Slik blir Trondheim Calling 2021

Et festivalområde med henviste sitteplasser, bordservering og god plass for å gi hverandre 1 meter er noe av det som er planlagt til årets festival.

Skrevet av Tina Brodal 29.04.2021

Årets Trondheim Calling skjer 10.-12. juni og til forskjell fra tidligere utgaver er de fleste konserter flyttet utendørs på samme sted, med én kohort for publikum og én for delegatene.

19 artister og 13 konferanseposter er til nå annonsert til hovedprogrammet, og flere artister, konferanseposter og sideprogram vil bli annonsert utover våren.

Festivalsjef Thomas Ryjord sier årets festival blir en annerledes utgave, og at de har bruke mye tid på å planlegge hvordan de kan gjennomføre årets arrangement med trygge rammer.

- Planleggingen begynner å bære preg av en forsiktig optimisme etter et år med mye økonomisk usikkerhet, frustrasjon og forkastning av planer. Vi har aldri brukt så mye tid på å planlegge ett arrangement som skal samle så få mennesker. Men har hele veien fokusert på at det viktigste er at vi får til å gjennomføre noe for å opprettholde tilbudet vi skaper for artistene, bransjen og publikum, sier Ryjord.

Hvilke utfordringer står dere overfor nå?

- Først og fremst er økonomien en utfordring. Vi har vært heldige å fått innvilget stimuleringsmidler for musikkdelen av Trondheim Calling, men konferansen faller utenfor kriteriene så der har vi måttet finne andre løsninger. Heldigvis har vi en framifrå kommune og samarbeidspartnere som gjør det mulig å gjennomføre selv om vi bare kan selge 20% av normal mengde delegatpass.

2019 Thomas Ryjord gerhardsenog 1
Festivalsjef i Trondheim Calling, Thomas Ryjord. Foto: gerhardsenog

Hva skal til for at dere kan gjennomføre en festival med fysisk tilstedeværelse?

-Vi har gjort festivalen så liten at den kan gjennomføres med dagens nasjonale regler som ble innført 16.april. Fremfor å være på mange ulike klubbscener flyttes festivaldelen utendørs hvor vi lager én kohort for publikum og én for delegatene, hvor vi kan samle 200 personer i hver. Her blir det separate innganger, serveringer, toaletter og bemanninger.

Vi har leid en større sal på Clarion Hotel Trondheim slik at delegatene kan holde god avstand hele veien, og det vil bli organisert mingling gjennom temabaserte rundbordsmøter og digitale møterom.

For at vi skal kunne ta imot betalende gjester utenfor regionen samt samle 200 innendørs til konferansen må vi komme på trinn 2, som er spådd av helseministeren å bli innført mot slutten av mai. Vi krysser fingrene!

Hvordan legger dere opp for den internasjonale delen i år, hva tenker dere er mulig å få til i forhold til delegater/paneler osv?

-Vi har hatt mye dialog med bransjen og de mest eksport-klare artistene om hva de trenger og forventer, og har landet på å kjøre konseptet Norway Calling digitalt, hvor alle tidligere internasjonale delegater de siste 5 årene vil få invitasjon til å delta. De vil få presentert en 3 timers sending som lages på Byscenen dagen før festivalen, med konserter av 3 norske artister, etterfulgt av digitale en til en møter med artistene og deres norske apparat. Vi kommer også til å sette opp digital speed meeting mellom norske og internasjonale delegater.

Vi er gått litt lei zoom-konferanser så vi har valgt å heller fokusere på programposter som kan gjennomføres på bakken i Trondheim for denne sommeren, men eksport blir ett av flere viktige tema som går igjen i programmet.

Hva er de forskjellige fristene man bør se opp for fremover?

- Fredag ved midnatt går prisen opp på delegatpass og hotellpakker, om vi ikke blir utsolgt før, er bare noen delegatpass igjen. Om man ikke føler for å reise i juni eller ikke får pass så vil det bli mulig å kjøpe digitalt delegatpass som legges ut for salg 3.mai. Hele konferanseprogrammet vil bli strømmet i sin helhet pluss at det blir mulighet til å delta på digital speed meeting eller 1 til 1 møter med en av våre mange samarbeidspartnere.

Les mer om Trondheim Calling her.