Øya International – India i fokus

Øya International arrangeres for 15. gang.

Skrevet av Rebeca, 

Øya International er et business-to-business arrangement for profesjonelle aktører som jobber med norsk musikkeksport. Øya International skjer under Øyafestivalen og er et samarbeid mellom festivalen og Music Norway, med tilskudd fra Utenriksdepartementet.

Øya International gir en unik mulighet til å møte noen av de beste internasjonale aktørene i musikkbransjen gjennom formelle og uformelle aktiviteter.

I år er det 157 delegater i arrangementet, der 105 er internasjonale bransje- og pressepersoner og 52 representanter for norske selskaper. De internasjonale deltagerne kommer fra land som Storbritannia, USA Tyskland, Kina, Mexico, India, Italia, Kroatia, Danmark, Sverige og Polen. I løpet av programmet vil det legges opp til målrettede speed meeting-sesjoner hvor delegatene kobles med relevante partnere, og det vil i tillegg være flere anledninger hvor delegatene får mulighet til å bli bedre kjent med hverandre.

Insiders Guide: India

Torsdag den 8. august arrangeres årets Øya International Insiders Guide, som tar for seg det fremadstormende indiske markedet. Flere indiske musikkbransjetopper er hentet inn som delegater, og de er gitt i oppdrag dele sin markedskunnskap med delegatene.

– India rangerer i dag som det 15. største musikkmarkedet, men det ventes at landet vil være blant topp 10 innen 2022. De indiske inntektene fra innspilt musikk økte i 2018 med hele 24.5%, mot den globale veksten på 9,7 %, ifølge IFPI’s Global Music Rapport 2019. Det indiske folket konsumerer i større grad musikk via lovlige kilder og plattformer og den sterkt voksende middelklassen har gjort betalingsviljen større. Det betyr at det er viktig for norsk musikkbransje å orientere seg mot det indiske musikkmarkedet allerede nå, sier Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.

– Vi er glade for at vi har fått med oss en solid gjeng fra India akkurat i år, som kan gi delegatene et fersk inntrykk av både mulighetene og utfordringene i markedet nå. Det er også en fin opptakt før vi reiser med flere norske musikkbransjeaktører til India senere i august for å se og forstå musikkmarkedet her, og ikke minst bygge nye og relevante nettverk. Målet er å åpne opp for nye muligheter i nye markeder, i takt med at konkurransen øker i de tradisjonelle musikkmarkedene USA, UK og Tyskland. Vi håper jo på at noen i etterkant av dette finner lokale partnere og kan starte målrettede satsinger i fremvoksende markeder, avslutter Finnskog.

Dette er de indiske delegatene:

Roochay Shukla er marketing manager for selskapet Outdustrys India-kontor. Han har tidligere erfaring fra å ha drevet marketing-avdelingen for Sony Music India. Outdustrys klienter er bl.a. Beggars Group, Merlin, Spotify, PRS, AWAL, Warner, Universal. De arbeider også med artister som Dua Lipa, Ellie Goulding, Major Lazer, Lauv, Diplo, og Zedd.

Akhila Shankar er associate director for brands and communication hos JioSaavn, Indias største streamingplattform for musikk.

Amit Gurbaxani er journalist og skriver for India Today, Scroll og First Post. Startet og er redaktør for Daily Pao, en opplevelsesguide for Mumbai.

Les videre: Veikart til India

Øya International varer fra tirsdag 6. august til lørdag 10. august.