet i 2019 da han startet sitt eget managementselskap Duratovic Management og lanserte karrierene til bemerkelsesverdige artister som CCA Jonas, 8lanco, SALTI og produsentene Sander Emil «Prettiboi» Hammersland (40 + millioner streams) og Mario "BBMario" Blatancic, med en innovativ og fremtidsrettet tilnærming til musikkindustrien. Senere samme år begynte han i sin mentor Geir Luedys velkjente selskap Made Management og signerte artistene Ash Olsen, Edot Lawrence og Laurent, og de talentfulle produsentene Nova North i 2020 og 2021.

I 2020 etablerte Aldin også plateselskapet Get FAT. og signerte en distribusjonsavtale med Universal Music. Under Aldins ledelse har Get FAT. gitt ut totalt 34 sanger, samlet millioner av streams, laget sin egen merchandise-kolleksjon, organisert labelkonserter som også bygger bro til andre deler av kulturen i Bergen, noe som har fått plateselskapet til å oppnå betydelig anerkjennelse i utlandet og fanget oppmerksomheten til store globale aktører i musikkindustrien som Republic, Capitol og Interscope, som anerkjenner potensialet til Get FAT. til å bygge broer mellom det norske markedet og den globale scenen.

Aldin fortsatte sin ekspansjon i 2022 og ett av høydepunktene det siste året er utgivelsen av SALTIs Spellemann-nominerte EP «Demons», i tillegg til en mengde nominasjoner for Ash Olsens debut-EP «ASHY» (Spellemann og P3 Gull) i tillegg til lanseringen av Ash Olsens album «Golden Child» og hennes Europa-turné.

Som eksempler på hans internasjonale orientering har Aldin også det siste året signert den London-baserte artisten Margo Raats og den svenske produsenten Malte "Maltinh0" Høglund som også var Spellemann-nominert med Ash Olsen for sin debut-EP. I tillegg har Aldin fungert som jurymedlem for Spellemannprisen de siste tre årene, noe som har hatt stor påvirkning den norske musikkscenen.

I 2023 forlot Aldin Made og startet Get FAT. Music Group, med Made som partnere i satsingen, og etablerte en management-divisjon og en label-divisjon. Get FAT. opererer fortsatt med kjernevisjonen om en innovativ og fremtidsrettet tilnærming til musikkindustrien, og plasserer artistene og produsentene i kjernen. Opprettelsen av Get FAT. Music Group er en del av Aldins visjon for å utvide selskapet til den globale musikkscenen, og etablere Get FAT. som et fremtidig ledende musikkselskap som breaker artister internasjonalt.

Dennis Kiil (25) Gründer, Kiil Management:

Dennis Kiil er en norsk artistmanager, plateselskapsleder og talentspeider kjent for sitt arbeid med store norske og internasjonale artister som Aden Foyer, Roc Boyz, El Papi, Paul Hers og Andreas Hem. Han startet sin musikkbransjekarriere i 2019 ved å hjelpe sin venn El Papi, noe som førte til en gjennombrudd tidlig i 2020 med den populære sangen 'Sykepleierinnen.' Dette markerte begynnelsen på Kiils fokus på merkevarebygging, markedsføring og relasjonsarbeid i tillegg til selve musikken. Senere samarbeidet Kiil med Paul Hers og Aden Foyer, begge ambisiøse artister med store mål.

I 2022 lanserte Kiil, sammen med Paul Hers og Jonas Mjåset, prosjektet Aden Foyer. Deres kombinerte erfaring og arbeidsetikk førte til vellykket markedsføring av Foyers debutsingel 'The Ballet Girl,' som nådde toppen av Norges hitlister og TikTok-trender. Til tross for interesse fra store plateselskaper over hele verden valgte teamet å forbli uavhengig. Til slutt signerte de en lisensavtale med Columbia Records US og Columbia Records Germany for 'The Ballet Girl,' som fortsetter å øke i popularitet over hele Europa.

Kiil oppnådde også anerkjennelse med raptrioen Roc Boyz i 2022, som blander norsk og svensk rap. Deres samarbeid 'Bonanza feat. Greekazo' oppnådde suksess på hitlistene i Norge og Sverige, og etablerte Roc Boyz som et fremtredende navn i skandinavisk musikk. Kiil utvidet deres rekkevidde med samarbeid og opptredener, med fokus på den nordiske rapscenen.

El Papi, under Kiils veiledning, gjorde et comeback med sangen 'Hjerteløs' i 2022 etter en kort pause, og fikk fotfeste på hitlistene i Norge og Sverige. Planer for prosjektet 'Paul Hers' er underveis, og drar nytte av Kiils voksende ekspertise i bransjen. Dennis Kiils dynamiske karriere viser hans engasjement for artistutvikling, grensesprengende samarbeid og strategisk musikkforvaltning, og befester hans tilstedeværelse i den norske musikkscenen.

Mina Ingebretsen (29) International Export Manager, Universal Music Norway

Mina Ingebretsen, opprinnelig fra Stavanger, Norge, startet sin musikkarriere i London for 9 år siden hos Kobalt Music Recordings (nå AWAL). I løpet av fem år med det britiske og internasjonale teamet samarbeidet hun med artister som Little Sims, Tom Misch, Rex Orange County, og ledet vellykkede kampanjer som inkluderte å sikre en førsteplass på den britiske albumlisten for The Wombats, samt høye listeplasseringer for Kim Petras, Lauv og mer.

For ett år siden returnerte Mina til Norge som International Export Manager hos Universal Music. Hos Universal har hun spilt en avgjørende rolle i den internasjonale veksten for Astrid S, Emilie Nicolas, Dagny, Victoria Nadine, og den nylige sensasjonen Alessandra. Milepæler det siste året inkluderer etablering av label-samarbeid i USA, Storbritannia og Tyskland, internasjonal radiosuksess, organisering av promoteringstiltak, og å fremme strømming og følgervekst på tvers av internasjonale markeder.

Minas involvering med Alessandra-prosjektet var avgjørende for å skyve Alessandras sang "Queen of Kings" til førsteplass på Spotifys globale virale liste. Minas dyktige markedsførings- og kommunikasjonsevner under Eurovision, der Alessandra representerte Norge, forsterket Alessandras synlighet og posisjonerte henne som nummer 5 (3. plass etter offentlig avstemning).

Alessandras prestasjoner inkluderer 1,2 millioner TikTok-følgere, en 28. plass på den globale Spotify-listen, 58. plass på den internasjonale Billboard-listen, en offisiell topp 10-singel i Storbritannia og høye plasseringer på europeiske lister, med gull/platinasertifiseringer.

Peder Benjamin Hagen (26) Gründer, Major Mgmt & Booking agent, United Stage

Peder Benjamin startet karrieren ved å oppdage og signere rapgruppen Undergrunn, og hjalp til med å skyve dem fram til å bli de stjernene de er i dag. Mens han balanserte mellom sine lederoppgaver og etablerte sitt eget management-selskap, Major, fungerte han også som PR-manager for det lokale uavhengige plateselskapet Toothfairy. Etter en stund fanget han oppmerksomheten til booking-selskapet United Stage, som han byttet til i 2018 og inntok rollen som agent i selskapet.

Under pandemien ble han manager for artisten Ringnes-Ronny under sitt eget selskap, Major. Han skjøt fart på artisten og gjorde ham til en av de største strømmesuksessene i Norden, med nesten 1 milliard strømninger på alle plattformer og utsolgte show over hele regionen. Som agent har han signert noen av de største nye hitmakerne i Norge, med artister som Roc Boyz, Beathoven, Golfklubb, Bausa og El Papi, for å nevne noen.

Han har påvirket den norske livescenen og ofte tatt med artister som ikke engang har opptrådt live til noen av de største festivalene på så lite som ett år. Han har også engasjert seg politisk i debatten om live-kulturen og rollen til offentlige portvoktere i Norge, og har til og med vært på nasjonal TV for å diskutere temaet.

Som agent jobber Peder Benjamin alltid med ambisjon om å krysse grenser, spesielt over hele Norden. Han hjelper nordiske artister med å ekspandere inn i det norske markedet, samtidig som han bistår norske artister med å komme seg ut på festivaler og klubbarenaer i alle de nordiske landene.

Vinnere fra de andre nordiske landene:

Danmark:
Albert F. Helmig (25) - General Manager and head of booking at Aarhus Volume & Volume Village Booker and Project Coordinator at SPOT festival.

Daniel Engholt Carlsen (30) - Product Manager (United Records/Stellar Records)

Domi Sudziarski (28) - Label Manager & Marketing, Prime Collective

Emilie Pil (29) - Founder, FRIDAY management

Nanna Ruus (26) - Booker and creative producer at ALICE, Founder at Whirligig

Færøyene:
Marianna Winter (23) - A&R, TUTL


Finland:
Laura Jonsson
- Promotion Manager & Head of Export, PME Records

Leo Tynkkynen - Head of International, Warner Music Finland

Lilli Keh - CEO and Artist Manage, All Day Manager


Island:
Bjarni Daníel (26) - Founder, Post-Dreifing

Junia Jonsdottir (24) - Creative Director and Social Media Advisor at Unversal Music Group

Sólveig Matthildur (29) - Entrepreneur, Kælan Mikla / MYRKFÆLINI


Sverige:
Filip Hiltmann (30) - Senior Marketing Manager, Luger

Helia Hole (26) - Operation Coordinator, Popkollon

Leroy Junior Joweiham (25) - A&R Manager, Sony Music Publishing Scandinavia

Meron Kirubel (28 - Editor & Label Relations, Apple Music & Podcasts Nordics

Nordic Music Biz Top 20 Under 30 er et samarbeidsprosjekt mellom de fem nordiske musikkeksportkontorene: Export Music Sweden, Iceland Music, Music Export Denmark, Music Finland og Music Norway.