Polen

Polen er et av de mest interessante landene i Europa for øyeblikket og det er det verdt å være oppmerksom på. Sjekk ut vår guide til det polske markedet!

Fra de nylige politiske endringene, til det faktum at det er en betydelig, fremvoksende økonomi og geografisk plassert i sentrum av kontinentet - Polen er et av de mest interessante landene i Europa for øyeblikket og det er det verdt å være oppmerksom på. Det nasjonale musikkmarkedet har vært ganske sterkt i en tid og importerer musikk i verdensklasse for å headline på de store festivalene eller fylle stadioner. Det er bare de siste fem-seks årene at markedet har åpnet for utenlandske band på mellomnivå til små nivåer (og polske band for den saks skyld). Dette betyr også at det er en markant forskjell i 'old school' industrien (som er mer konservativ) og den unge, kommende generasjonen som er veldig åpen for nye fenomener, teknologier, trender og måter å gjøre forretninger på.Dette betyr at Polens musikkindustri fortsatt er i utvikling når det gjelder internasjonale normer og forretningspraksis. Heldigvis lærer polske bransjemedlemmer raskt, reiser ofte og etablerer organisasjoner, selskaper og partnerskap som støtter utviklingen av markedet som helhet.

Offisielt navn: Republikken Polen (polsk Rzeczpospolita Polska)

Innbyggertall: 38 382 576

Hovedstad: Warszawa

Landskode: +48

Tidssone: UTC+1

Offisielle språk: polsk

Visum: Som nordmann er det ikke behov for visum.

Valuta: Polsk złoty (PLN)

BNP per person: $25,825 (OECD)

Noen få statistikker som peker på veldig positiv vekst i bransjen:

  • Samlet næring måler ca. 25 millioner euro (20% vekst fra Q1 2015 til Q1 2016)
  • Digitalt salg økte med 13% (⅓ av markedet)
  • Fysisk salg økte med 23% (⅔ av markedet)
  • Vinylsalget vokste med 39% og utgjør 8,3% av det fysiske salget
  • Utenlandske album utgjør 41% av markedet (15% økning i salg)
  • Polen er hjemmet til Europas største musikkfestival
  • Woodstock Festival (ca. 500 000 deltakere årlig)
  • 37% av polakkene deltok på 1 eller flere konserter i 2014 (over dobbelt så mange som besøkte et museum, galleri eller teater)

Media

Musikkbransjen

Festivaler, nettverksarrangement & spillesteder