Årets bankende vaffelhjerter er kåret!

Music Norway har i år igjen kåret årets vaffelhjerter til fremtredende representanter og gode ambassadører for norsk musikkbransjen i året som gikk.

Skrevet av Kristiane Lunde, 

Vaffelhjerter 2021
Ruben Nesse og Mathilde Orlien i GEMS (med Michelle Ullestad), Malwina Witkowska, Emran Surizehi

Årets vaffelhjerte er den fineste prisen i norsk musikkbransje. Den varmer mange bransje-hjerter, og er en av de få bransje-prisene man faktisk kan få i dette landet! Årlig deler Music Norway ut 3 vaffelhjerte-priser, i kategoriene Årets team, Årets nykommer og Årets hjerte. Jurymedlemmene er selveste Music Norway, og selveste prisen er et vaffeljern så vinneren kan steke vaffelhjerter til hele teamet sitt.

Vi håper oppmerksomheten bidrar til et raust og inkluderende musikkliv, som inspirerer til å fortsette å spre hjertevarme i norsk musikkbransje.

Men noen har gitt jernet og jobbet med hjertet, og ikke minst så har de jobbet aller mest for noen andre enn seg selv. Gratulerer til årets vinnere, slike bransjefolk det vil dette landet ha.

ÅRETS VAFFELHJERTER ER:

Årets team: GEMS

Høsten 2020 fikk to av Norges mest etablerte managment og indie plateselskap en covid-baby i Bergen. Og med Warner på laget slo alle 3 sine hjerter og hoder sammen og skapte en juvel. På selskapet finner vi smaragder og rubiner som bl.a artistene iris, Hedda Mea, Ruben Dawson og Cabin Fever, og på kort tid har de klart å etablere et plateselskap og en plattform for å lansere nye artister med eksport potensiale.

Årets Team er: GEMS med Geir Luedy (MADE), Ruben Nesse (Brilliance) og daglig leder Mathilde Orlien.

Etter å ha gjort et co-management prosjekt, ble Geir og Ruben gira på få til noe mer sammen: «Å jobbe sammen føltes bra, og vi bestemte oss for starte et nytt selskap sammen. Vips! Gems ble født. Vi ivrer etter å finne nye edelstener, og syltetøy (!), og utvikle dem videre».

Mathilde Orlien har vært med fra start, utviklet selskapet videre og jobber i dag med artistutvikling, lanering av artister og kreative marketing kampanjer. Etter en master i Global Development var Mathilde egentlig på vei inn i bistandsbransjen, men heldigvis for oss havnet hun i vår bransjen!

Nå må Geir, Ruben og Mathilde steke vafler til Leif O. Ribe i Warner, som sier dette om samarbeidet «Vi er ekstremt begeistret over dette partnerskapet med GEMS. Geir og Ruben er veteraner med en imponerende trackrecord når det gjelder å utvikle artister. Vi er over utrolig glade at de har valgt Warner som hjem for deres label».

Juryen digger samarbeidsånden og energien i GEMS. Å utvikle artister krever både teft og mot, og ikke minst tålmodighet og en bankende hjerte for de unge talentene. Juryen er begeistret for den unge og driftige daglige lederen, som har kastet seg ut i det og som styrer skuta med en ro og kontroll. Erfaringene som dette teamet bringer til torgs, lover godt både for GEMS og for artistene på labelen.

GRATULERER!


Årets nykommer: Malwina Witkowska i "No Earplugs" booking agency

Årets vaffelhjerte har etablert et nytt bookingselskap innenfor en sjanger der det er stort behov for flere bransjeaktører. Malwina Witkowska startet opp virksomheten sin i en krevende tid for bransjen, men har på kort tid opparbeidet seg en imponerende roster. Malwina har i løpet av dette året året drevet omfattende internasjonal møtevirksomhet og opparbeidet seg et imponerende nettverk. Og vi er rett og slett sjukt imponert!

Malwina opprettet først bloggen No Earplugs i form av konsert-dagbok, men bare noen måneder senere bestemte hun seg for å starte opp et bookingselskap under samme navn. Allerede i begynnelsen av sin karriere, jobbet hun med sine store musikalske helter og venner: Jonas Cambien Trio, Otomo Yoshihide Special Big Band, Kalle Moberg og The Young Mothers. Samtidig jobbet hun som booking-agent i det norske plateselskapet, Nakama Records.

Med sitt store engasjement for feltet, sitt utrolig gode humør og lidenskap for jazzen, så tror juryen at det er duket for fremtidig suksess, både for Malwina, for selskapet og artistene. Ikke minst tror vi at årets nykommer har kommet til bransjen for å bli. Det håper vi, for slike krefter trenger vi!

GRATULERER!


Årets hjerte
: Emran Surizehi i LoudKind Music

LoudKind Music er et produksjonsselskap og management i Oslo. Målsettingen er å støtte karrieren til unge og lovende talenter, og med store ambisjoner om å øke musikkeksporten. I stallen har de blant annet produsentene i Dio Mudara som har mange internasjonale plasseringer på profilerte artister, listeplasseringer og er i ferd med å få et ordentlig godt feste internasjonalt.

Midt i smørøyet av LoudKind Music og med stort engasjement, er Emran Surizehi, en kreativ motor i selskapet som han har etablert sammen med et knippe produsenter og teknikere.

«Eksport av norsk musikk er veldig viktig og kan være med å skape arbeidsplasser for kreative mennesker her hjemme i Norge, enten det er som produsent eller som låtskriver. Det at man sammen går i studio for å skape noe kreativt og kunstnerisk for noen andre, kan ta vekk presset man kan føle på som artist, som igjen er med på å berike norsk musikk generelt! Det å skape sin egen arbeidsplass kan være vanskelig og utfordrende, og vi vil hjelpe til med det» sier Emran Surizehi.

Juryen kunne ikke vært mer enig, og vi digger pågangsmotet og ambisjonene til Emran og co. Med sin kraft og teft, så deler Emran Surizehi raust av sitt nettverk og erfaringer. Slik skaper Emran og Loudkind flere muligheter for unge talent, og rekrutterer mange som kanskje ikke like lett finner frem til nettverk og får flere sjanger i en tøff musikkbransje. Juryen heier bigtime på campene dere lager og vi håper å se mye mer til dere i tiden fremover.

GRATULERER!