Introduksjon til det brasilianske markedet
Discovery Session 17. mars
OPPDATERING 17. mars: DISCOVERY SESSIONS ER UTSATT
Torsdag 17. mars er det en ny runde av Discovery Sessions arrangert av NOMEX, og denne gangen er det vi i Music Norway som presenterer Brasil. (Meld deg på her)
Latin-Amerika er den delen av verden der inntektene av innspilt musikk øker mest, og Brasil er det landet i regionen som er mest vellykket. De digitale tjenestene har fått et skikkelig løft de siste årene, hovedsakelig på grunn av bedre internettforbindelse i landet.
Eksport:
33%
av norske eksportselskaper har ambisjoner om å jobbe mot Brasil de neste årene. (Kilde: Vekst 2026)
Streaming:
24,5%
sterk økning i inntekter i 2020 i Brasil (Kilde: IFPI)
Vår markedsveileder for Brasil, Luciana Pegorer, har satt sammen et to-timers program som skal gi en innføring i hvor du skal begynne og hvordan du skal gå videre dersom du ønsker å satse mer i Brasil.
I følge Pegorer er Brasil godt på vei tilbake til en normaltilstand.
- De fleste festivaler planlagt i januar og februar, og de offisielle karnevalsfestene som skulle vært i februar ble utsatt på grunn av omicron. Imidlertid har konserter innendørs og fotballkamper, og andre idretter, skjedd og skjer normalt. Lollapalooza er bekreftet for mars og alle de andre store festivalene for resten av året er bekreftet. Så jeg vil si at fra mars av går ting tilbake til det normale.
- Hvordan er mulighetene for artister og bransjefolk til å jobbe i Brasil nå?
- Mot alle odds blomstrer brasiliansk økonomi. Selv om utekonserter ikke hadde en god start på året, jobber musikkbransjen som gale og vi er tilbake for fullt. I tillegg er publikum er tilbake og har som mål å feste som vanlig igjen.
- Er den brasilianske musikkindustrien på beina igjen?
- Bare live-delen av bransjen ble skadet under pandemien, resten av den vokste betydelig. Synkronisering, streaming, lisensiering, utdanning, konferanser, merchandising har bare vokst.