Komponist Øyvind Torvund mottok pris i Berlin

Torvund har høyt internasjonalt aktivitetsnivå med flere forskjellige verk fremover.

Skrevet av Carl Kristian Johansen 25.03.2022

220318 Ad K Kunstpreis Verleihung 160
Øyvind Torvund mottar Kunstpreis Berlin av borgermester Franziska Giffey (i midten) og visepresident i Kathrin Röggla i Akademie der Künste. (Foto: Reinhardt & Sommer / Ben Kriemann)

Akademie der Künste i Berlin ble grunnlagt i 1696 og er ett av de eldste kulturinstituttene i Europa. Akademie der Künste har seks seksjoner; billedkunst, arkitektur, litteratur, scenekunst, musikk, og film og media, har utstillings- og eventlokaler, og representerer en møteplass for kunstnere og publikum ved Pariser Platz i Berlin.

Fredag forrige uke ble komponist Øyvind Torvund tildelt Kunstpreis Musik av Franziska Giffey, som er borgermester i Berlin, og visepresident Kathrin Roggla i akademiet.

- Jeg fikk en konvolutt i posten her, så det var totalt overraskende, sier Torvund, som har bodd i Berlin i to omganger i 2002 og 2013.

- Stykket jeg komponerte til fjorårets Donaueschingen-festival til Klangforum Wien fikk veldig god respons, så jeg mistenker at dette hadde litt å gjøre med at jeg fikk prisen i år. Det er en fin oppmuntring, og det var en høytidelig prisutdelingseremoni, sier Torvund.

Juryen begrunner tildelingen med en samlet vurdering av hans virke de siste 10 årene og nevner spesielt verkene «Neon Forest Space» (2010) og «Forest Construction» (2012), samt «The Exotica Album» med Bit20 Ensemble, Trond Madsen, Kjetil Møster og Jørgen Træen (Hubro, 2019) og skriver blant annet: «Torvund ønsker ikke bare å akseptere ny musikk som en institusjonalisert sak, i stedet forsøker han å utvide horisonten for vår tilværelse ved å gi den en helt egen musikalsk form. Innenfor komponistscenen er han en dristig, autonom stemme som setter originale ideer inn i en smart og overbevisende dramaturgisk form.»

220318 Ad K Kunstpreis Verleihung 163
Øyvind Torvund på prisutdelingen på Akademie der Künste i Berlin fredag 18. mars. (Foto: Reinhardt & Sommer/Ben Kriemann)

Flere verk av Torvund blir fremført internasjonalt i den kommende tiden. «Plans for Future Operas» fremføres på Münchener Biennale i mai, og «A Walk Into the Future” star på programmet til Brüssels Philharmonic i juni. Alt dette skjer uten at han har apparat rundt seg.

- Det har gått ganske gradvis gjennom flere år. Bestillingen fra Münchener Biennale fikk jeg etter at kuratorene der hadde hørt en konsert med Hellqvist/Amaral-duo på Eclat-festivalen i Stuttgart, og orkesterkonserten i Brussel er det dirigenten Ilan Volkov som har programmert, og han har plukket ut "A Walk Into the Future", et av stykkene jeg skrev til Oslo-Filharmonien i 2019. Ilan har dirigert et annet stykke til SWR-orkesteret for noen år siden. Jeg har ingen agenter, alt har gått fra en konsert til den neste.

- Det spesielt fint å få flere fremføringer av orkesterstykker, sier Torvund.

Senere i juni skal Internationale Ensemble Modern Academy fremføre «Plans» på Pompidousenteret i Paris. Det blir også konserter med «The Exotica Album» i juni, og i Glasgow neste år.