- Det første du bør konsentrere deg om, er fansen din

I denne episoden av podkasten Musikkpasset får du innsikt i hvordan norske artister kan bygge en karriere i Mexico – og hvorfor en lojal fanbase er nøkkelen til suksess.

Skrevet av Anna Kristine Lund, 

IMG 5757
Jennifer Gunn fra Music Norway og Cecilie Norseth fra Sony Music Norway deler av sin ferske innsikt fra trade mission til Mexico. (Foto: Anna Kristine Lund)

Med over 130 millioner innbyggere og et land med enorm lidenskap for musikk og kultur, finnes det store muligheter for norske musikere. Hva skal til for å slå gjennom i et av verdens største musikkmarkeder? Det krever langsiktig strategi, gode samarbeidspartnere og en dedikert fanbase, kommer det frem i episoden av podkasten Musikkpasset.

Tenk langsiktig

– Det ble gjentatt flere ganger under turen at man bør ha en tre-til-femårsstrategi for å bygge en bærekraftig karriere i Mexico. Man må være tålmodig og investere i markedet over tid.

Det forteller Cecilie Norseth, senior project manager i Sony Music Norway, som var en av tre norske aktører som var med Music Norway og NOMEX på trade mission til Mexico City i mars.

Blant tipsene de tok med seg hjem var for eksempel at det meste av kommunikasjon foregår på WhatsApp, meksikansk musikkbransje vil gjerne at du går rett på pitching og det kan være smart å finne lokale samarbeidspartnere, som kan hjelpe med å navigere i markedet hvis du skal booke en turné.

– Det er et marked med over 80 % major-selskaper og store aktører, og under er det et mylder av mye independent-byråer. Det å ha et byrå på bakken som hjelper med å forstå markedet og hvordan man skal legge opp denne langsiktige strategien, er kjempeviktig, fortsetter Cecilie.

– Det er en liten, men tett bransje hvor alle kjenner alle. Når du først har begynt å jobbe med noen og det fungerer, er er det fint holde på de relasjonene, sier Jennifer Gunn, rådgiver for nye markeder i Music Norway.

Skjermbilde 2025 03 19 kl 21 16 11
Cecilie Norseth på selskapsbesøk hos konsertarrangøren Ocesa.
Skjermbilde 2025 03 19 kl 21 16 41
Jennifer og Cecilie i Mexico City, sammen med Kaylee Pearson, fra det danske Happy Duck Management.

Fansen er gull verdt

I Mexico er fandom en avgjørende faktor for suksess. Fans er ekstremt lojale, og de engasjerer seg på et høyt nivå for sine favorittartister.

– Hvis du bygger en sterk fanbase i Mexico, så har du dem for alltid. De er lidenskapelige og investerer tid og penger i artistene de følger, sier Cecilie.

Hun jobber med blant annet Peder Elias, der de er i startfasen av å etablere seg i markedet i Mexico. I fjor besøkte den norske artisten Mexico City for første gang, etter en invitasjon fra den meksikanske fanklubben til K-pop-stjernen Ha Sung-woon, sammen med Visit Korea.

- Peder Elias har sluppet en låt med Ha Sung-woon, og nå ser vi at følgere hans i Sør-Amerika har nok oppdaget han via dette og andre K-pop-samarbeid. K-pop-fandommen står sterkt i dette markedet.

For å skape en lojal fanbase, anbefaler Gunn å bruke populære, digitale plattformer som YouTube, TikTok og Instagram, for å engasjere seg direkte med fansen i Mexico.

– Man må snakke med dem, gi dem eksklusivt innhold og la dem føle seg sett. Mange meksikanske fans oppdager ny musikk på YouTube, de bruker plattformen som en lyttekanal, ikke bare for å se musikkvideoer, sier hun.

Vil du høre mer om hvordan du kan lykkes i Mexico og hvilke fallgruver du bør unngå? Sjekk ut siste episode av Musikkpasset!

Musikkpasset | Fra Music Norway

Programleder: Anna Kristine Lund.
Klipp: Ousu O. Leigh

Du finner podkasten på Spotify, Apple Podcasts eller der du lytter til podkaster.

🎧 Har du innspill eller spørsmål? Kontakt oss på musikkpasset@musicnorway.no