Innsatsområder i 2024

Skrevet av Carl Kristian Johansen 31.10.2023

Her beskrives Music Norways innsatsområder for 2024, forankret i Music Norways strategi og Virksomhetsplan for 2024.

Les Virksomhetsplanen for 2024 i sin helhet HER

Flere faglige møteplasser for norsk musikkliv her hjemme, hvor det er rom for erfaringsutveksling og nettverksbygging mellom aktørene. Relevant tematikk kan være:

- Trender og utviklingstrekk i musikkbransjen

- Forretningsutvikling og næringsutvikling

- Musikkteknologi og digitale plattformer

- Mangfold, inkludering og rekruttering

- Miljø og klimarettferdighet

Utvikling og igangsettng av et nytt kompetanseprogram for managere, som er ment å styrke og bygge managementprofiler gjennom samlinger i Norge og internasjonalt. Programmet skal bidra til å sikre at artisters rettigheter blir forvaltet på en strategisk og bærekraftig måte.

Trade missions til og kartleggingsarbeid i nye markeder, hvor vi utforsker nye muligheter for vekst, både med tanke på strømming, rettighetsforvaltning og live.

Et løft for arbeidet med internasjonal profilering av musikk og musikkaktører fra Norge.

En tydeligere strategi for arbeidet med kunstmusikken, med særlig fokus på Norden, Tyskland og Storbritannia.

Økt tilstedeværelse på møteplasser for samisk musikk, med mål om å øke kunnskapen internt og kartlegge hvordan Music Norway kan bidra til å styrke og realisere samisk musikkbransjes internasjonale muligheter.

Inngå samarbeidsavtaler med et utvalg festivaler i Norge om internasjonale delegatprogram, som arenaer der vi ser et særlig potensial for å synliggjøre musikk og musikkaktører fra Norge.

Våre fokusmarkeder

Music Norway prioriterer musikkmarkedene der norsk musikkbransje har beviselige eksportinntekter, samt markeder med økt mulighetsrom. USA, Storbritannia, Tyskland og Norden (med hovedvekt på Sverige og Danmark) er fortsatt de største eksportmarkedene.

USA er verdens største og mest toneangivende marked for populærmusikk. Her er det et kontinuerlig behov for nye nettverk og markedsorientering, særlig for låtskrivere og produsenter. Storbritannia er viktig for flere sjangre og bransjeledd, og i økende grad gjenstand for skreddersydde satsinger. I 2024 vil for eksempel WOMEX og Nordic Music Days arrangeres her, i tillegg til at Norge er internasjonalt partnerland for Showcase Scotland. Tyskland er et særlig sentralt marked for klassisk musikk og samtidsmusikk, i tillegg til klubbmusikk.

I Norden samarbeider Music Norway tett med de andre nordiske eksportkontorene via plattformen NOMEX. Sammen drifter vi prosjekter både i og utenfor Norden, og arrangerer felles trade missions for utvalgte nordiske selskaper. Satsingen Nordic Music Biz Top 20 Under 30, som løfter frem unge bransjetalenter på tvers av de nordiske landene, videreføres som en spydspiss i samarbeidet.

Music Norway viderefører det viktige arbeidet med kartlegging av musikkmarkeder i rask utvikling. Vi bygger bransjerelasjoner og tilegner oss relevant markedskunnskap som vi videreformidler til aktører i norsk musikkliv. I 2024 planlegges det blant annet trade missions til og kartleggingsarbeid i Japan, Sør-Korea, India og utvalgte land på det afrikanske kontinentet.