«Se en gang til»: Ta nettkurset her

Hvordan kan kulturvirksomheter rekruttere bredere? Balansekunst, Talent Norge og Music Norway har laget et kurs for å styrke mangfoldet og representasjon i kulturlivet.

Ella Marie Haetta Isaksen
Ella Marie Hætta Isaksen. (Foto: Mohamed Chakiri)

Hvilke verk går vi glipp av når vi ikke rekrutterer talenter fra hele befolkningen?

Et rikt kunst- og kulturliv trenger mange ulike stemmer, perspektiver, historier og uttrykk. Et kulturliv som reflekterer hele befolkningen, er målet, men per i dag er mange grupper dårlig representert på scener, skjermer, lerret, i gallerier, magasiner, styrer og staber.

For å møte denne utfordringen har vi utviklet nettkurset «Se en gang til», som gir tips til hvordan kulturvirksomheter kan rekruttere bredere. Kurset er laget i samarbeid mellom Talent Norge, Music Norway og Balansekunst, med finansiering fra Sparebankstiftelsen DNB og Norsk Tipping.

Kulturinstitusjonene må gjenspeile samfunnet.

— Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery.

Målet med nettkurset er å skape en felles ramme for samtale ved rekrutteringsprosesser. Rekrutteringsprosesser går av og til litt på autopilot. Ofte gjøres vurderinger og tas beslutninger basert på hva og hvem vi kjenner fra før. Kurset oppfordrer til å stoppe opp og bli mer bevisst på slike vaner.

«Se en gang til» er et viktig verktøy fordi vi vet at rekrutteringen ofte ikke favner bredt nok. Vi trenger at flere ser en gang til, for å unngå å gå glipp av nye historier, andre perspektiver og bedre kunst, sier direktør i Music Norway, Tone Østerdal.

Kurset oppfordrer kulturvirksomheter til å utvide rekrutteringen utover egne nettverk og til å bruke en bredere definisjon av kompetanse og kvalitet i vurderingsprosesser. For å bygge en representativ, mangfoldig og inkluderende bransje, er det viktig å identifisere og diskutere ulike barrierer, unngå automatiserte beslutninger og ta et ekstra blikk.

Kurset er laget for ansettelseskomitéer, styrer, utvalg og juryer – og alle som er interesserte i å lære mer om mangfold og rekruttering.

Et privilegie som majoritetskunstnere har, som minoritetskunstnere ikke har, er det å få lov til å lage dårlig kunst, å få lov til å prøve seg fram.

— Ella Marie Hætta Isaksen, musiker og aktivist.