Lido: - Det skal ikke mange pianotimer til for at du imponerer i LA
Musikkpasset | Lido forteller om produsentrollen, å jobbe med Kanye, Rick Rubin og livet i LA.

Hvordan navigerer man i det krevende amerikanske musikkmarkedet, og hva betyr det å være en produsent på toppnivå? I denne episoden av Musikkpasset møter vi Peder Losnegård (Lido) for å snakke om hans reise fra Tysvær til en karriere som en ettertraktet produsent i Los Angeles.
Fra Lido Lido til Lido
Peder Losnegård slo gjennom som Lido Lido i Norge i 2011 med singelen «Different» – årets mest spilte låt på P3. Etter to album valgte han å skifte retning og satset på en internasjonal karriere som produsent. Gjennom SoundCloud fikk han raskt oppmerksomhet i USA og Asia, og som 21-åring flyttet han til Los Angeles for å forfølge drømmen.
Fra å være artist til å primært jobbe som produsent, har Lido tatt på seg rollen som «executive producer»:
– Det jeg liker aller best med produsentjobben, er å hjelpe artister med å bygge verdenen rundt seg. Det handler ikke bare om beats og loops, men om å skape sammenheng og helhet i et prosjekt. Som executive producer er din jobb å bry seg om alt.

Jobbet med legender
I episoden deler Peder unik innsikt fra samarbeid med kjente musikkprofiler som Kanye West, Chance the Rapper og Rick Rubin. Han forteller om lærdommen fra studioet til Rubin og hvordan det har formet hans rolle som produsent:
– En av de første tingene jeg lærte av Rick, var at det finnes to typer artister: De som ikke tror nok på seg selv, og de som tror for mye. Din jobb som produsent er å identifisere hvilken type artist du har foran deg, og hjelpe dem derfra. Det handler ofte mer om psykologisk trygghet enn tekniske detaljer.
Tysværingen snakker også om å jobbe med Kanye West og deler hvordan det er å jobbe i et kreativt kaos:
- Hvis du jobber med Kanye, må du fjerne all forventning om at det blir slik du vil at det skal være.
Han forteller hvordan studioet ofte var fullt av folk som ikke hadde noe med musikk å gjøre.
- Jeg lærte mye om fokus. Det var sinnssykt mye folk i studio som ikke hadde noe med musikk å gjøre. Den eneste gangen vi fikk gjort musikk, var når det ikke var folk der. Men når vi først jobbet, hadde vi frie tøyler til å sample hva som helst – det var en veldig kjekk opplevelse.
Et uventet fortrinn
Peder forteller hvordan hans musikalske ferdigheter ga han et unikt fortrinn i et konkurransepreget LA.
- Jeg fant ut at mange her ikke kan spille instrumenter eller musikkteori. Bare det å kunne spille piano gjorde meg eksotisk. Det skal ikke mange pianotimer til for at du imponerer i studio her, sier han.
Vil du høre mer om hvordan Lido har bygget en imponerende karriere som produsent, og hva han mener er nøkkelen til å lykkes i musikkindustrien? Hør den første episoden fra Musikkpasset nå på Spotify eller via Apple Podcasts.
Hør episoden her!
Har du innspill eller spørsmål? Kontakt oss på musikkpasset@musicnorway.no