Starter digitalt salg av noter

Ingunn Bjørgo bruker koronakrisen til å få promotert egne noter og CDer internasjonalt.

Skrevet av Edvard Olai Brekke Værland 21.04.2020

Ingunn bjorgo 600x400 Knut Utler 600x400
Ingunn Bjørgo (foto: Knut Utler)

Ingunn Bjørgo er en etablert toraderutøver, låtskriver og komponist med et etablert internasjonalt nettverk. Nå har hun tatt i bruk nettet for å nå frem til sitt publikum, og utvikler en nettbutikk for selge noter.

– Midt i koronakrisen syner du håp og starter note- og cd-formidling over nett, hvorfor det?

– Ja, nå er jo tiden for å tenke andre løsninger. Denne våren skulle jeg vært i Nederland med nye låter og notebøker i sekken. Jeg har et ganske dedikert publikum der. Mange spiller torader selv, og det er populært med notebøker med torader-notasjon. Det fine er at de har respekt for copyright og ønsker å kjøpe bøker i stede for å kopiere. Og da tenker jeg det er håp! Jeg kunne selvfølgelig fortsette å sende fysiske bøker, men det er både tungvint og dyrt.

Jeg tenker generelt at en digital løsning gir meg større muligheter for fremtiden, med eller uten reiserestriksjoner.

— Ingunn Bjørgo

Nå håper Bjørgo på at tiden vi er inne i gjør at også hennes marked blir mer digitalt, uten at alt skal deles gratis og inntektsgrunnlaget smuldrer bort.

– Jeg har nok vegret meg for å legge pdf-noter på nett fordi jeg opplever at det er liten respekt for copyright, og at det deles/kopieres mye. Jeg får ikke gjort noe med det, men jeg kan komme opp med et alternativ for de som ønsker å gjøre det på lovlig vis. Også håper jeg folk skjønner at det er salg eller donasjon som i lengden avgjør om man kan fortsette å bruke tid og ressurser på å legge ut nye noter og spille inn. Kopiering og deling kan ha promo-effekt, men det er en kortsiktig løsning om man ønsker noter og innspillinger videre, sier Bjørgo.

– Jeg tenker generelt at en digital løsning gir meg større muligheter for fremtiden, med eller uten reiserestriksjoner. Som låtskriver er det jo inspirerende å få ut låtmateriale mer jevnlig, slik en digital løsning legger mer til rette for, fortsetter Bjørgo.

– Eksporten startet i Nederland?

– Ja, det er der jeg har fokusert i alle fall. Jeg har tidligere fått reist mye utenlands med musikken min, men det var nok først i Nederland jeg opplevde at publikum sang med på instrumental-låtene mine og stod i kø for å lære å spille dem. Det er ganske kjekt å være toraderlærer med venteliste skal jeg si deg! Gjennom oppdragene i Nederland har jeg fått godt nettverk både i og utenfor landet. Så det er noe å bygge videre på, også digitalt, poengterer Bjørgo.

– Hvor viktig er det for deg å ha internasjonale kontakter?

– Jeg opplever nok at det er langt «hippere» med torader nedover Europa enn det er i Norge. Det er større mangfold, og flere muligheter for meg som ikke er vokst opp med tradisjonsmusikk. Jeg har blant annet fått skrive og fremføre musikk til nederlandsk Balfolk, arrangementer som også drar mye unge folk. Sist jeg var nedover spilt vi et helt Balfolk-set med Ingunn Bjørgo Dutch band, mine låter med nederlandske musikere. Veldig artig, og noe jeg håper å gjøre mer av en vakker dag. Men først skal det digitaliseres!

Midlertidige endringer
Grunnet virusepidemien har Music Norway midlertidig endret sine retningslinjer for Bransjetilskudd for sikre at norsk musikk blir synlig og hørbar på digitale plattformer og i andre rom og kanaler i en vanskelig tid. Endringen innebærer blant annet hyppigere søknadsfrist (hver fredag), samt mulighet for å søke på nye former for digital formidling.

– Det har vært stor pågang og interesse for ordningen, og det kom inn mer enn 25 søknader i løpet av den første uken. Jeg er imponert over mobiliseringen i bransjen. Det er riktignok viktig at søkerne som ønsker markedsføringstilskudd fokuserer på den internasjonale satsingen i prosjektet, sier Pål Dimmen, rådgiver for tilskuddsordninger i Music Norway.

– Selv om vi har justert retningslinjene og åpnet opp for nye former for digital formidling, er det viktig å påpeke at målet med denne ordningen er å bidra til å skape flere internasjonale samarbeid og avtaler som øker eksportinntektene og markedsandelen til artister og selskaper. Det er derfor avgjørende at søkerne beskriver en internasjonal strategi i prosjektene, samt viser til etterspørsel i de omsøkte markedene. Dette ligger fortsatt som kriterium i ordningen. Fagutvalget har også prioritert prosjekter hvor aktørene benytter seg av etablerte nettverk, avslutter Dimmen.