Bendik Giske på Dior-visning i Paris

Motehuset Dior presenterte høst- og vinterkolleksjonen 2022-2023 akkompagnert av Bendik Giskes låt Cruising.

Skrevet av Carl Kristian Johansen 03.03.2022

Bendik www
Bendik Giske (Foto: smalltownsupersound.com)

Motehuset Dior er grunnlagt i 1949 og er det største luksuskonsernet i verden. Den aktuelle kolleksjonen er laget av Maria Grazia Chiuri og visningen skjedde i et galleri i Paris der den konseptuelle rammen var utstillingen The Next Era av Mariella Bettineschi.

Bendik Giskes låt Cruising fra albumet "Cracks" (2021, Smalltown Supersound) åpnet visningen av Chiuris kolleksjon, som kombinerer mote med tekstil-innovasjon og teknisk innovasjon. Visningen foregikk med publikum til stede og ligger på youtube her:

Bendik Giske, som er nominert til Spellemann i kategorien Årets Internasjonale Suksess, er begeistret for at Cruising ble brukt på Dior-visningen.

- Det gjør meg veldig motivert å oppleve at musikken resonerer hos mennesker som jobber så fokusert med å skape kunstnerisk egenart på et høyt nivå. Og så varmer det mitt hjerte at jeg fikk spille for Baby Rihanna!

Sofie Ringstad er Giskes manager og sammen er Giske og Ringstad med i et eksportprogram i regi av Music Norway og Norwegian Arts Abroad (NAA).

- Når Bendiks musikk åpner denne Dior-visningen, skyldes det at musikken er spektakulær nok til å bære denne rollen, sier Ringstad.

Ringstad mener Giske har potensial til å nå langt utover den tradisjonelle musikkscenen.

- Dior-visningen er et eksempel på dette: at musikken blir døråpner for samarbeid og prosjekter på kryss av uttrykksformer. I ryggen har Bendik med seg et motivert apparat, hvor gode krefter trekker i samme retning. Vi gleder oss til fortsettelsen, sier Ringstad.

Joakim Haugland i Smalltown Supersound er bade plateselskap og publisher for Bendik Giske. Publishing gjør Haugland i samarbeid med Sony/ATV i Sverige.

- Cruising er plukket ut av folk som jobber med musikk på visningen. Vanligvis fungerer det sånn at vi får forespørsler opp mot visning, men vi vet aldri om det kommer på før man ser showet. I dette tilfellet klarerte jeg låten for bruk dagen før Dior-showet, sier Haugland.

- Det vi jobber med er å plassere Bendik og musikken hans i skjæringspunktet mellom kunst, musikk og mote. Vi har sakte, men sikkert jobbet oss inn i dette segmentet. Det er viktig at han fikk den plasseringen med et så stort navn som Dior. Bra å ha på CV’en.

Hvordan kan dere bruke dette videre?

- Nå blir han sett i publishing-systemet. Selv om Sony/ATV gir veldig mye support så er det er ikke alltid de skjønner den musikken jeg gir ut. Det er viktig at Bendik blir kjent i systemet og at han brukes av en av største aktørene der ute, som Dior er.

For Haugland henger Dior-plasseringen veldig høyt.

- Ikke bare er Dior en av de største aktørene, men det passer også at et kredibelt merke bruker Bendik på denne måten. Sånn sett er det 100% match og det er sånn jeg vil at Smalltown skal være, et selskap som gir ut smal, men anvendelig musikk. Mote på dette nivået ligger nær avantgarde, kunst og performance, og det var det jeg så da jeg signerte Bendik. Dior er to streker under svaret, sier han.

Antall streams er et vanlig suksesskriterium i bransjen. Per nå har Cruising 71 000 streams på Spotify.

- En låt på 10 minutter med en mann med saksofon streamer ikke mye, det skjønner alle. Platen kom i august og går bra og han har solgt noen tusen LP’er. Han spiller veldig mye store festivaler rundt om i verden og har solgt ut tre forestillinger på MUNCH med et nytt verk nå og det er sensasjonelt. Det er ikke bare antall streams som kan være suksesskriterium. Han er på vei opp i 1. divisjon uten å gå på kompromisser og det er vi veldig glad for. At Dior vil bruke denne musikken er en seier for det smale uttrykket.

- Jeg tror han har stort potensial, jeg vet at Björk og PJ Harvey er fans og han kan kanskje spille med de aller største, sier Haugland.

Bendik Giske fremfører et nytt verk på MUNCH i Oslo denne uken. Performancen heter Not Yet og skjer i Festsal på museet onsdag 3. mars og torsdag 4. mars og er utsolgt. Ekstraforestillingen fredag 5. mars er også utsolgt.

Se videoen med Giske som MUNCH har laget her: