Hvordan fungerer by:Larm som internasjonal møteplass?

Bak scenen gir showcasene resultater.

Skrevet av Rebeca 10.04.2018

Andrew Murray Baardsen 600x400 600x400

I samarbeid med by:Larm produserer Music Norway et internasjonalt program under festivalen. Det internasjonale programmet innebærer at bransjefolk fra utlandet blir invitert til Oslo for å se norske artister og møte norsk bransje. Internasjonal bransje deltar også i paneler sammen med norsk bransje for dele av sin kompetanse og markedsinnsikt med delegatene.

Det er også aktivitet i kulissene i tilknytning til showcasene som fører til at det innledes nye og konkrete samarbeid som gir eksportresultater.

– Booket på stedetEinar Fadnes i Amber Booking jobber blant annet med bandet LÜT som gjorde en mye omtalt konsert i by:Larm Black-programmet.

– Primært var dialogen med internasjonal bransje etter initiativ fra meg. Men vi har fått jevnt mye interesse siden bandet gikk av scenen etter konserten sin, sier Fadnes.

– Oppfatter du henvendelsene som relevante?

– Svært relevante! Det er på bakgrunn av dialog under by:Larm inngått to avtaler samarbeidspartnere i utlandet og det er festivaler som booket LÜT på stedet etter konserten, sier Fadnes, som sier at interessen for LÜT primært har kommet fra bookingagenter, promotører og festivaler i UK og Frankrike, men aller mest fra tyske aktører.

– Hva er din vurdering av viktigheten av å invitere internasjonale bransje til en plattform som by:Larm?

– Ekstremt viktig. Vi hadde svært fruktbare dager på by:Larm og møtte relevante personer og lærte svært mye på kort tid. Jeg vil også nevne at by:Larm Black er en genistrek for et band som LÜT da vi fikk møte svært relevante aktører som primært jobber med bandets sjanger, sier Fadnes.

I dialogBendik Hovik Kjeldsberg, kjent som artisten Bendik HK, er i dialog med både internasjonal booking og plateselskap, og har gjort en konkret booking i 2019 etter by:Larm.

– Melt! Booking har en ganske stor stall, og representerer mange ulike artister og band. Alt fra mindre undergrunnsartister, til store headlinere. Både innenfor elektronisk og akustisk musikk. De booker flere artister jeg fint kunne turnert sammen med, eller gjort support for, sier Kjeldsberg.

– Ninja Tune er et legendarisk plateselskap som jeg har fulgt med på siden jeg begynte å interessere meg for elektronisk musikk. De gir ut musikken til nye og spennende artister, samtidig som de fortsatt jobber med de eldre legendene.

– Hva er din vurdering av det internasjonale programmet på by:Larm?

– For min del er det utrolig viktig, da jeg først og fremst satser på utlandet. by:Larm er en stor festival der man som et mindre band eller artist fort kan drukne i alt mylderet, men ved at Music Norway bidrar og pitcher til internasjonal bransje, kan man som artist få noe ut av festivalen uten å være avhengig av et stort publikumstall eller en hype i forkant, sier Kjeldsberg.

– Ikke ‘make it or break it’Trioen Sassy 009 fikk mye oppmerksomhet på by:Larm. Manager Andrew Murray Baardsen hadde et hektisk by:Larm.

– Hektisk betyr bra, og bra betyr at folk er ‘into’ det vi gjør både innland og utland og i de fleste ledd i bransjen. Det er fint å se at media tør å trekke frem alternativ musikk som trekkplaster, sier Baardsen.

– Er kontaktene du fikk på by:Larm noe som du kan tenke deg å gå videre med?

– Ja, absolutt. Har man en tydelig identitet så tiltrekker du mennesker som ser det samme som du gjør. Spørsmålet er heller hvordan vil man gå videre og så finne personlighetene som passer. Jeg er opptatt av å se mennesket bak selskapet de representerer. Det er viktig for bandet også.

– Hva slags type internasjonale aktører har du vært i kontakt med?

– Det har vært en del utland, mest fra Europa og promoters, festivaler, bookere, distro, labels, men by:Larm og Trondheim Calling må bli flinkere til å observere, forstå og hjelpe delegater til å komme i kontakt med internasjonale delegater, ikke bare Music Norway. Det er festivalens ansvar også, synes jeg. Bra at bylarm hadde lagt opp noen «One 2 Ones» i programmet som var åpent for påmelding.

Baardsen synes festivalpass er dyrt, og mener at management bør få festivalpass dekket for på den måten få tilgang på delegatlisten.

– Hva er din vurdering av by:larm som internasjonal plattform?

– Bransjen vil alltid finne artisten. by:Larm er ikke ‘make it or break it’. Jeg syntes det er bra at internasjonal bransje kommer og at det kommer en variasjon av bransjen også. Det gjør at ting kan gå litt raskere og det åpner jo klart øya på folk som tror det går isbjørner i gatene fortsatt, sier Baardsen.

– Men jeg syntes det er synd at en god del norske artister og musikere tror at å spille by:Larm er den eneste måten å kickstarte en karriere på. Kanskje jeg tar feil, men jeg observerer mange unge artister som legger alt for mye vekt på å «klare» å spille by:Larm, som om det er en konkurranse eller noe, i stedet for å gi faen og spille for seg selv.

– Når det er sagt er jeg veldig stolt å reppe byen min for utenlandsk bransje, og vi har alle gjort en god jobb å få by:Larm til å bli det det er nå. Det er viktig at vi får besøk av utlandet i Oslo to ganger i året med by:Larm og Øya, sier Baardsen.