Pitch din idè på by:Larm

Etter å ha arrangert internasjonale pitchekonkurranser på Berlin Music Week og Oslo Meets Hackney i London kommer MashUP Norway tilbake hvor alt startet: by:Larm.

Skrevet av Rebeca 06.02.2015

2014 02 27 18 37 56 Kopi

Selskaper som jobber i grenselandet mellom digital teknologi og musikk kan søke om å delta på konkurransen. Et begrenset utvalg selskaper vil bli plukket ut til å pitche ideen foran en jury, og et publikum bestående av potensielle partnere, investorer og eksperter på feltet.

Vinneren av konkurransen blir selskapet med den beste ideen og den beste pitchen. De vil bli premiert med tre måneders kontoropphold på 657 Oslo. Vinneren vil også få rådgivning av erfarne talenter innenfor tech, musikk, jus og andre kompetanseområder nødvendig for å gå fra idè til forretning. Vinnerne vil også få tilgang til Nordic Innovation House i en måned, en co-working hub sentralt lokalisert i Silicone Valley i San Fransico.

Det er snart et år siden Recho vant den første pitchekonkurransen på by:Larm. Appen lar brukere spille inn lyd som lagres til stedet de blir tatt opp. Brukere kan høre opptakene, men kun hvis de står på samme sted. Åsmund Sollihøgda, CEO i Recho forteller om muligheter som ikke ville kommet om det ikke hadde vært for by:Larm.

– Siden vi vant har vi kommet i kontakt med mange fantastiske samarbeidspartnere, som har gjort det mulig å realisere produktet vårt. Først og fremst kom vi gjennom by:Larm i direkte kontakt med mange personer som hadde langt mer erfaring enn oss. Dette hadde stor betydning valgene vi tok mht til strategi og business. Gjennom by:Larm fikk vi også kontakt med de som senere ble våre sponsorer.

Hvordan ligger dere an med produktet deres nå?

– Vi har jobbet sammen med noen av Skandinavias mest spennende innholdsprodusenter, som for eksempel Danmarks Radio, Roskilde Festival, Københavns Kommune, Statens Museum for Kunst og en hel rekke indie-projekter. Nå har vi 5000 aktive brukere og satser vi på å vokse videre.

Konkurranser som dette gir en unik mulighet til å finne og fange opp nye lovende selskaper, forteller Torgeir Waterhouse, initiativtaker og styremedlem i MashUP Norway og direktør i IKT Norge.

– Musikkbransjen trenger teknologi. By:Larm og pitchekonkurransen er en arena for relevant bransje og gjør det mulig for musikk, teknologi og investorer å møtes og sammen utvikle løsningene vi har behov for.

I fjor var første gang konkurransen ble avholdt. Hvilke erfaringer tar dere med inn i årets konkurranse?

– Vi tar et steg av gangen. I fjor var det en klar og god link mellom pitcherne, by:Larm og de potensielle sponsorene, og dette skal forsterkes i år. Det viktigste er at det blir en attraktiv arena, og det syns vi det er. Dette er en langsiktig prosess for å befeste posisjonen MashUP.

– Det aller, aller viktigste er å ha det gøy, både for pitcherne og alle de andre som deltar!

Et år etter seieren, har Recho store prosjekter på gang:

– Neste punkt på agendaen er å reise til San Fransisco for et opphold på Nordic Innovation House. Der skal jeg være med i et program som heter scaleIT, et program som hjelper skandinaviske virksomheter til å etablere seg i USA. Etter det skal jeg til South by South West i Austin Texas for å delta i MashUPs satsning der, sier Sollihøgda.

– Etter det skal vi fortsette å utvikle de internasjonale prosjektene vi har på gang. Jeg kan ikke si noe annet enn at de er med noen av verdens største forlag og musikkdistribusjons-virksomheter. Veldig spennende!