Sånn blir Amsterdam Dance Event 2020

Den 21. til 25. oktober gjennomføres den digitale utgaven av Amsterdam Dance Event. Vi har tatt en prat med direktørene i ADE om årets arrangement.

Skrevet av Edvard Olai Brekke Værland, 

Amsterdam Dance Event (ADE) har i flere år hatt godt besøk fra norsk bransje og i 2019 var ni norske artister og flere bransjerepresentanter på bransjetreffet og showcasefestivalen som er dedikert til elektronisk musikk.

Som mange andre events i samme kategori skjer det en del endringer grunnet korona-pandemien.

Meindert Kennis og Jan-Willem van de Ven, direktørene i ADE, sier at det var to hovedutfordringer ved å legge om til en i hovedsak digital utgave av ADE.

– Den første var å finne den rette inngangsvinkelen som sikrer følelsen av at den digitale utgaven er ADE-merkelappen verdig. Vi tar stolthet i kvaliteten vi leverer, noe som krever ekstra i et lav- til ingen budsjett COVID-19-år, sier Kennis og van de Ven i et samlet svar.

– Den andre utfordringen var å kunne bringe inn den ekstra verdien som noen ganger mangler i digitale konferanser. Vi har sett mange Zoom-konferanser som er fine, men innholdet begrenser seg til kunnskapsdeling. Hvis du ser dette fra et helhetsperspektiv så konkurrerer du i bunn og grunn med internettet som helhet. Så du er nødt til å til å legge noe som gir merverdi på toppen av det. Vi tror vår 2020-utgave har løst disse to utfordringene og skaper innhold som gir verdi i årene som kommer.

– Hva vil stå i fokus på konferansen?

– Dette året vil vi fokusere på alle de viktige temaene som har preget hele verden det siste året, som den globale pandemien og den alltid viktige mangfoldsdebatten. I tillegg vil vi fokusere på mer praktiske temaer som hvordan å engasjere fansen i fremtidige markedsføringskampanjer og forhandlingsteknikk.

– Hvordan vil den digitale utgaven løse nettverkingsaspektet?

– Vi har utviklet et nettverkingsverktøy for våre delegater. Ved å kjøpe et 2020-pass vil du få ett års abonnement til denne nye plattformen. Den gir ikke bare tilgang til våre over 60 paneler i oktober, men også ekstra innhold, paneler, demo-pitcher, og måter å komme i kontakt med bransjeaktører hele året. I billettprisen på 75 Euro har vi også lagt inn en rabatt på 50 Euro på festivalpass til neste år.

– Hvem tror dere at vil ha størst utbytte av å ta del i ADE 2020?

– Ved siden av vår nye plattform vil vi også ha en gratis digital festival bestående av spesielt utvalgte strømmede events som pågår under ADE, som dokumentarer, morsomme intervjuer, høydepunkter (fra ADE), kunst- og kulturinitiativ, og lignende.

– Dette for å sikre at vil leverer den overveldende ADE-følelsen til så mange som mulig i befolkningen generelt. Ut over det har fokuset vårt vært de profesjonelle aktørene i musikkbransjen siden COVID-krisen startet. Mange i musikkindustrien sliter med å finne veier til å komme i kontakt med andre og få inspirasjon. Vårt mål er å sikre disse muligheten til å ta de neste stegene i sin karriere uten å måtte reise til Amsterdam, sier Kennis og van de Ven.