Hvordan lykkes i India?
Lær mer om hva som foregår i det indiske musikkmarkedet og hvilke muligheter som finnes der for norske aktører, gjennom den nye sesongen av podkasten vår Musikkpasset.
Skrevet av Ousu Leigh,
Vil du lære mer om hvordan du kan bygge suksess i indiske musikkmarkedet med din musikk?
I denne sesongen tar Musikkpasset, podkasten til Music Norway, deg med til nøkkelmarkeder rundt om i verden. Denne gangen tar vi turen til India, og vi har snakket med bransjeaktører som kan gi deg en bedre innsikt i hva som beveger seg i markedet, og hvordan man kan tre inn i markedet som norsk utøver.
I august 2025 arrangerte Music Norway et Trade Mission til Mumbai i India, ledet av våre seniorrådgivere Helene Dolva Broch og Nina Finnerud – med seks norske bransjeaktører i den norske delegasjonen. Blant disse seks, deltok Usman Saleem – General Manager for Quickstyle. I den siste episoden av Musikkpasset har vi snakket med Helene, Nina og Usman, for å høre mer om deres opplevelse av turen til India, og hva de har lært om det indiske musikkmarkedet.
Hør episoden her:
Helene – som har vært i India to ganger i år gjennom Music Norway – forteller om en spennende og innovativ musikkbransje, som hun tror norske bransjeaktører kan lære masse av.
- Vi møter en utrolig varm og åpen musikkbransje, der folk er frempå, innovative og veldig spennende å jobbe med. Her tror jeg vi har mye å lære, og i det skjæringspunktet kan det oppstå mye spennende.
Usman Saleem, som er general manager for Quickstyle, var med på Trade Mission til Mumbai. Gjennom hans år som manager for Quickstyle har han vært i India en rekke ganger de siste årene, og han snakker om en musikkbransje i stor utvikling.
- Fra vi var der for første gang for 3 år siden og til nå – så er det et helt annet marked. Man ser at arbeidsprosesser begynner å ligne mer på hvordan vi jobber i Norge, og de har bevegd seg fra å fokusere på trender til å fokusere mer på kvalitet.
I neste episode møter vi Roochay Shukla. Roochay jobber som Head of Creative Marketing - India & South Asia for Believe Music, og er en ekspert på markedsføring i det indiske musikkmarkedet. Roochay forteller at indiske musikkfans elsker når artister anerkjenner den indiske kulturen, og råder artister som vil inn i markedet til å følge med på kulturelle hendelser og trender når de lager innhold rettet mot India.
- For norske artister som ønsker å slå gjennom i India, så handler det om å legge ut innhold som har en form for lokal tilknytning eller kontekst til India. Hvis du for eksempel remixer eller covrer en låt som trender i markedet, kan jeg nærmest at indiske musikkfans kommer til å elske det.
I siste episode om India møter vi Rehan Oonwalla. Rehan jobber som Head of Music Programming & Artist Relations for BookMyShow Live, Indias ledende billett-tjeneste og live-promotør. Rehan gir oss en introduksjon til hvordan den indiske live-scenen ser ut, og deler noen tips til norske utøvere som ønsker å spille live-konserter i India.
- Festivaler og mindre klubbscener er en god måte å debutere live i India på. Samarbeid – enten det er med en annen artist eller gjennom brand partnerships – er også effektivt og kan virkelig bidra til å øke synligheten blant det indiske musikkpublikummet.
Musikkpasset | Fra Music Norway
Programleder: Ousu O. Leigh.
Klipp: Jonas Jøranson.
Du finner podkasten på Spotify, Apple Podcasts eller der du lytter til podkaster.
🎧 Har du innspill eller spørsmål?
Kontakt oss på musikkpasset@musicnorway.no