- Viktig for relasjonsbygging og fremtidige samarbeid

Under tre dager med Jazzahead i Tyskland, møtes jazzaktører fra hele verden. Messehallen i Bremen er en av de viktigste arenaene for sjangeren.

Skrevet av Anna Kristine Lund, 

GF8 A1075
Liv Andrea Hauge Trio under deres showcase på Jazzahead. (Foto: Anna Kristine Lund)

- Vi vil gjerne møte noen som kan hjelpe oss med bookinger i utlandet! Disse møtene som skjer her, «face to face», er viktige for relasjonsbygging og fremtidige samarbeid. Da skal det mer til for en som booker å bruke to måneder på å svare på en mail, forteller pianist og komponist Liv Andrea Hauge.

Med August Glännestrand på trommer og Georgia Wartel Collings på bass, utgjør hun Liv Andrea Hauge Trio. Sammen spiller de det som beskrives som innovativ jazz i klassisk pianotrio-format, eller som Audun Vinger beskrev musikken deres i Jazznytt: «melodisterke, underfundige komposisjoner med et karakteristisk driv». Trioen var én av to norske konserter under det offisielle showcase-programmet til Jazzahead, som har blitt plukket ut av en internasjonal jury.

Music Norway møter Liv Andrea, August og bass-vikar Kertu Aer utenfor scenen Kulturzentrum Schlachthof, «slakterhuset», før de skal spille for store deler av Europas jazz-bransje.

- Det er veldig kult med slike møteplasser som Jazzahead. Man får et stort kick av å se at det er så mange som driver med sjangeren! sier trommeslager August.

Liv Andrea Hauge Trio med bass vikar Kertu Aer pianist Liv Andrea Hauge og trommeslager August Glannestrand
Liv Andrea Hauge Trio. Fra høyre: vikar Kertu Aer, Liv Andrea Hauge og August Glännestrand. (Foto: Anna Kristine Lund)

Messen består av stands med jazzaktører fra hele verden, seminarer og showcaser. Det er rundt 3000 deltagere og i overkant av hundre konserter som foregår i løpet av de tre dagene i Bremen. Hele den tyske byen forvandles til et kultursentrum for sjangeren, og femti norske aktører deltok i år, både bookingagenter, festivaler og musikere.

Malwina Witkowska er en av dem. Hun driver sitt eget bookingselskap, No Earplugs, og jobber som produsent for Trondheim Jazzorkester. De står for den andre norske showcasen med prosjektet «Spiti/Home», sammen med sanger Marianne Sangita Røe.

Det er tredje året Malwina besøker Bremen under Jazzahead, og beskriver det som en ekstremt viktig arena for å bygge nettverket sitt:

- Første året jeg var her var det ganske vanskelig, fordi jeg kjente nesten ingen. Nå går det mye bedre, og jeg møter masse kollegaer på ny, og tar det litt mer med ro. Jeg setter også opp møter med folk jeg aldri har møtt før, for eksempel fra Japan.

Også når det kommer til å gjøre bookinger for bandene hun jobber med, fungerer messen godt:

- Det tar tid, men jo større nettverk du har, jo bedre og fortere går det. Det er enklere å møtes personlig og snakke om det, enn å sende en e-post. Disse arrangørene får hundrevis av e-poster fra folk som meg hver dag. Når vi endelig møtes, så husker de at vi skulle ta en prat om dette bandet, vi får det gjort på stedet og «seal the deal».

Trondheim Jazz Orchestra og Marianne Sangita Roe pa Jazzahead
Trondheim Jazz Orchestra og Marianne Sangita Roe fremfører «Spiti/Home» på Jazzahead. (Foto: Aslak Oppebøen)

Malwina Witkowska under Jazzahead
Malwina Witkowska utenfor messeområdet på Jazzahead. (Foto: Anna Kristine Lund)
Music Norway stand med Unni fra Norsk Jazzforum
Music Norway-stand, bemannet av Unni Partapuoli fra Norsk Jazzforum. (Foto: Anna Kristine Lund)
Aslak Oppeboen pa Jazzahead
Rådgiver i Music Norway, Aslak Oppebøen. (Foto: Anna Kristine Lund)
Norsk Jazz pa jazzahead
Deltager på Jazzahead leser om norsk jazz. (Foto: Anna Kristine Lund)

Rådgiver i Music Norway innenfor jazz- og tradisjonsmusikk, Aslak Oppebøen, arrangerer Music Norways stand i det norske området på Jazzahead, og bemanner den i samarbeid med Norsk Jazzforum. I forbindelse med festivalen snakket han med NRK-programmet «Musikklivet», og anslo at det skjer mellom 40 og 50 bookinger av norske band i perioden på Jazzahead.

- De norske aktørene her gjør mange avtaler, både konkrete og tentative. Men det viktigste av alt: de skaffer seg nettverket. Det er ikke så mange messer igjen i musikkverden, men det er en viktig arena for de smale sjangrene, sier han til NRK.

Tilbake ved slakterhuset gjør Liv Andrea Hauge Trio seg klar for sin konsert på Jazzahead, etter et allerede innholdsrikt 2024 for bandet. Tidligere i år slapp de sitt første studioalbum «Ville Blomster», og samme helg spilte de på Bodø24 med den Arktiske filharmonien. De dro på relaseturné med platen, men mest overraskende av alt, forteller Liv Andrea, var et mail fra Europe Jazz Network om prisen «EJN Zenith Award for Emerging Artists»:

- Jeg fikk mail med emnefelt: «Exciting news!», og tenkte at det her er jo ikke ekte. Men det var det, og på et digitalt møte med lederen av EJN, sa han plutselig: «You guys won!». Jeg visste ikke at vi var nominert en gang, så det var veldig komisk.

Prisen ble delt ut for tredje gang i 2024, av forbundet Europe Jazz Network, i samarbeid med den irske 12 Points-festivalen. Med prisen følger det med en mulighet til å vise seg frem for 400 internasjonale bransjeaktører, når de skal spille en showcase på den tiende europeiske jazz-konferansen i Belgia i september. ENJ vil også støtte trioen i både finansiering på en turné i Europa og bistå med synliggjøring av kommunikasjon og promotering av bandet.

Juryen begrunnet vinneren med at de bringer en frisk, ny tilnærming til piano trio-formatet, deres enestående samspill og evne til å skape vakre melodier i åpne og skiftende lydlandskap, og at til tross for deres unge alder, viser de modenhet i musikken.

Liv Andrea Hauge under lydsjekk pa Jazzahead
Liv Andrea Hauge under lydsjekk på Jazzahead. (Foto: Anna Kristine Lund)

- Det er alltid stas med priser, men det som er ekstra stas med akkurat denne, er at man får en turné rundt i Europa. Det å spille live er det artigste vi vet!

Det er et utsagn som kommer tydelig frem for publikum under showcasen på Jazzahead. Det er ikke langt mellom et smil blant de tre musikerne på scenen, lekenheten i samspillet og Liv Andreas historie om hvor deilig det er å sykle på el-sykkel forbi vanlige syklister opp en bratt bakke, sjarmerer den tilsynelatende fullsatte salen. Det skinner virkelig gjennom at trioen er i sitt rette element på scenen, når de kombinerer improvisasjon og komposisjon.

- Noe av det beste jeg vet er å bli overrasket på scenen! Det er en spenning i at man ikke vet hvilken retning det skal ta, derfor må man lytte så intenst til de andre musikerne og virkelig konsentrere seg i å være i øyeblikket, forteller Liv Andrea.

Bass-vikar Kertu forklarer at noen ganger finner de en følelse å forholde seg til i låtene, en slags ramme, men spiller fritt rundt den.

- Jeg er sikker på at det er derfor denne trioen gjør det så bra. Det er frie landskaper i musikken, blandet med låter som er enkle å groove med. Det gir en helt spesiell, norsk vibe i jazzen.

Slik lyder følelsen av å sykle fort opp en bakke på el-sykkel, komponert av Liv Andrea Hauge:

Konserten avsluttes med rungende applaus fra salen og en tydelig fornøyd trio, som takker de lokale teknikerne på Kulturzentrum Schlachthof og publikum. Tilbake i Norge tar vi opp tråden med Liv Andrea Hauge igjen. Hvordan har det egentlig gått med ønsket om å finne noen som kan booke for trioen i utlandet?

- Vi hadde et godt møte med European Jazz Network, fikk satt masse detaljer om Zenith-turnéen vi skal på som følge av prisen fra dem, og ble enige om at Bogdan Benigar skal booke turnéen for oss, forteller Liv Andrea.

Trioen har tidligere jobbet med slovenske Benigar på deres Footprints-turné i 2022 og syntes det var veldig kult at han ønsket å samarbeide igjen.

- Jeg tror det blir bra at en som kjenner oss og musikken godt skal booke for oss, han vet hvilke steder vi passer til å spille på og kan snakke direkte med arrangørene, med tydelighet om hva slags band vi er. Nå har det blitt sendt ut mail til alle medlemmene i European Jazz Network om at vi er klare for å bookes, så det blir spennende å se hvor mange som ønsker oss på besøk!