Music Norway presenterer: Eksport og identitet
For å lykkes internasjonalt må man ha et krystallklart og unikt konsept. AURORA, boy pabloog girl in red har internasjonale karrierer - alle har svært tydelige uttrykk og har bygget opp dedikerte fanbaser. Geir Luedy (AURORA), KristineBjørnstad (boy pablo) og Ben Blackburn(girl in red) diskuterer hvordan de jobber strategisk med eksport. Hvordan de utvikler identitet og konsept - samtidig som de ivaretar det genuine med artisten.
I panelet finner du:
Kristine Bjørnstad
Kristine Bjørnstad er er MD og medeier i Bergen/Oslo-baserte 777 MUSIC. 777 MUSIC startet som en YouTube-kanal med stunt-intervjuer og musikkvideoer og fortsatte som reise med et av landets største internasjonale musikk-stjerneskudd boy pablo. Dette ledet til vennskap mellom bransje-veteraner og kreative idioter, og en drøm om å skape et internasjonalt musikkselskap for fremtiden som bygger på en genuin kjærlighet for musikk. I dag er 777 MUSIC plateselskap, forlag, management og hjemmet til artister som blant annet boy pablo, FUR og GABIFUEGO.
Ben Blackburn
Ben Blackburn er grunderen av Twenty Ten Management, og representerer for tiden en mengde med artister inkludert det norske stjerneskuddet girl in red. Dessuten har han nylig opprettet en ny kreativ hub for hans ekspanderende artiststall. Disse inkluderer den virale hiten Dhruv og engelske up and coming soveroms-artisten Dexter. Før han begynte med management jobbet han som engelsk A&R i Virgin EMI (Universal Music) og Atlantic Records (Warner Music).
Geir Luedy
Geir Luedy har medvirket i mer enn 100 plateproduksjoner som musiker, produsent eller komponist. Han startet Lydriket studio i 1998 og Produksjonsselskapet Your Favourite Music i 2003. Begge disse selskapene ble en del av MADE da Geir gikk inn i selskapet i 2012. Første artist Geir startet med som manager i MADE var AURORA. Siden har signert artister som Sigrid, iris m.fl. Han er i dag daglig leder i selskapet.
Moderator: Kathrine Synnes Finnskog
Kathrine Synnes Finnskog har vært aktiv i norsk musikkbransje i en årrekke. I 2013 ble Finnskog utnevnt til Music Norways første direktør. Stiftelsen sitt oppdrag er å øke eksporten til kreative selskaper innen musikksektoren. Hun er også et aktivt medlem av en rekke rådgivende styrer knyttet til eksport, inkludert Team Norge, Musikkindustriens Næringsråd (MIR) og Nomex. Finnskog har engasjert seg for å styrke likestilling og mangfold i musikkbransjen og tatt initiativ til å skape flere tverrfaglige nettverk, deriblant Norwegian Arts Abroad, Mustech Norway og Nordic Folk Alliance. Hun er for tiden aktiv i en rekke av disse nettverkene.