Sør-Korea

Sør-Korea er verdens 6. største marked innen innspilt musikk, og har i senere år opplevd stor vekst. Inntektene fra innspilt musikk vokste fra 118,5 millioner dollar i 2008 til 494,4 millioner dollar i 2017 (IFPI). Moderne sørkoreansk musikk er omfattende, men det er tre uttrykk som har stor innvirkning. Tradisjonell koreansk folkemusikk, populærmusikk der K-pop er dominerende og vestlig kunstmusikk.

Seoul

Offisielt navn: Taehan Minguk / Republikken Korea / Republikken Korea

Antall innbyggere: 51 466201 (2017)

Hovedstad: Seoul, 9 700 000 innbyggere (2017)

  • Landskode: +82

    Tidssone: KST (GMT + 9)

    Offisielt språk: koreansk

    Visa: Det kreves ikke visum for svensker for besøk kortere enn tre måneder. Kontakt den sørkoreanske ambassaden minst to måneder i forveien hvis du planlegger å bli lenger.

    Valuta: Sør-koreansk vant (KRW)

    BNP per innbygger: USD 27539 (2016)

    Hvor mange bruker sosiale medier? (Kilde: Statcounter)

    1. Kakao Talk*

    2. Twitter (46,83%)

    3. Facebook (37,1%)

    4. YouTube (8,19%)

    5. Pinterest (5,22%)

    6. Instagram (2,07%)

    7. Tumblr (0,32%)

    *Det er ingen eksakte tall for hvor mange som bruker Kakao Talk, som er landets mest populære sosiale plattform.

    Aktive smarttelefonbrukere: 72,9%.

    Aktive mobilabonnement: 57 millioner.

    Innspilt musikk: # 6 i verden, nr. 2 i Asia med $ 494 millioner.

    Digital / fysisk / annet: 59% / 37% / 4%

    Registrert musikkinntekt per innbygger: # 18 i verden med 6,48 USD.

    Major

    11%

    markedsandel

    Indie

    89%

    markedsandel (største markedsandel indie i verden)

    Media

    Her er en oversikt over store deler av Sør-Koreansk media

    Musikkbransjen

    Her er en oversikt over de viktigste musikkbransjeaktørene.

  • Festivaler og nettverksarenaer

    Her er et utvalg av alle festivalene i Sør-Korea

    Konserthus og kulturhus

    Orkestre

    Spillesteder

  • Musikkstudioer

  • Norsk hjelp