– Dørene i Storbritannia har aldri vært mer åpne

Hva rører seg i den engelske musikkbransjen om dagen og hvordan kan du finne veien inn? Svaret finner du i podkasten Musikkpasset.

Skrevet av Anna Kristine Lund, 

Nikolaj Gloppen Anna Kristine Lund Nina Finnerud Musikkpasset
Du hører fra Nikolaj Gloppen (444), Anna Kristine Lund (programleder) og Nina Finnerud (Music Norway) i denne episoden av Musikkpasset.

Visste du at Storbritannia står for nesten 10 prosent av verdens musikkforbruk, til tross for at de bare utgjør 1 prosent av den globale befolkningen? England har alltid vært – og fortsetter å være – et viktig marked for norsk musikk.

Rett før jul tok Music Norway med seg deltakerne i managementprogrammet DRIVE på trade mission til London, for å se hva som trender i verdens tredje største musikkmarked - og hva som kreves for å lykkes.

Fra hitbasert til langsiktig artistutvikling

I episoden møter du Nina Finnerud, seniorrådgiver i Music Norway, med særskilt fokus på UK og Norden og prosjektleder for DRIVE.

Hun forteller om en trendene de plukket opp i London, nemlig skiftet fra en låtbasert tilnærming til en mer helhetlig satsing på artister.

– Nå snakkes det mye mer om langsiktige artistkarrierer enn det gjorde for bare et par år siden. Det har vært en periode hvor signeringer ofte var basert på data og hits, men nå ser flere selskaper verdien av å bygge artister over tid.

Billettsalg er alt

Blant de viktigste lærdommene fra turen var hvordan billettsalg står sentralt i det britiske markedet.

– Det første man hører i møter med bransjefolk i UK, er snakk om billettsalg. Label, A&R, managere og til og med publishere snakker om det, fordi det er der verdien ligger, sier Nikolaj Gloppen.

Han er deltaker i DRIVE-programmet hos Music Norway og driver managmentselskapet 444, der han er manager for den norske artisten og produsenten Fig Tape.

Han forteller videre at for norske artister som ønsker å etablere seg i Storbritannia, er det avgjørende å bevise for britene at de kan selge billetter og bygge et lojalt livepublikum.

Hvordan utnytte åpne dører?

Interessen for norsk musikk er voksende, men hvordan kan norske aktører best dra nytte av det?

– Ingen vet hvor neste store artist kommer fra, og det kan like gjerne være Norge. Det handler om å gå inn i de åpne dørene og knytte de riktige kontaktene, sier Nina Finnerud.

Det har aldri vært en bedre tid å være en global artist, ifølge deltakerne på turen. Markedet i UK er mer åpent enn før, og flere internasjonale artister opplever suksess der.

– Tidligere var det en forventning om at britiske artister skulle dominere markedet, men nå er det mye mer flytende. Artister fra hele verden, inkludert Norge, kan nå slå gjennom i UK, sier Nikolaj Gloppen.

Vil du høre mer om mulighetene i UK og hva som kreves for å lykkes? Sjekk ut siste episode av Musikkpasset!

Musikkpasset | Fra Music Norway

Programleder: Anna Kristine Lund. Du finner podkasten på Spotify, Apple Podcasts eller der du lytter til podkaster.

🎧 Har du innspill eller spørsmål? Kontakt oss på musikkpasset@musicnorway.no