Musikkbransjens syv eksportråd

I løpet av høsten 2020 gjennomførte Music Norway 10 innspillsmøter med norsk musikkbransje.

Skrevet av Carl Kristian Johansen 11.02.2021

Oya International 600x400
Musikkbarnasjen samlet under Øya International

Vi samlet 100 bransjeaktører for å lytte til behovene nå, og i fremtiden. Aktørene representerer eksportselskapene, utøverne, festivalene, foreningene og organisasjonene, lokalt og nasjonalt. Vår interne arbeidsgruppe har diskutert innspillene, fulgt opp med møter med flere aktører, og lest relevante forskningsrapporter og kartlegginger.

Les rapporter og kartlegginger HER

Bransjen er tydelig motivert av den posisjonen norsk musikk har inntatt internasjonalt, med kommersielle og kunstneriske suksesser i alle formater og sjangre. Vi mener norsk musikkliv ikke bare har forutsetningene for å vokse internasjonalt, men at norske aktører trenger verden som arbeidsmarked om inntektene til norske musikere og utøvere skal øke i tråd med ønsket om en styrket kultur- og kunstnerøkonomi.

I denne teksten oppsummerer vi bransjens innspill i syv punkter. Innspillene vil danne grunnlaget for kursen de neste 10 årene. For som i tidligere kriser ser musikkbransjen muligheter for vekst ved å omstille seg raskt og riktig. Da musikksalget gikk fra fysisk til digitalt var Norge en vinner, nettopp på grunn av denne omstillingsevnen.

– Først og fremst takke for alle innspill, samtaler og konstruktive tilbakemeldinger! Vi har allerede rukket å justere tilskuddsordningene våre. Endringene har vært på høring ute i ulike referansegrupper. Vi håper også at vi straks kan annonsere en ny webside som gir deg kjappere veiledning og tilgang til kompetanse. Men vi vil mer! Vi har brukt disse innspillene til definere sentrale innsatsområder i tiden som ligger foran oss. Disse presenteres i forbindelse med innspillet til den internasjonale strategien den 19. februar.

— Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.

Forslagene beskriver innsatsområdene som kan løfte norsk musikkeksport opp og ut igjen:

  • – Selv om det er mørkt ute nå, så er det motiverende å snakke med bransjen. De ser fremover, løfter blikket og krummer nakken. Vi trenger ambisjonene i musikklivet, og vi trenger et større publikum i mange markeder. Jeg håper Music Norway kan bidra til forene ambisjoner og virkemidler, og lover både at vi skal bistå der vi kan og å bidra til å formidle politisk hva de bør prioritere.

    — Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.