Hvordan lykkes du i Tyskland?
Bli kjent med mulighetene for din musikk inn i et av Europas største musikkmarked, gjennom den nye sesongen av podkasten vår Musikkpasset.
Skrevet av Anna Kristine Lund,
Har du lyst til å forstå mer av hvordan du kan bygge suksess i Tyskland med din musikk?
I denne sesongen tar Musikkpasset, podkasten til Music Norway, deg med til nøkkelmarkeder rundt om i verden. Reisen starter et av i Europas største musikkmarked, med en introduksjon til hvordan du trer inn i det tyske musikkmarkedet.
Anton Teichmann er første gjest av sesongen. Han har lang erfaring fra den tyske musikkbransjen, gjennom flere sentrale indie-labels i Berlin, med sitt eget label Mansions and Millions og management-selskapet A-Okay. Anton tar deg gjennom tips og triks til hvordan du kan best utnytte momentum og jobbe deg videre inn i markedet.
Hør episoden her:
Anton deler blant annet råd om både livespilling, forskjeller innad i Tyskland, og hva du kan gjøre for å skape oppmerksomhet blant publikum:
– Et råd er å bli remikset av lokale artister, slike ting hjelper virkelig, fordi du da kobler deg på et allerede eksisterende publikum i Tyskland. Det er mye enklere enn bare å kjøre annonser og håpe at folk klikker, hvis du faktisk vet hvem du prøver å nå.
I tillegg til arbeidet han gjør i sine selskaper, er Anton markedsveileder for Music Norway på det tyske markedet. Du kan lese mer om tilbud og bestille rådgivning her.
Lurer du på hva slags muligheter finnes innenfor forlagsbransjen i Tyskland? I episode to blir du kjent med Peer Steinwald, senior A&R manager i Budde Music.
Berlin-baserte Budde Music har drevet på med forlag i over 60 år, og er et av Europas største indie-musikkforlag.
Peer Steinwald deler av sine erfaringer fra forlagsbransjen i Tyskland, om synkronisering og score, hvordan han har jobbet med norske artister som Aurora, Fay Wildhagen og Whammyboy, og hvilke muligheter som finnes for norske aktører i markedet:
– Det alltid er etterspørsel etter engelskspråklig musikk, for eksempel EDM, på tysk radio. Det er for øyeblikket ikke så mye rom for tyskspråklig musikk på radio, noe som er bra for internasjonale låtskrivere, siden det gir mange muligheter.
Hør episoden her:
Hvis du er interessert i hvordan du kan bruke digital markedsføring til å nå ut i GSA-regionen, altså Tyskland, Sveits og Østerrike, kan du glede deg til episoden med Inga Gehrke.
Som Director of Digital Marketing GSA i The Orchard, deler Inga innsikt i hvilke plattformer som gjelder akkurat nå i disse markedene, hva som skiller de tre landene fra hverandre og hva som kjennetegner suksessfullt innhold på sosiale medier.
Episoden med Inga blir publisert 16.oktober.
Musikkpasset | Fra Music Norway
Programleder: Anna Kristine Lund.
Klipp: Ousu O. Leigh og Jonas Jøranson.
Du finner podkasten på Spotify, Apple Podcasts eller der du lytter til podkaster.
🎧 Har du innspill eller spørsmål?Kontakt oss på musikkpasset@musicnorway.no