J-pop og låtskrivercamp i Tokyo | Musikkpasset
Hvordan er det å produsere låter for det japanske markedet? Låtskriver og produsent Helge Moen deler sine erfaringer fra en låtskrivercamp i Tokyo.
Skrevet av Anna Kristine Lund,

Fra sitt studio i Oslo har Moen jobbet med alt fra EDM-giganter som Robin Shultz og Alan Walker, til K-pop-stjerner som (G)I-dle og Ha Sung-woon. Før Helge reiste til Tokyo, hadde han lite erfaring med J-pop og ble overrasket over hvor annerledes musikken er sammenlignet med K-pop.
– Det er mye mer rockeelementer i japansk pop. Folk spiller inn trommer, gitar og bass, og det er en helt annen sound enn den mer polerte K-pop-produksjonen, sier han.
På campen jobbet han med både japanske låtskrivere og artister, ofte i rom hvor språket var en barriere.
– Det de gjør i både Japan og Korea, er at de fokuserer veldig på fraseringene og følelsen i ordene. Jeg kunne bidra med melodier, men tekstene måtte jeg overlate helt til de japanske låtskriverne, sier han.
Gjennom karrieren har Helge lært hva som skal til for å lykkes som låtskriver. Hans viktigste råd? Jobb hardt, men smart.
– De som er suksessfulle jobber «fette» hardt. De skriver 1000 låter som er OK, og så kommer plutselig den ene som er amazing. Men man må også ta vare på seg selv, ellers går man på veggen, sier han.
Vil du høre mer om Helge Moens erfaringer fra Tokyo og råd til deg som ønsker å skrive musikk for et internasjonalt publikum? Sjekk ut siste episode av Musikkpasset!
Har du innspill eller spørsmål? Kontakt oss på musikkpasset@musicnorway.no