Høyt fokus på live for Whammyboy
Manager Even Kjelby bygger internasjonalt team rundt Whammyboy og vil prioritere å invitere plateselskaper til konsertene under The Great Escape i Brighton.
Denne uken er det klart for The Great Escape i England, og fire norske artister er booket til showcasefestivalen. Noah Johansen, bedre kjent som Whammyboy, er en av artistene som skal innta scenen i Brighton. 25-åringen er kjent for å ha utviklet sin helt egne musikalske stil som han omtaler som Space Pop og for å ha produsert musikk til Netflix-filmen ‘Royalteen’.
- Whammyboy er for meg et friskt pust fra Norges musikk fauna med enormt internasjonalt potensial. Han beveger seg rundt innenfor elektronisk pop-sjangeren, og har markert seg på musikkscenen i Norge og UK. Han er kompromissløs i sitt uttrykk, og kjent for å skrive, produsere og mikse all musikken selv, sier manager Even Kjelby.
- Skyhøye forventninger
Kjelby har store planer for artisten i årene som kommer og han forteller at de kommer til å jobbe beinhardt for å få musikken til Whammyboy ut i verden. For tiden er Whammyboy aktuell med singelen Ocean, som er den første av en rekke singler fra en EP som kommer høsten 2023. I tillegg signerte han nylig med publishing selskapet Phrased Differently, som har store ambisjoner for hva de kan utrette sammen.
- Mine forventninger er skyhøye. Noah lager enormt tilgjengelig musikk uten at det går på bekostning av kredibilitet. Vi har også signert med bookingselskapet One Fiinix hvor vi er på samme rooster som Ed Sheeran, det er ganske kult. Samarbeidet med All Things Live og GEMS har også spilt en stor rolle i fremgangen. Det er gøy å se konturen til et fantastisk team allerede, sier Kjelby.
Høyt fokus på å spille live
Artisten er kjent for å være en energibombe på scenen og fokuset på å spille live står høyt på listen da de mener det er essensielt at de får vist fram hvor bra show de leverer. Neste show blir denne uken i Brighton under showcasefestivalen The Great Escape, men manageren hviler ikke kun på muligheten til å opptre der.
- Jeg har lært meg å ikke ha for høye forventninger til bransjefestivaler. Det som kommer inn på bakgrunn av sånne festivaler er egentlig bare bonus. Jeg har brent meg før på å ha en tanke om at noe løsner og man får sitt "gjennombrudd" bare av å spille der. Så jeg prøver å ikke "hype" det for mye.
- Vi inviterer selvsagt folk vi tenker kan være framtidige samarbeidspartnere. Fokuset mitt vil være å invitere plateselskaper. Jeg har dialog med flere av de store plateselskapene i UK de følger alle tett med på prosjektet. Kanskje klarer vi å imponere noen tyske labels, sier Kjelby.
Internasjonal satsning
The Great Escape er kun en liten del av veien mot den internasjonale satsningen Kjelby har planlagt for artisten. Nå har de blant annet etablert et bra team rundt artisten i England, som bidrar til å spre ordet om Whammyboy.
- Altså, verden er jo et ganske bra marked vi ser på som høyst oppnåelig å slå igjennom i, ler Kjelby.
- Men vi begynner rolig med Skandinavia, UK og Tyskland. Etter TGE begynner jobben mot å skape Whammy-interesse rundt Reeperbahn. Strategien videre er egentlig enkel; slippe musikk, få dem ut på veien å spille mye live, bygge fans og ikke minst: Ha det gøy!