Storbritannia

Med et enormt antall suksesshistorier og lange tradisjoner med å fremme noen av verdens største artister/låtskrivere, har Storbritannia bygget opp et å være det tredje største musikkmarkedet i verden (IFPI 2016).

Les veileder for visum og konsertvirksomhet etter Brexit HER

Intro

Storbritannia er et rikt og mangfoldig marked, som på flere områder er lett tilgjengelig for norske eksportører. Mange av de europeiske hovedkontorene til de internasjonale plate- og musikkselskapene har base i Storbritannia, og 90% av landets musikkbransje ligger i London.

Den britiske musikkbransjen er i sentrum av den kreative økonomien, og bidrar betydelig til den britiske kultur og samfunn, samt til økonomisk produktivitet. Den britiske musikkindustrien genererer rundt £4,4 milliarder pr år, bidrar betydelig til eksport (den totale eksport inntekten i 2016 var £2.5 milliarder) og gir mer enn 142 000 britiske arbeidsplasser. Live musikk bidro med £1 milliard i 2016 og hadde et totalt publikum på 30.9 millioner. (www.ukmusic.org).

NB! Dette veikartet er kun en introduksjon til det britiske markedet. Det er ikke ment som en fasit på hvordan man slår igjennom. Veikartet gir heller ingen totaloversikt over alt som kan være relevant for deg og dine behov. Endringer skjer fort i musikkindustrien, så vi oppfordrer bransjen til å melde inn eventuelle mangler eller feil i veikartet.

Media

Britisk media er en global trendsetter, med et enormt antall musikkmedier, spesialistpublikasjoner og livstilsmagasiner. Å få omtale i Britiske medier kan vise seg å være et solid grunnlag og en døråpner for videre internasjonal oppmerksomhet.

  • Live

    Live-markedet i Europa er, i stor grad, dominert av britiske aktører. Agentene har stor innflytelse og alle de største europeiske bookingselskapene har sitt hovedkvarter i London. Initiativtakerne sitter på eiersiden av flere europeiske festivaler og festivalnettverk. Festivaler og arenakonserter er de viktigste områdene innen live-industrien og står for rundt 25 prosent av markedet hver.

    Det er relativt enkelt å reise rundt i Storbritannia, infrastrukturen er god og avstanden mellom de største byene kort. Å turnere i Storbritannia er derimot ikke alltid like glamorøst. Honorarene er ofte lave (hvis du i det hele tatt blir betalt for å spille) og et nytt band må ofte gjenta å turnere “the toilet circuit” (et nettverk av små spillesteder) for å bygge en fanbase.

  • Plateindustri

    Platebransjen i Storbritannia består av hundrevis av uavhengige selskap (99% av plateselskapene er mikro, små eller mellomstore bedrifter) og de tre multinasjonale selskapene – «majors».

    De tre store major-selskapene er Universal Music, Sony Music og Warner Music. Hvert av disse selskapene har også mange mindre underselskaper ofte basert på sjanger.

    Beggars Group er den største uavhengige plateselskapgruppen, og består av 4AD, Matador, Rough Trade Records og XL Recordings. De uavhengige selskapene er innovatører og ofte først ute med trender, oppdage nye talenter og produserer 80% av alle nye utgivelser. Uavhengig av størrelsen på plateselskapet, er det en rekke roller som må være oppfylt for å oppdage talent, lage plate, markedsføre og distribuere en enkelt singel eller et album, og til slutt levere innholdet til musikkforbrukeren.

  • Bransje/networking

    Den beste måten å bli kjent med briter på enten det er business eller fritid, er på puben over en pint. Dette er ofte også det beste stedet å nettverke på.

    Om du ikke befinner deg i Storbritannia eller har planlagt en tur over på en stund, finnes det andre steder i Norge hvor det er fint å begynne å bygge nettverk med den britiske bransjen på som f.eks By:larm, Øya international, Molde Jazz, Ultima, Inferno og Folkelarm. Hvert år inviterer disse festivalene i samarbeid med Music Norway til internasjonale program, hvor et stort antall britiske bransjefolk deltar.

  • Publishing

    Musikk-publishing er en integrert del av Storbritannias musikkindustri.

    I tillegg til de tre multinasjonale publisherene Universal Music Publishing, Warner Chappel og Sony/ATV, finnes det en lang rekke uavhengige publishing-selskaper.

    Låtskriver-camps:

    Det finnes en rekke låtskriver-camps, men ofte er disse arrangert av de ulike publishing-selskapene og kun for deres låtskrivere. ASCAP, BMI og PRS arrangerer også låtskriver-camper, men disse er som regel forbeholdt deres medlemmer.

    Nyttige linker

    Opphavsrettigheter

    TONO (fordeler oppkrevet vederlag til komponister, tekstforfattere og musikkforlag) har en bilateral avtale med PRS (Performing Rights Society) og MCPS (Mechanical-Copyright Protection Society)

    GRAMO (som fordeler oppkrevet vederlag til utøvere og produsenter for kringkasting og annen offentlig fremføring) har en bilateral avtale med PPL.

    Som medlem av TONO eller GRAMO skal dette gå automatisk, men det kan være lurt å forhøre seg med disse organisasjonene hvis du vet du blir spilt på britisk radio eller skal opptre en del i Storbritannia.

    De amerikanske vederlagsorganisasjonene BMI og ASCAP har også kontorer i London.

    Checklist for Storbritannia

    7 ting du må huske på i Storbritannia

  • Nyttige linker

    MMF – www.themmf.net
    UK Music – www.ukmusic.org
    Music Tank – www.musictank.co.uk
    Music Ally – musically.com