Made Management: Rigget for å klare overgangen
Made Management har vært heldige til tross for at situasjonen fører til permitteringer og stor nedgang i omsetning, sier Geir Luedy.
Made Management i Bergen jobber med flere artister med internasjonalt publikum, som Aurora og Sigrid.
Geir Luedy i Made sier at til tross situasjonen som har kommet som en følge av korona-pandemien, så har selskapet vært heldig.
– De største artistene våre hadde store turneer i fjor, skriveår i år, og skal tilbake på veien neste år. Vi regner med at det ikke blir noen konserter før tidligst i september. Jeg personlig tror ikke det blir noe i år, sier Luedy.
Han regner med godt over 10 millioner kroner i tapt omsetning i 2020, og at det er mange som skulle levd av disse midlene.
– Men det kunne vært verre for oss hvis det var i fjor.
Made består av managementet, Made Records og bookingbyrået Standing Ovation. Det direkte utfallet av nedstengningen av samfunnet i Norge og internasjonalt er at alle de om lag 20 ansatte er permittert 80 prosent.
– Sånn som kostnadsbildet ser ut nå klarer vi å komme tilbake når alt dette er over. Om vi må starte med blanke ark vet vi ikke. Og når vi er tilbake er spørsmålet om det er tid for å investere eller jobbe med det man har. Det kommer litt an på hvor mye staten er villig til å bruke nå, sier Luedy.
– Jeg er spent om vi havner under disse frisørpengene som det har vært mye snakk om. Vi må også betale husleie og andre faste kostnader når det ikke er inntekter. Men vi legger vekt på at vi har vært heldig i uhellet siden mye av den store turneringen skjedde i fjor. Allikevel er det betydelige andeler av omsetningen som går tapt nå.
Jeg er redd for hva som kan skje i Norge med internasjonalt nettverk og kompetanse hvis folk går under nå.
— Geir Luedy
Uvisshet knyttet til eksportsituasjonen
Made har et stort internasjonalt nettverk, hva skjer med det nå?
– Jeg har snakket med UTA (United Talent Artist) som booker for oss i store deler av verden. Paradigm som vi jobber med i USA sliter big time og har permittert 100 personer. Men de jobbene vi har i september er ikke kansellert ennå, og i Japan kan det hende at vi kan holde konsertene. Men om vi kan komme oss til Japan vet vi ikke med de komplikasjonene som kommer i forbindelse med reising. At alle land ikke er i samme takt er en utfordring. Så vi vet ikke, sier Luedy.
– Dette er en trist situasjon for veldig mange og det er mest frustrerende at man ikke vet hvor lenge det varer, men det er også en tid der vi må tenke litt nytt. Men det ser ut for min del at det internasjonale nettverket enn så lenge fortsetter på plateselskap- og publishing-siden, der vi forhandler om avtaler med både nye og etablerte artister. Så får vi se hvor lenge promotørene og bookingselskapene klarer å fortsette, sier Luedy.
Har tro på online-konserter
Made har hatt Aurora på Verftet Online Music Festival som foregår i disse dager. Livestreamede konserter er et område Luedy tillater seg å tenke rundt.
– Når det kommer til den festivalen så synes jeg det var deilig å sitte hjemme få en konsert servert inn i stua og det tenker jeg at det er noen flere som vil være. Det er en egen opplevelse og kan ikke sammenlignes med å gå på konsert i tradisjonell forstand.
Luedy etterlyser et Netflix for livestreamkonserter, der man potensielt kan selge flere konsertbilletter og ha en langt billigere produksjon.
– Jeg har ikke alle detaljene ennå, men jeg tror Aurora hadde opp mot 400 000 unike seere som var inne og så på i løpet av konserten. Kommentarfeltet på Auroras egen plattform gikk ikke an å lese fordi det gikk så fort. Hvis dette ikke var korona-tid, men en artist som selger, i Aurora sin størrelse, som kanskje tok 20 kroner for en billett og man fikk 100 000 betalende, da hadde det vært penger i det, sier han.