Daniel Herskedal vant podkast-pris i USA

Best Original Score and Music Supervision

Skrevet av Kristiane Lunde, 

Daniel Herskedal foto Knut Aaserud 7177
Daniel Herskedal (foto: Knut Aaserud)

Daniel Herskedal, norsk komponist og jazzmusiker, har komponert og laget musikken til den populære podkast-serien 9/12. Podkasten, som er laget av Pineapple Street Studios og Amazon Music, består av syv episoder med vert Dan Taberski. Herskedal lagde musikken under en intens arbeidsperiode i fjor sommer, en tid da verden fortsatt var preget av pandemien.

- For meg så er det jo første gang jeg lager musikk til en podkast, så det var utrolig kult å bli forespurt av en kvalitetsserie og produksjonsselskap som Pineapple Street Studios er. Det var utrolig inspirerende å jobbe med det, rett og slett. Og ganske spesielt å jobbe med 9/11 som tema, som norsk komponist, i en amerikansk, NY-produsert serie, så det er kanskje en liten dose ærefrykt som måtte balanseres litt også, forteller Herskedal.

Daniel Herskedal the ambies awards
Daniel Herskedal under The Ambies Awards

Herskedal vant prisen “Best Original Score and Music Supervision” for hans arbeid på podkasten under årets The Ambies Awards i Los Angeles i mars, der han var med reisetilskudd fra Music Norway.

- Veldig overraskende og hyggelig å bli nominert og vinne pris på The Ambies Awards. Det er en ganske ny pris, andre året den deles ut, og første gang man fikk lov til å møtes for utdelingen. Serien ble nominert og vant “Podcast of the Year” og “Best Reporting” og, så det var en fin kveld for hele teamet. Det var også første gang jeg fikk møte de jeg har jobbet sammen med fysisk, så det var spesielt på mange måter.

Fakta om podkast:

- Det finnes flere enn 1 million aktive podkaster

- Flere enn 30 millioner podkast-episoder er utgitt

- Samfunn & Kultur er den mest populære podkast-sjangeren

(Kilde: Podcast Statistics by Music Oomph)

Det var gjennom hans arbeid på filmen “The Last Black Man In San Francisco” at Herskedal ble oppdaget og vurdert som den riktige personen til jobben av produsent Courtney Harell.

- Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til for jeg hadde jo null erfaring med podkast-musikk fra før, så det var gøy å prøve noe nytt, spesielt i fjor da man ikke kunne turnere. Det å ha et større og mer langsiktig prosjekt å jobbe med over tid var helt perfekt på alle måter.

- Den podkasten her, som også er en dokumentar, passer jo egentlig min musikkverden ganske fint syns jeg. Hvor det er lov å male med ganske bred pensel og lage stemninger man rekker å leve seg inn i. Det er kanskje 20 min med musikk per episode, så det var en betydelig jobb og en betydelig del av produksjonen, fortsetter Herskedal.

Hans musikk i podkasten har ikke gått ubemerket, og han skal nå lage musikk for en dokumentarserie laget av Monster og Discovery. Serien er også et prosjekt han har sammen med det norske musikkforlaget GILT.

- De oppdaget meg fra podkasten 9/12, det var sånn de ble kjent med min musikk. Så det er morsomt, at selv om jeg er norsk, så måtte de høre på en amerikansk podkast for å bli kjent med musikken min, så det slo tilbake ganske kjapt. Det var jo litt av det jeg håpet på også, at det ikke bare skulle føre til mer podkast-komponering, men og film og serie.

Herskedal er også nominert til Spellemannprisen 2021 i kategorien "Tradisjonsmusikk 2021" med Marja Mortensson & Kringkastingsorkesteret. Videre er han nominert til German Jazz Prize (Deutscher Jazz Preis) i kategorien «Instrumental album of the Year International», som deles ut 27. april på Jazzahead. I tillegg har han sitt første singleslipp nå på fredag til sitt kommende album sammen med Emilie Nicholas, Eivind Aarset og Helge Norbakken.

I mai reiser Herskedal på sin første turne i Europa med albumet Call For Winter, som vant spellemann i fjor, med reisetilskudd fra Music Norway. Les mer om våre ulike tilskuddsordninger HER.