Brasil
Latin-Amerika er den delen av verden der salget av innspilt musikk øker mest, og Brasil er det landet i regionen som er mest vellykket. De digitale tjenestene har fått et skikkelig løft de siste årene, hovedsakelig på grunn av bedre internettforbindelse i landet. Sjekk ut guiden vår til Brasil!
Brasil har en lang historie når det gjelder ulike former for tradisjonell musikk. Alle regioner i landet har sine egne musikalske stiler og danser. Latin-Amerika er den delen av verden der salget av innspilt musikk øker mest, og Brasil er det landet i regionen som er mest vellykket. De digitale tjenestene har fått et skikkelig løft de siste årene, hovedsakelig på grunn av bedre internettforbindelse i landet.
Offisielt navn: Forbundsrepublikken Brasil / Repérblica Federativa do Brasil
Innbyggertall: 210 147 125
Hovedstad: Brasilia
-
- Sao Paulo, 10 021 295
- Rio de Janeiro, 6023 699
- Salvador, 2 711 840
- Fortaleza, 2.400.000
- Belo Horizonte, 2373324
- Brasilia, 2 207 718
- Curitiba, 1 718 421
- Manaus, 1 598 210
- Recife, 1 478 098
- Belem, 1 407 737
Landskode: +55
Tidssone: UTC - 2 til UTC - 5
Offisielle språk: portugisisk
Visum: Hvis du vil fremføre musikken din og få betalt, trenger du et midlertidig arbeidsvisum, som du søker om på den brasilianske ambassaden i Oslo. Hvis du bare har møter med forskjellige selskaper, er turistvisum nok. Begge er gyldige i 90 dager.
Valuta: Real (BRL)
BNP per person: 8 955 USD
Hvor mange bruker sosiale medier?
- Facebook (50,74%)
- Twitter (16,63%)
- Instagram (13,32%)
- Pinterest (9,35%)
- Youtube (4,2%)
- Reddit (0,57%)
(Kilde: Statcounter)
Aktive internettbrukere: 67,47%
Aktive smarttelefonbrukere: 40%
Aktive mobilabonnement: 98,84 millioner
Recorded music sales: $ 229,8 millioner
Registrerte musikkinntekter per innbygger: $ 1,09
Major
62%
markedsandel
Indie
38%
markedsandel
Media
-
- Hits Perdido (Blandet)
- Minuto Indie (Populærmusikk)
- Guitar Talks (Rock)
- Tenho Mais Discos Que Amigos (Populærmusikk)
- Indie X Indie (Populærmusikk)
- Phouse (Blandat)
- EMusic Brasil (Populærmusikk)
- Monkey buzz (Blandet)
- Miojo Indie (Blandet)
- Brasilleiríssimos (Blandet)
- Porão da Música (Rock)
- Scream & Yell (Populærmusikk)
- Billboard Brasil (Populærmusikk)
- Rolling Stone Brasil (Populærmusikk)
- Vírgula (Blandet)
- Noize (Populærmusikk)
Musikkbransjen
-
- Universal Music (Major)
- Warner Music (Major)
- Sony Music (Major)
- BMG (Major)
- Deck (Major)
- Atração Fonográfica (Blandet)
- Biscoito Fino (Blandet)
- Borandá (Blandet)
- Laboratório Fantasma (Populærmusikk)
- Midas Music (Populærmusikk)
- Monstro Discos (Populærmusikk)
- SLAP (Populærmusikk)
-
- Live Nation (Blandet)
- Mercury Concerts (Blandet)
- Dançar Marketing (Blandet)
- Dream Factory (Blandet)
- Move Concerts (Blandet)
- Plus Network (Blandet)
- Let’s Gig (Populærmusikk)
- Balaclava (Populærmusikk)
- Popload (Populærmusikk)
- Queremos! (Blandet)
- Rockin’Hood (Populærmusikk)
- Gop Tun (Populærmusikk)
- A Construtora Música e Cultura (Blandet)
- Uirapuru Production (Jazz)
- Coquetel Molotov (Populærmusikk)
-
- ForMusic (Blandet)
- Trovoa Comunicação (Blandet)
- Perfexx (Blandet)
- Batucada (Blandet)
- Inker (Blandet)
Festivaler
-
- Overload Beer Fest, São Paulo (Rock)
- Deathkult Warfest V (Rock)
-
- Goianaia Noise, Goiânia (Populærmusikk)
- Bourbon Festival Paraty, Rio De Janeiro(Jazz)
-
- Queremos Festival, Rio de Janeiro(Populærmusikk)
- Dekmantel Festival, São Paulo (Populærmusikk)
-
- Coquetel Molotov, Belo Jardim(Populærmusikk)
-
- PopLoad, São Paulo (Populærmusikk)
- Thor Hammerfest, São Paulo (Rock)
-
- MIMI Festival, São Paulo (Jazz)
- Novas Frequencias (Jazz)
- Universo Paralello (Elektroniskt)
-
São Paulo
- SIM (Den største musikbransjekonferansen i hele latinamerika)
- Brazil Music Conference (Bransjetreff og showcasearena, fokus på elektronisk musikk)
Orkestre
-
Manaus
Rio de Janeiro
Porto Alegre
São Paulo
Spillesteder
-
- Cine Joia (Blandet)
- Beco 203 (Blandet)
- Carioca Club (Blandet)
- Tropical Butanta (Blandet)
- Audio Club (Populærmusikk)
-
- TribOz (Jazz)
- Casa Rosa (Populærmusikk)
- Circo Voador (Blandet)
- Miranda (Blandet)
- Saloon 79 (Blandet)
Sjekkliste
- Den beste måten å åpne et marked i Brasil for et internasjonalt band er å samarbeide med et lokalt byrå. Kulturell forskjell, språk og forståelse av avtaler kan ofte være til hinder. Det kan være vanskelig å oppnå kontraktsbaserte avtaler, men det er viktig å understreke viktigheten av dette. Derfor er det viktig å alltid gjøre forretninger gjennom lokale agenter som du har tillit til.
- For kommunikasjon kan lokalradio fremdeles fungere, men kommunikasjonens store styrke ligger i sosiale nettverk. Brasilianeren er en tung Internett-bruker.
- Det er en stor bevegelse av startups i Brasil i dag, og mange nye verktøy og plattformer for å koble sammen og promotere artister i landet dukker opp.
- Brasilianere er enorme forbrukere av musikk, og er et veldig åpent og imøtekommende folk. Artister og band pleier å bli møtt med gjestfrihet fra publikum.