Brasil

Latin-Amerika er den delen av verden der salget av innspilt musikk øker mest, og Brasil er det landet i regionen som er mest vellykket. De digitale tjenestene har fått et skikkelig løft de siste årene, hovedsakelig på grunn av bedre internettforbindelse i landet. Sjekk ut guiden vår til Brasil!

Brasil har en lang historie når det gjelder ulike former for tradisjonell musikk. Alle regioner i landet har sine egne musikalske stiler og danser. Latin-Amerika er den delen av verden der salget av innspilt musikk øker mest, og Brasil er det landet i regionen som er mest vellykket. De digitale tjenestene har fått et skikkelig løft de siste årene, hovedsakelig på grunn av bedre internettforbindelse i landet.

Offisielt navn: Forbundsrepublikken Brasil / Repérblica Federativa do Brasil

Innbyggertall: 210 147 125

Hovedstad: Brasilia

Landskode: +55

Tidssone: UTC - 2 til UTC - 5

Offisielle språk: portugisisk

Visum: Hvis du vil fremføre musikken din og få betalt, trenger du et midlertidig arbeidsvisum, som du søker om på den brasilianske ambassaden i Oslo. Hvis du bare har møter med forskjellige selskaper, er turistvisum nok. Begge er gyldige i 90 dager.

Valuta: Real (BRL)

BNP per person: 8 955 USD

Hvor mange bruker sosiale medier?

  1. Facebook (50,74%)
  2. Twitter (16,63%)
  3. Instagram (13,32%)
  4. Pinterest (9,35%)
  5. Youtube (4,2%)
  6. Reddit (0,57%)

(Kilde: Statcounter)

Aktive internettbrukere: 67,47%

Aktive smarttelefonbrukere: 40%

Aktive mobilabonnement: 98,84 millioner

Recorded music sales: $ 229,8 millioner

Registrerte musikkinntekter per innbygger: $ 1,09

Major

62%

markedsandel

Indie

38%

markedsandel

Musikkbransjen

Festivaler

Spillesteder

Sjekkliste

  • Den beste måten å åpne et marked i Brasil for et internasjonalt band er å samarbeide med et lokalt byrå. Kulturell forskjell, språk og forståelse av avtaler kan ofte være til hinder. Det kan være vanskelig å oppnå kontraktsbaserte avtaler, men det er viktig å understreke viktigheten av dette. Derfor er det viktig å alltid gjøre forretninger gjennom lokale agenter som du har tillit til.
  • For kommunikasjon kan lokalradio fremdeles fungere, men kommunikasjonens store styrke ligger i sosiale nettverk. Brasilianeren er en tung Internett-bruker.
  • Det er en stor bevegelse av startups i Brasil i dag, og mange nye verktøy og plattformer for å koble sammen og promotere artister i landet dukker opp.
  • Brasilianere er enorme forbrukere av musikk, og er et veldig åpent og imøtekommende folk. Artister og band pleier å bli møtt med gjestfrihet fra publikum.