Canada

Statistikk over musikkmarkedets inntekter i Canada fra 2011 til 2020 viser at de totale musikkinntektene i 2020 nådde 647 millioner kanadiske dollar, opp fra 599 millioner et år tidligere. Over tid har inntektene fra musikkmarkedet økt jevnt. Sjekk ut vår guide til Canada!

Canada utgjør en distinkt kulturell del av Nord-Amerika og deler en uavbrutt grense med USA som sørger for effektiv handel og reise mellom de to landene. På grunn av nærhet til USA har kanadiere tilgang til de fleste amerikanske medie- og musikkinfrastrukturer samtidig som de setter høy prioritet på å skape og pleie originalt kanadisk innhold. Kanadiske artister har utmerket seg kommersielt over hele verden de siste 20 årene, noe som har resultert i opprettelsen av mange kanadiske institusjoner for utvikling så vel som innenlands kontorer for labels, management og promotører som igjen har blitt globalt anerkjente.

Official Name: Canada

Capital City: Ottawa

Population: 38 246 108

Landskode: +1

Tidssone: UTC -3:30 to -8

Offisielle språk: Engelsk & fransk

Valuta: Canadian Dollar ($)

GDP per person: $43, 242

Canada har to offisielle språk, engelsk snakkes som førstespråk i hver provins og territorium unntatt Quebec hvor fransk snakkes av og forstås av 94% av befolkningen. Quebec har sin egen distinkte kultur, samfunn og musikkbransje og blir ofte diskutert separat når internasjonale artister utforsker strategier i territoriet.

Canada er det nest største landet i verden etter landmasse, men mye av plassen er ubefolket. To tredeler av befolkningen bor nær grensen til USA. Over 80 % av canadierne bor i bystrøk, hovedsaklig i en håndfull store byer som ligger i nærheten til grensen mellom USA og Canada. Vancouver på vestkysten, Toronto og Montreal er de største musikkmarkedene og er oftest de byene hvor internasjonale artister bør fokusere sin tilstedeværelse.

Internasjonale artister vil ha best sjanse til å etablere seg i engelsktalende Canada før de finner en betydelig publikum i Quebec. Engelskspråklig kanadisk presse og media deler ofte fokus jevnt mellom nasjonalt og globalt talent mens Quebecbaserte labeler, promotører, bookingagenter og spesielt media fokuserer generelt på lokale talenter.

VISA:

Nordmenn trenger ikke noe spesielt visum for å reise inn og opptre i Canada. Arrangør enten på tvers av Canada eller lokalt vil utarbeide dokumenter som fritar utenlandske reisende fra visum for å opptre. Arrangøren vil jobbe direkte med toll og grense byråer for å sikre smidig innreise til Canada. Grenseagenter har blitt vant til internasjonale artister som ankommer Canada for å opptre og er generelt kjent med arenaer, promotører og festivaler.

32.2 millioner bruker sosiale medier

  1. Youtube: 83.60%
  2. Facebook: 76.20%
  3. Instagram: 54.40%
  4. Twitter: 37.80%
  5. Pinterest: 31.40%
  6. LinkedIn: 30.70%
  7. Snapchat: 27.70%
  8. TikTok: 22.10%
  9. Reddit: 21.80%
  10. Tumblr: 8.10%

Aktive internettbrukere: 35.6 millioner

Aktive smarttelefonbrukere: 31.88 millioner

Aktive mobilabonnement: 30.75 millioner

Recorded music sales: $647 823 900

Registrerte musikkinntekter per innbygger: $ 26.54 CDN

Platebransjen

De store majorselskapene Warner Music, Universal Music og Sony Music har hatt kanadiske kontorer i nesten et århundre. Lablene jobber alle sammen med sine internasjonale partnere for å hjelpe styrke støtten til nye artister samtidig som du fortsetter å promotere topplister og langkjøring arvekunstnere.

Indie labler begynte å blomstre på begynnelsen av 2000-tallet, og jobbet ofte med kanadiske artister innenlands mens de strategisk signerer internasjonale artister med det formål å skape vekst i utvalgte kanadiske markeder. De sterkeste strategiske partnerskapene har vært med uavhengige europeiske og australske artister som har lisensierings- og distribusjonsavtaler med kanadiske labler som er i stand til å fokusere på spesialiserte territorier.

Major

75%

markedsandel

Indie

25%

markedsandel

Livemarkedet

Live Nation og AEG har begge tilstedeværelse i Canada, men Live Nation eier og driver spillesteder i flere markeder og booker konsekvent både mainstream og nykommere, mens AEG er mer konsentrert i større byer og prioriterer nasjonale turneer for høyt profilerte artister i stedet for enkelthendelser. Live Nations største tilstedeværelse er i Toronto, hvor de opererer og kontrollerer mange spillesteder så store som Scotiabank Arena, Budweiser Stage (15 000 Kap.), Echo Beach (8000 Kap.) samt 2 mellomstore teatre; History (2500 Kap.) og The Danforth Music Hall (1500 Kap.). Evenko, i samarbeid med Live Nation, driver flertallet av mainstream pop/rock/elektroniska bookinger i Quebec.

Utenom store festivaler og arena/stadion arrangementer, er de fleste festivaler, spillesteder og promotører uavhengig. Flertallet av kanadiske byer har minst 2 mellomstore klubber hvor internasjonale artister kan opptre uten å være tilknyttet et stort bookingbyrå eller en promotør.

Booking & promotører

Festivaler

Canada har en veldig sterk festivalsommer som i stor grad er basert på folke- og jazzfestivaler som har blitt mer mottagelig for programmering av internasjonale artister siden fremveksten av streaming og internett.

Mindre markeder som Ottawa, Regina og Winnipeg har alle folkemusikk og jazzfestivaler i verdensklasse som har internasjonale headliners sammen med kanadiere. Disse mindre festivalene har stort fokus på sine sommerarrangement, og bookingene deres viser interesse i å utforske nye artister utenfor Canada.

Spillesteder

Orkester

Media

Det kanadiske medielandskapet er lite sammenlignet med USA og Storbritannia og musikklyttere er sterkt påvirket av betydelige og anerkjente media som Pitchfork, COMPLEX, The New York Times, NPR, XXL, The Guardian og The Fader. En utvalgt gruppe av Kanadiske TV-kanaler har viet en liten prosentandel av programmeringen til å vise frem nasjonale og internasjonale artister, men det er svært begrenset. Engelsk Canada har ingen talkshow eller andre programmer for å vise frem musikk eller liveopptredener for publikum. Quebec har flere talkshow som stort sett viser frem franskspråklige lokale artister.

Organisasjoner

Den kanadiske musikkindustrien er sterkt støttet av ulike nasjonale finansieringsbyråer, handel organisasjoner og stipendprogrammer. I tillegg tilbyr hver provins og territorium unike finansieringsmuligheter for kunstnere, organisasjoner og gründere på kommunalt og provinsielt nivå. Utenlandske artister vil ikke være kvalifisert for finansiering direkte, men mange kanadiske artister, labler, festivaler og management kan bruke finansieringen deres for å fremme og samarbeide med ikke-lokale talenter.

Cross Canada Organisasjoner

Provinsielle organisasjoner

Sjekkliste

Norske artister som ønsker å skape suksess i Canada bør fokusere på tre oppnåelige mål:

  1. Utvikle et kreativt partnerskap med et kanadiskbasert uavhengig plateselskap som har distribusjon, tilstedeværelse i markedet og finansiering til å fremme et ikke kanadisk artister i sine markeder.
  2. Gjør en innsats for å vise deg frem på en av de mange uavhengige musikkfestivalene på tvers av Canada og suppler med god omtale i media mens du besøker hver by.
  3. Planlegg et strategisk samarbeid med en kanadisk basert artist ved f.eks. å spille sammen i håp om at den kanadiske artisten vil dra nytte av en byttehandel som hjelper dem å vokse i Norge.

Disse målene har en beskjeden finansiell risiko og vil være fordelaktig i en langsiktig strategiplan hvis det er betydelige mål om å utvikle artister i Nord-Amerika. Disse strategiene vil også øke artistens generelle vekst på tvers av sosiale medieplattformer samt potensial for vekst i fanbaser til konserter og merch-initiativer.

Samarbeidspartnere

RNE Ottawa
Veikartet er finansiert i samarbeid med Royal Norwegian Embassy in Ottawa
Evan Dubinsky photo
Evan Dubinsky har laget Music Norways veikart til Canada