Bli bedre kjent med det kinesiske markedet
Kompetansepåfyll om Kina fra Wen Wen fra Hermark Culture og Discovery Sessions.
Skrevet av Kristiane Lunde 20.01.2022
![Hanny naibaho CU Iz Wl ZR Dds unsplash](https://musicnorway.imgix.net/hanny-naibaho-CUIzWlZRDds-unsplash.jpg?auto=compress%2Cformat&bg=%23FFFFFF&crop=focalpoint&fit=crop&fm=jpg&fp-x=0.5&fp-y=0.5&h=282&q=90&w=500&s=e507358dca94ad1749842c090e3d4294)
Torsdag 27. januar er det en ny runde av Discovery Sessions arrangert av Nomex. Denne gangen presenteres Kina, det mest befolkede landet i verden, nr. 2 på listen over de største forbrukermarkedene og det 7. største markedet for innspilt musikk, ifølge IFPI.
Meld deg på Discovery Sessions HER
I anledning Discovery Sessions: China har vi snakket litt med vår markedsveileder for Kina, Wen Wen fra Hermark Culture, om tilstanden i det kinesiske musikkmarkedet akkurat nå.
29%
av norske eksportselskaper jobber mot Kina nå.
40%
har ambisjoner om å jobbe mot Kina de neste årene.
- Kinas musikkmarked er positivt akkurat nå og det er et marked for liveopptredener når pandemisituasjonen tillater det. Det skal sies at covid-19-retningslinjene er strenge og varierer fra sted til sted, men begrenset antall billetter kan selges, og i tillegg til å kreve at publikum viser helsekoden før de kommer inn er enkelte publikummere fra andre provinser pålagt å vise sin nukleinsyretestrapport og bruke munnbind til enhver tid når de kommer inn i lokalet og under showet, sier Wen Wen.
Hva er viktig å tenke på om man skal inn i det kinesiske markedet?
- I første omgang bør vi være oppmerksomme på å forhindre spredning av covid. For det andre vil digital markedsføring skape gode muligheter. Nøkkelen til å opprettholde og utvide publikummet sitt er å skape en betydelig tilstedeværelse på nettet, hvor man bør ha fokus på å bygge en digital markedsføringsplan. Til slutt er det viktig at man setter seg inn i hvordan de lokale forbrukernes skikker, vaner og kultur er. Å kjenne kundenes atferd og vaner er viktig i utviklingen av merkevaren.
Hvordan har de to siste årene påvirket det kinesiske markedet?
- Markedsføringen av internasjonale artister i Kina har blitt sterkt påvirket av pandemien. Strategien har skiftet fra lokal tilstedeværelse som konserter, til å kun pushe relevant videomateriale gjennom diverse nettbaserte plattformer. Men omstillingen har ført til at det har åpnet seg opp nye muligheter. Bransjen bruker nye online-muligheter til å utarbeide gode promoterings- og markedsstrategier, videokonferanser, videoutstillinger etc. I tillegg benyttes midler fra kunststiftelser/-organisasjoner og kuraterte forestillinger som tilpasses det kinesiske publikumet.
- Pandemien har i tillegg gitt utfordringer for livebransjen. Det har krevd ekstra tett kommunikasjon mellom konsertlokaler, institusjoner og andre relevante organisasjoner. Grunnen til det er at aktørene kjenner til fastlandspolitikken og ønsker dermed å ivareta kunstnernes fordeler og muligheter på best mulig måte. Plattformer som WeChat video, Tencent Video, RED Bilibili, Tiktok etc. har derfor blitt en ny viktig arena, avslutter Wen.