To norske selskaper er med i den nordiske delegasjonen når NOMEX arrangerer Trade Mission til Tokyo, Japan. Det japanske musikkmarkedet er en betydelig økonomisk metropol, og er det nest største i verden etter USA. De nordiske musikkeksportkontorene går sammen for å tilrettelegge for internasjonalisering i et potensielt stort vekstmarked.
Japan som er verdens nest største musikkmarked for innspilt musikk har stor relevans for nordiske musikkselskap. I samarbeid med de nordiske eksportkontorene har Music Norway siden 2013 arrangert handelsreiser til Tokyo for å få markedsinnsikt, knytte nettverk og inngå samarbeid med japansk musikkbransje. Grunnet pandemien, og at Japan ble et lukket land for tilreisende ble programmet avviklet digitalt i både 2020 og 2021.
Nå som den japanske musikkbransjen er i full gang igjen, så er tiden inne for reorientering og å gjenoppta samarbeidet mellom den nordiske og japanske bransjen.
De norske selskapene som deltar er:
- Helga Steen-Olsen , CEO, manager Left Management
- Cecilie Priscilla, senior prosjekt manager Sony Music Norge
- Dei fleste av prosjektene Left Management er involvert i har internasjonalt fokus og potensiale. Vår erfaring har vært å se mot Asia på ei seinare tid i ein artist eller produsent si karriere. Denne turen kan gje oss eit stort sprang mot det å få knytta bånd til og åpne opp for noe som kan oppleves mindre tilgjengelig for nye og lovende prosjekter. Det å kunne komme i kontakt med mulige samarbeidspartnere som potensielt kan være med å bygge prosjekter frå eit tidligare stadie med oss, er veldig spennande. Og ikkje minst vil dette uansett gje oss eit tydeligare innblikk i korleis det japanske musikkmarkedet fungerer. Ser også fram til å møte og bli kjent dei andre deltakerene!, sier Helga Steen-Olsen i Left Management.
Programmet til Trade Mission Japan vil gå fra 4. desember til og med 7. desember. Her vil den nordiske delegasjonen delta på rundebordsamtaler, selskapsbesøk, presentasjoner, nettverksmuligheter og en mottakelse hos den svenske ambassaden.
I tillegg arrangeres det en låtskrivercamp organisert av Sony Music Publishing Japan. Her vil låtskrivere fra Norge, Danmark, Sverige og Finland jobbe over fire dager sammen med japanske låtskrivere for å skrive J-pop. Sebastian Teigen aka Coucheron deltar som den norske representanten.
Program trade mission Japan:
Mandag 4. desember:
Ankomst
19:00-22:00: Kick off middag med hele delegasjonen
Tirsdag 5. desember:
12:00-13:00: Besøk på Hokuo låtskrivercamp.
14:00-15:00: Seminar med Haji: markedsinnsikt Japan
15:00-16:00: Seminar med Kataro Saito: låtskriver/produsent med fokus på TV ads.
16:00-16:15: Pause
16:15-17:00: 1 on 1 med Nozomi Daikuhara, Ekko Music Rights
17:00-18:00: Presentasjon fra Lauren Kocher fra Vegas PR Group
18:00: Avreise til Sanno Students Event
19:00-21:00: Sanno Event på Wombo
Onsdag 6. desember:
11:00-12:30: Selskapsbesøk hos Spotify Japan
12:30-14:00: Pause, lunsj og avreise til Tower Records Shibuya
14:00-15:30: Presentasjon fra Zaiko
15:30-15:45: Pause
15:45-16:15: 1 on 1 med Aya Ohi fra JVC Victor
16:15-16:30: Pause
16:30-17:30: Presentasjon fra Gerbella Music Agency
17:30-17:45: Pause
17:45-18:15: 1 on 1 med Hybe Japan
Torsdag 7. desember:
12:00-13:30: Mottakelse og lunsj hos den svenske ambassaden
13:30-14:00: Avreise til Logi Café
14:00-14:45: 1 on 1 med Yoko Noaki fra Music Plant
14:45-15:00: Pause
15:00-15:45: 1 on 1 med Onto Shiroh Kawaguchi fra Creativeman Production
15:45-16:30: Avreise til TikTok
16:30-18:00: Selskapsbesøk hos TikTok
19:99-21:00: Avslutningsmiddag med hele delegasjonen, Sony Publishing Japan og deltakerne på Hokuo låtskrivercamp.