Veien inn i k-pop | Musikkpasset
Hvilke muligheter finnes for norske aktører i k-pop? I denne episoden av Musikkpasset dykker vi ned i det sørkoreanske musikklandskapet og utforsker hvordan norske låtskrivere og produsenter allerede har satt sitt preg på sjangeren.
Sør-Korea som tastemaker
– Før søkte alle seg til USA, men nå er det Sør-Korea som gjelder. Har du fått til en hit der, så vil alle jobbe med deg, sier Music Norways rådgiver for Emerging Markets, Jennifer Gunn.
Sør-Korea har de siste årene etablert seg som en av de mest innflytelsesrike nasjonene i den globale musikkindustrien. Landet har på kort tid blitt en av verdens viktigste tastemakere.
I episoden hører vi også fra Mats Austgulen, manager og daglig leder i Ugreit. Han trekker frem hvordan Sør-Koreas fankultur skiller seg ut:
- Fankulturen i Korea er helt unik. Selv om de har store streamingplattformer som Melon, er de svært opptatt av å kjøpe fysiske utgivelser. For mange fans handler det om at musikken og artisten blir en del av identiteten deres. Dette skaper en enorm etterspørsel etter CD-er og andre fysiske produkter, som igjen representerer store økonomiske muligheter for låtskrivere og produsenter.
«Superpop»
Produsent og låtskriver Helge Moen deler også sine erfaringer i podkasten om hvordan K-pop skiller seg fra skandinavisk pop:
- I Norge kan indie-feelingen ofte være tydelig i en låt, men i Sør-Korea må låtene være mer polerte. De leter etter hooks som er superpop, og gjerne litt over the top. Det må også være noe som kan tilpasses konseptet og sceneshowet deres.
Musikkpasset | Fra Music Norway
Lytt til den nyeste episoden av Musikkpasset her!
Programleder: Anna Kristine Lund. Du finner podkasten på Spotify, Apple Podcasts eller der du lytter til podkaster.
Har du innspill eller spørsmål? Kontakt oss på musikkpasset@musicnorway.no