Musikkontoret har åpnet

Nettsiden for musikkbransjen

Skrevet av Kristiane Lunde 08.04.2022

Tord Litleskare Kontordagen Foto Helge Brekke
Tord Litleskare (foto: Helge Brekke)

Musikkontoret-prosjektet ble startet av de syv musikkontorene i Norge i 2019 med støtte fra Kulturrådet og er en felles ressursside for den norske musikkbransjen. Nettsiden ble lansert denne uken og skal hjelpe bransjen med informasjon, inspirasjon og verktøy.

Tord Litleskare, prosjektleder for Musikkontoret, forteller at det er store ambisjoner og komplekse spørsmål som tas opp og mye som skjer.

- Det er mange baller i luften og samarbeidspartnere involvert, men jeg er veldig fornøyd med den første innholdspakken og lanseringen. Jeg synes vi har klart å ta tak i mye allerede!

Videre forteller han at de brukte mange måneder under pandemien på et grundig forarbeid med workshops og samtaler med aktører fra hele landet for å bestemme hvilket innhold var ønsket og hva som måtte prioriteres.

- Mye kjente vi igjen fra musikkontorenes arbeid, men vi ble stadig overrasket over hvor mange forskjellige og komplekse problemstillinger folk satt med. Alt fra hvordan man skal forholde seg til TikTok, via avregninger fra plateselskap til strategier for å løfte ut kommersielle prosjekter i en stiftelse. Veldig mange med ENK lurte på overgangen til AS og fordeler og ulemper rundt dette, så det har vært et fokus den siste tiden. Vi har blant annet samarbeidet med regnskapsbyrået Gerhard & Sønn, samt snakket med flere aktører som har tatt overgangen for å prøve å fange hele bildet og bryte det ned for leserne våre.

Ifølge Litleskare har responsen for nettsiden vært veldig god så langt.

- Det har vært en glede å reise rundt i landet den siste uken og få direkte tilbakemeldinger - samtidig som vi har fulgt med i diverse innbokser. Blant de fineste komplimentene vi har fått så langt er det at vi har lykkes å skrive på «menneskespråk» og i Kristiansand kastet en ung artist seg rundt halsen på meg og sa at vi hadde «løst alle hennes problemer» med å finne frem i mylderet av tilskuddsordninger.

Music Norways direktør Kathrine S Finnskog er positiv til prosjektet og tror det blir et bra sted for å få hjelp til å komme i gang og å komme videre med prosjekter og planer.

- Det er en jungel av informasjon og det er mye erfaringsdeling fra munn til munn, så å samle dette på en tilgjengelig og oppdatert plattform er lurt. Både kreativt og profesjonelt er det mange som vil gi ut, promotere og spille, og skape seg en karriere i musikkbransjen. Vi vet at det ikke alltid er lett å nå gjennom i støyen. Et inspirerende sted å få tips og triks som dette er et godt sted å begynne.

Nettsiden finner du HER.