Målsettingen er å øke markedskunnskap og nettverk i et spennende marked i rask vekst.
Mexico City er kjent for sin rike musikkhistorie og levende musikkscene, og det er et marked med stor interesse for nordisk musikk. Mexico og hele Latin Amerika- regionen har en stor konsumentvekst innen musikk spesielt innen streaming, men har også en rekke store festivaler.
Det mexikanske markedet byr på store muligheter for et bredt spekter med internasjonale artister, opphavere og selskap. Landets nærhet til USA gjør det også til en viktig port inn i det latin-amerikanske musikkmarkedet generelt. I følge IFPIs Engaging With Music rapport fra 2022 er Mexico av de fem landene i verden som hører mest på musikk via betalingsabonnement på streamingtjenester.
I tillegg til de norske delegatene består gruppen av fire svenske og fire danske bransjepersoner.
De norske delegatene til Mexico:
- Mina Ingebretsen, International Export Manager Universal Music Norway, deltager i Masterclass og vinner av Nordic Music Biz Tp 20 under 30 2023.
- Erik Jansen, CEO Jansen Records
- Tatijana Helgeland Todorovic, Manager Nordics i The Orchard
- Håvard Bakken, Manager Sailor Music/Balance It Out
Delegasjonen skal på besøk til en rekke mexikanske musikkselskaper som OCESA, Seltrack, IBERO, Indie Rocks, Mercadorama, Foro Puebla, Auditorio BB og Managers Anónimos. Delegasjone skal også gjennom speed meeting-sesjoner med mexikansk bransje, og det er satt opp tid for å sette egne møter. Delegasjonen skal også på en meet & greet i den svenske ambassaden.