Bli bedre kjent med det kinesiske markedet

Kompetansepåfyll om Kina fra Wen Wen fra Hermark Culture og Discovery Sessions.

Skrevet av Kristiane Lunde, 

Hanny naibaho CU Iz Wl ZR Dds unsplash
(foto: Hanny Naibaho / Unsplash)

Torsdag 27. januar er det en ny runde av Discovery Sessions arrangert av Nomex. Denne gangen presenteres Kina, det mest befolkede landet i verden, nr. 2 på listen over de største forbrukermarkedene og det 7. største markedet for innspilt musikk, ifølge IFPI.

Meld deg på Discovery Sessions HER

I anledning Discovery Sessions: China har vi snakket litt med vår markedsveileder for Kina, Wen Wen fra Hermark Culture, om tilstanden i det kinesiske musikkmarkedet akkurat nå.

Vekst 2026:

29%

av norske eksportselskaper jobber mot Kina nå.

Vekst 2026:

40%

har ambisjoner om å jobbe mot Kina de neste årene.

- Kinas musikkmarked er positivt akkurat nå og det er et marked for liveopptredener når pandemisituasjonen tillater det. Det skal sies at covid-19-retningslinjene er strenge og varierer fra sted til sted, men begrenset antall billetter kan selges, og i tillegg til å kreve at publikum viser helsekoden før de kommer inn er enkelte publikummere fra andre provinser pålagt å vise sin nukleinsyretestrapport og bruke munnbind til enhver tid når de kommer inn i lokalet og under showet, sier Wen Wen.

Hva er viktig å tenke på om man skal inn i det kinesiske markedet?

- I første omgang bør vi være oppmerksomme på å forhindre spredning av covid. For det andre vil digital markedsføring skape gode muligheter. Nøkkelen til å opprettholde og utvide publikummet sitt er å skape en betydelig tilstedeværelse på nettet, hvor man bør ha fokus på å bygge en digital markedsføringsplan. Til slutt er det viktig at man setter seg inn i hvordan de lokale forbrukernes skikker, vaner og kultur er. Å kjenne kundenes atferd og vaner er viktig i utviklingen av merkevaren.

Hvordan har de to siste årene påvirket det kinesiske markedet?

- Markedsføringen av internasjonale artister i Kina har blitt sterkt påvirket av pandemien. Strategien har skiftet fra lokal tilstedeværelse som konserter, til å kun pushe relevant videomateriale gjennom diverse nettbaserte plattformer. Men omstillingen har ført til at det har åpnet seg opp nye muligheter. Bransjen bruker nye online-muligheter til å utarbeide gode promoterings- og markedsstrategier, videokonferanser, videoutstillinger etc. I tillegg benyttes midler fra kunststiftelser/-organisasjoner og kuraterte forestillinger som tilpasses det kinesiske publikumet.

- Pandemien har i tillegg gitt utfordringer for livebransjen. Det har krevd ekstra tett kommunikasjon mellom konsertlokaler, institusjoner og andre relevante organisasjoner. Grunnen til det er at aktørene kjenner til fastlandspolitikken og ønsker dermed å ivareta kunstnernes fordeler og muligheter på best mulig måte. Plattformer som WeChat video, Tencent Video, RED Bilibili, Tiktok etc. har derfor blitt en ny viktig arena, avslutter Wen.