MARKEDSFOKUS: Den ustoppelige veksten i Mexicos musikkindustri

Mexico og hele Latin Amerika-regionen fortsetter å oppleve en stor konsumentvekst innen musikk.

Skrevet av Henning Lefsaker, 

F8 A8156
Den nordiske delegasjonen under en omvisning hos konsertarrangør Foro Indie Rocks.

Om Mexico

Verdensdel: Nord-Amerika
Innbyggertall:
129 millioner, tiende størst i verden
Hovedstad: Mexico City (21 millioner / 9 millioner)
Landareal:
1 943 950 km²
Valuta: Meksikansk peso

I slutten av september gjennomførte Music Norway, som en del av NOMEX, en fire dagers trade mission til Mexico City. Målsettingen var å øke markedskunnskapen og nettverket i et spennende marked i rask vekst. Mexico City er kjent for sin rike musikkhistorie og levende musikkscene, og det er et marked med stor interesse for nordisk musikk. Blant annet har norske Erlend Øye (Kings Of Convenience, The Whitest Boy Alive), Kakkmaddafakka og Aurora bygget opp store fanskarer i landet.

Stor konsumvekst.
Mexico har etablert seg som en av de mest fremtredende aktørene i den globale musikkbransjen. Dette latinamerikanske landet har raskt blitt et av de mest populære markedene for musikkstrømming.

IFPIs rapport "Engaging with Music 2021" viser at Mexico er blant de fem landene i verden der brukere tilbringer mest tid med betalte strømmetjenester. Det er ikke sjelden at man finner Mexico City øverst på listen over de byene med flest lytt hos en rekke artister på Spotify. Den samme rapporten viser at Mexico var en nøkkelaktør for veksten i Latin-Amerika i fjor. Latin-Amerika var den nest raskest voksende regionen globalt, og den meksikanske industrien stod for 27,7% av inntektene som ble generert.

  • Den meksikanske digitale musikkbransjen genererte inntekter på 366 millioner amerikanske dollar i 2022. Prognoser fra Statista indikerer at dette tallet vil overstige 500 millioner amerikanske dollar innen 2026.
  • Meksikanere tilbringer i gjennomsnitt 25,7 timer per uke på å lytte til musikk, sammenlignet med det globale gjennomsnittet på 18,4 timer per uke, ifølge IFPI's årlige rapport for 2021.

VIDEO: Nøkler til suksess i det meksikanske markedet, med Malfi Dorantes (direktør for MalfiCo, PR- og pressebyrå).

Verdt å vite om musikkmarkedet i Mexico
Vår lokale representant og PR-ekspert Malfi Dorantes trekker frem fem viktige faktorer man bør ha i bakhodet dersom man vurderer en satsing i Mexico. [SE VIDEO].

  1. Egnet for nisjesatsinger. Musikkmarkedet er så stort at selv mindre nisjer kan finne sitt publikum i Mexico.
  2. Er et stort marked med dedikerte lyttere. Det vil si at du kan få mye igjen for en satsing her.
  3. Bygg en langsiktig strategi. Selv om du har høye strømmetall, betyr det ikke at folk vil komme på konsert.
  4. Husk språkbarrieren. Tekst innhold på spansk og!
  5. Verdens beste fans. Får du først en meksikansk fan, så har du en fan for livet.

Dorantes legger også til at det er viktig å skreddersy kommunikasjonen. Landet har sine viktige særegenheter. Å utforske disse istedenfor å påtvinge løsninger som fungerer i andre land, vil være til fordel for prosjektet. Av andre tips understreker hun at Whats App er den viktigste kommunikasjonskanalen: - Whats App blir prioritert lenge før mail.

Et økende livemarked

  • Millenniumsgenerasjonen (de som er født mellom 1980 og 1995) driver utviklingen og er de som deltar mest på konserter, ifølge en studie fra Condusef.
  • Noen av de mest populære musikkfestivalene inkluderer EDC Mexico, Corona Capital, Pal Norte og Vive Latino.
  • På toppen av arrangementsselskapene er OCESA, Zignia Live og Apodaca. Arena Monterrey, Arena CDMX og Domo Care Monterrey er konsertstedene med høyest inntjening.

VIDEO: - Har gjerne intimkonserter her på ambassaden

Ragnhild Immerslund, som har vært Norges ambassadør i Mexico siden 2021, mener at landet har stort potensiale for internasjonale musikkprosjekter.

- Meksikanerne har en utrolig kjærlighet for musikk. De spiller musikk til alle døgnets timer, så jeg tror virkelig at dette er et sted der musikere vil bli godt mottatt, sier hun.

Ambassadøren legger også vekt på at Mexico er et land som er svært åpent for ulike musikksjangre og fungerer som en inngangsport til hele Latin-Amerika. - Jeg pleier å si at 'if you make it here, you make it anywhere'.

- Etter pandemien har mange internasjonale kreative mennesker valgt å bosette seg i Mexico City. Her er det rimeligere å bo enn mange andre steder, og det er enklere å jobbe eksternt. Jeg tror også at det er spennende miljøer å bli en del av for de som kommer til Mexico City, sier Immerslund.

Immerslund åpner også ambassadeporten for artister som er på jakt etter et sted å spille.
- Dette er en utrolig fin ambassade med mange muligheter. Hvis norske artister kommer til Mexico, så har vi for eksempel gjerne intimkonsert her på ambassaden. Da kan vi gjøre det kjempefint her i bakgården, avslutter hun.

IMG 2544
Den norske delegasjonen på besøk hos den norske ambassaden i Mexico.
F8 A7589
Erik Jansen (CEO Jansen Records)
F8 A7818
Tatijana Todorovic (Manager Nordics i The Orchard)

Avgjørende å tilpasse markedsføringen
Under handelsdelegasjonen deltok Erik Jansen fra Jansen Records og Tatijana Todorovic fra The Orchard. Begge ser på Mexico som et attraktivt marked og fremhever spesielt betydningen av meksikanske fans.

Todorovic påpeker: - Meksikanske fans gir mye tilbake til artistene. Det er ikke like enkelt å bygge lojale fans i Norge eller Norden.

Jansen legger til: - Mexico er en viktig del av vår satsing, som en naturlig forlengelse av våre aktiviteter i USA. Det fungerer også som en portal til hele det latinamerikanske markedet, med publikum som aktivt deltar på konserter og som er svært åpne for ny musikk fra hele verden.

Todorovic deler at en av hennes mest verdifulle innsikter fra reisen er viktigheten av å jobbe aktivt med artistsamarbeid og se på mulighetene for liveopptredener i Mexico.

- En del av denne strategien vil også være å gjøre promo lokalt når det gir mening for et artistprosjekt. Det vil også være viktig å tilpasse markedsføringen som er rettet mot Mexico mest mulig mot publikummet der.

Jansen melder at de er i gang med følge opp ulike muligheter etter handelsdelegasjonen.

- Vi holder allerede på nå i etterkant å maile om label-samarbeid, konserter med våre artister i Mexico og mulige sync plasseringer, sier han.

F8 A7923
De norske delegatene i Mexico: Helene Dolva Broch (Music Norway), Tatijana Helgeland Todorovic, Erik Jansen, Mina Ingebretsen og Håvard Bakken.
IMG 2710
Salg av merch har stor betydning i Mexico. Delegasjonen besøkte det grafiske byrået Mercadorama.

F8 A7896
F8 A7538
F8 A8014
IMG 2632
IMG 2633
F8 A7525
F8 A8223