Showcasefestival – er det vits?

Det har blitt dyrere å reise, konkurransen er tøffere, og digitale plattformer utfordrer de tradisjonelle showcasefestivalene. Musikkpasset har dratt til Eurosonic for å utforske hvordan man får maksimalt utbytte av en showcase – og om det i det hele tatt er verdt det.

Skrevet av Anna Kristine Lund, 

Fay Wildhagen Eurosonic 2025
Fay Wildhagen var en av de 11 artistene fra Norge under årets Eurosonic.

Gjennom nesten 40 år har showcasefestivalen Eurosonic i Nederland vært en viktig plattform for nyere artister som ønsker å nå ut på den europeiske livescenen. Mange har hatt sitt internasjonale gjennombrudd på festivalen, som Aurora, Dua Lipa og Years & Years.

– Vi har booket alt fra Robyn til James Blake og nederlanske Altin Gün etter Eurosonic, sier bookingsjef for Øyafestivalen, Claes Olsen.

På årets festival sto elleve norske og samiske artister på scenen, med håp om å få innpass på festivalplakater og konsertscener over hele Europa.

Men hvor mye betyr en showcasefestival i dagens musikkbransje? Dette spørsmålet utforskes i denne episoden av Musikkpasset.

En viktig døråpner – men ikke en garanti

Selv om festivalen samler hundrevis av bransjeaktører, festivalbookere og agenter fra hele Europa, er det som flere av gjestene i podkasten påpeker, at en showcase er langt fra en automatisk billett til suksess.

For mange er det en kostbar investering – og en mulighet som må brukes riktig. Mina Ingebretsen, International Export Manager i Universal Music Norge, var tilstede på festivalen for å følge opp artisten Ella Marie:

– Det å være til stede og kunne nettverke med riktige menneskene, få de på konserten, det tror jeg er viktig.

IMG 4642
Mina Ingebretsen, International Export Manager i Universal Music, på Eurosonic.
Ella 2
Ella Marie spilte på showcasefestivalen.

I podkasten forteller Ingebretsen om hvordan hun jobbet tett med bookingagent i FKP Scorpio Norge for å legge en strategi som skulle få riktige mennesker på konserten til Ella Marie.

– Alle får tusenvis av mailer hver dag. Vi må hele tiden prøve å tenke: Hvordan kan vi være den i innboksen de åpner og har lyst til å ta stillingen til å bry seg om? Det er jo det eksport er. Det er salg.

Hør Mina sine tips til hvordan man utnytter mulighetene på en showcase best mulig, i episoden av Musikkpasset som er ute nå der du hører podkast. Du hører også fra Roza Aghili Taslimi (rådgiver, Music Norway), Claes Olsen (bookingsjef, Øyafestivalen) og Oskar Strajn (booker for det internasjonale programmet, Eurosonic).

Har du innspill eller spørsmål? Kontakt oss på musikkpasset@musicnorway.no